Ziarul de Duminică

TRADUCERI/ Cine a descoperit America?

TRADUCERI/ Cine a descoperit America?
24.02.2010, 14:12 23
O carte despre care se scrie la acest mod extrem de incitant -"Ar fi trebuit sa fie precum <<Codul lui Da Vinci>>,dar de fapt e mai buna si mai interesanta, caci ii pune ladispozitie cititiorului mai putine speculatii si mai multe probe"("Jornal do Brasil") - nu se poate sa nu starneasca interes. Ceeace se si intampla cu "Codex 632*". Pana la un punct.
Potrivit unui vechi si prost obicei, editura nu spune nicaiericine este autorul, desi observatii de acest fel am mai facut si eusi alti comentatori. (Cu toate ca, in mod evident, este indezavantajul promovarii cartii, vorbim in desert). Nu se spunenicaieri nimic nici despre carte, cum a fost primita, care i-a fostdestinul. E o hiba a multor editori romani si nu voi obosi sasemnalez acest lucru pana se va indrepta ceva.
Asa ca trebuie sa intru pe Internet sa aflu ca Jose RodriguesDos Santos s-a nascut in 1964 in Mozambic, unde a trait pana ceteritoriul si-a obtinut independenta, in 1975, dupa care s-a mutatin Portugalia, ca a fost ziarist (a lucrat si pentru BBC) cu maimulte distinctii importante, ca a publicat mai multe eseuri sicinci romane. "Codex 632" este din 2005. Autorul va fi al doileascriitor portughez (dupa Jose Saramago) a carui carte va fitransformata in film la Hollywood. "Codex 632" s-a bucurat de maresucces de librarie. Prin urmare, numai date care sa te invite lalectura.
Unui profesor de istorie al Universitatii din Lisabona,specialist in paleografie si criptanaliza, i se propune, contraunei sume uriase, sa continue munca unui coleg decedat subit si saafle rezultatele la care ajunsese acela in lamurirea unorcontroverse legate de marile descoperiri ale veacului al XV-lea,intre care Lumea Noua, America si Brazilia. Pe urmele inaintasuluisau, profesorul calatoreste in Statele Unite, Brazilia, Israel,Spania si fireste in Portugalia, in incercarea de a lamuriidentitatea lui Cristofor Columb si descopera adevaruri contrareistoriei oficiale: Columb n-a fost omul despre care lumea intreagastie macar un minimum, n-ar fi fost italian, nici spaniol, ci maidegraba portughez, poate chiar de origine sefarda, dintr-o familieimplicata intr-un atentat impotriva regelui, si ca atare surghiunitun numar de ani, un personaj care, din aceste si multe alte motive,s-a straduit toata viata sa-si ascunda identitatea, numele,originea etc. Nu intram in amanunte, romanul este un thriller sicititorul trebuie sa poata savura atat desfasurarea actiunii, farasa i-o fi povestit noi, cat si deznodamantul. Actiunea sedesfasoara pe doua planuri, artificial alaturate - al doilea fiindviata familiala a profesorului si necazurile sale cu o copilahandicapata.
Romanul este dens, erudit, rar am intalnit vreo carte defictiune care sa descrie cu atata acuratete lumea acelui secol incare Spania si Portugalia voiau sa ajunga fiecare inainteaceleilalte in India, au trimis corabieri pe oceane, au descoperitnoi pamanturi si si-au impartit lumea in doua. Toate personajeleacelei epoci sunt extrem de vii. Dar poate ca aici sta pacatul celmare al romanului: e prea intesat de informatii, de dovezi,actiunea este putina si toate "descoperirile" eroului apar dinanaliza si din lungi, nesfarsite discutii cu personaje la fel deinformate sau si mai informate decat el. In fata cititorului seintind oceanele strabatute de caravele - si mai inaintea lor decorabiile vikingilor -, portughezii stiau ca pamanturile pe care leconsiderau Lumea noua nu erau nicidecum India, au lasat in modspecial, ani la rand, confuzia sa se raspandeasca, Columb nutrebuia sa fie decoperitorul, toate se desfasurau potrivitintereselor politice ale unei puteri mici. (Bine sta scris pecoperta, sub titlu: "Cine a descoperit America? Si de ce?" Dar lafel de bine, sau si mai bine, putea fi scris: "Identitatea secretaa lui Cristofor Columb") Din toate demonstratiile interlocutorilor,pagini intregi cred ca ar fi putut insa lipsi.
Dar cine vrea sa citeasca un roman in care se ofera si sedeslusesc enigme, care, fireste, pana la urma sunt impiedicate saiasa la lumina din interese meschine, cine vrea, mai ales, sa aflecum au plecat europenii din continentul lor, de ce si cu ceeforturi, suspiciuni si lupte, cum adevarul scris in documente nu eniciodata sigur pentru ca totul se poate falsifica - va gasi inaceasta carte lectura dorita. Cartea poate fi intr-adevar comparatacu "Codul lui Da Vinci": in amandoua conspiratia si criptologiasunt la ele acasa. Numai ca acolo era multa actiune, aici multadiscutie, mai toti criticii remarcand "expunerea prin dialog", faptcare face ca volumul sa para mai putin roman.
_
*) JoseRodrigues Dos Santos - "Codex 632". Editura Paralela45, colectia Bestseller. Traducere din limba portugheza de CrinaVoinea.

STELIAN TURLEA (n. 1946) a urmat studii de filologie(1968) si filosofie (1976), la Bucuresti, a fost aproape treidecenii redactor de politica externa la revista "Lumea", a condus,dupa 1989, revistele "Lumea", "Zig-Zag", apoi ziarul "Meridian",dupa care a lucrat in televiziune, ca sef al departamentului destiri al Antenei 1. Din 1996 lucreaza la PRO TV, din 2000 este sieditor senior al Ziarului de Duminica. Este autorul a zececarti de publicistica, zece romane, opt carti pentru copii si douatraduceri. A ingrijit trei albume. A primit Premiul UniuniiScriitorilor pentru literatura pentru copii (2003), PremiulAsociatiei Editorilor din Romania (AER) pentru literatura pentrucopii (2005), Premiul Special al Uniunii Scriitorilor (2006),Premiul Asociatiei Scriitorilor din Bucuresti (2007). A fostnominalizat la Premiul Uniunii Scriitorilor pentru literaturapentru copii in 2000 si Premiul AER pentru roman in 2003.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO