TRADUCERI/ Cine a descoperit America?
Autor:
Stelian Turlea
24.02.2010
O carte despre care se scrie la acest mod extrem de incitant -
"Ar fi trebuit sa fie precum <<Codul lui Da Vinci>>,
dar de fapt e mai buna si mai interesanta, caci ii pune la
dispozitie cititiorului mai putine speculatii si mai multe probe"
("Jornal do Brasil") - nu se poate sa nu starneasca interes. Ceea
ce se si intampla cu "Codex 632*". Pana la un punct.
Potrivit unui vechi si prost obicei, editura nu spune nicaieri
cine este autorul, desi observatii de acest fel am mai facut si eu
si alti comentatori. (Cu toate ca, in mod evident, este in
dezavantajul promovarii cartii, vorbim in desert). Nu se spune
nicaieri nimic nici despre carte, cum a fost primita, care i-a fost
destinul. E o hiba a multor editori romani si nu voi obosi sa
semnalez acest lucru pana se va indrepta ceva.
Asa ca trebuie sa intru pe Internet sa aflu ca Jose Rodrigues
Dos Santos s-a nascut in 1964 in Mozambic, unde a trait pana ce
teritoriul si-a obtinut independenta, in 1975, dupa care s-a mutat
in Portugalia, ca a fost ziarist (a lucrat si pentru BBC) cu mai
multe distinctii importante, ca a publicat mai multe eseuri si
cinci romane. "Codex 632" este din 2005. Autorul va fi al doilea
scriitor portughez (dupa Jose Saramago) a carui carte va fi
transformata in film la Hollywood. "Codex 632" s-a bucurat de mare
succes de librarie. Prin urmare, numai date care sa te invite la
lectura.
Unui profesor de istorie al Universitatii din Lisabona,
specialist in paleografie si criptanaliza, i se propune, contra
unei sume uriase, sa continue munca unui coleg decedat subit si sa
afle rezultatele la care ajunsese acela in lamurirea unor
controverse legate de marile descoperiri ale veacului al XV-lea,
intre care Lumea Noua, America si Brazilia. Pe urmele inaintasului
sau, profesorul calatoreste in Statele Unite, Brazilia, Israel,
Spania si fireste in Portugalia, in incercarea de a lamuri
identitatea lui Cristofor Columb si descopera adevaruri contrare
istoriei oficiale: Columb n-a fost omul despre care lumea intreaga
stie macar un minimum, n-ar fi fost italian, nici spaniol, ci mai
degraba portughez, poate chiar de origine sefarda, dintr-o familie
implicata intr-un atentat impotriva regelui, si ca atare surghiunit
un numar de ani, un personaj care, din aceste si multe alte motive,
s-a straduit toata viata sa-si ascunda identitatea, numele,
originea etc. Nu intram in amanunte, romanul este un thriller si
cititorul trebuie sa poata savura atat desfasurarea actiunii, fara
sa i-o fi povestit noi, cat si deznodamantul. Actiunea se
desfasoara pe doua planuri, artificial alaturate - al doilea fiind
viata familiala a profesorului si necazurile sale cu o copila
handicapata.
Romanul este dens, erudit, rar am intalnit vreo carte de
fictiune care sa descrie cu atata acuratete lumea acelui secol in
care Spania si Portugalia voiau sa ajunga fiecare inaintea
celeilalte in India, au trimis corabieri pe oceane, au descoperit
noi pamanturi si si-au impartit lumea in doua. Toate personajele
acelei epoci sunt extrem de vii. Dar poate ca aici sta pacatul cel
mare al romanului: e prea intesat de informatii, de dovezi,
actiunea este putina si toate "descoperirile" eroului apar din
analiza si din lungi, nesfarsite discutii cu personaje la fel de
informate sau si mai informate decat el. In fata cititorului se
intind oceanele strabatute de caravele - si mai inaintea lor de
corabiile vikingilor -, portughezii stiau ca pamanturile pe care le
considerau Lumea noua nu erau nicidecum India, au lasat in mod
special, ani la rand, confuzia sa se raspandeasca, Columb nu
trebuia sa fie decoperitorul, toate se desfasurau potrivit
intereselor politice ale unei puteri mici. (Bine sta scris pe
coperta, sub titlu: "Cine a descoperit America? Si de ce?" Dar la
fel de bine, sau si mai bine, putea fi scris: "Identitatea secreta
a lui Cristofor Columb") Din toate demonstratiile interlocutorilor,
pagini intregi cred ca ar fi putut insa lipsi.
Dar cine vrea sa citeasca un roman in care se ofera si se
deslusesc enigme, care, fireste, pana la urma sunt impiedicate sa
iasa la lumina din interese meschine, cine vrea, mai ales, sa afle
cum au plecat europenii din continentul lor, de ce si cu ce
eforturi, suspiciuni si lupte, cum adevarul scris in documente nu e
niciodata sigur pentru ca totul se poate falsifica - va gasi in
aceasta carte lectura dorita. Cartea poate fi intr-adevar comparata
cu "Codul lui Da Vinci": in amandoua conspiratia si criptologia
sunt la ele acasa. Numai ca acolo era multa actiune, aici multa
discutie, mai toti criticii remarcand "expunerea prin dialog", fapt
care face ca volumul sa para mai putin roman.
_
*) JoseRodrigues Dos Santos - "Codex 632". Editura Paralela
45, colectia Bestseller. Traducere din limba portugheza de Crina
Voinea.
STELIAN TURLEA (n. 1946) a urmat studii de filologie
(1968) si filosofie (1976), la Bucuresti, a fost aproape trei
decenii redactor de politica externa la revista "Lumea", a condus,
dupa 1989, revistele "Lumea", "Zig-Zag", apoi ziarul "Meridian",
dupa care a lucrat in televiziune, ca sef al departamentului de
stiri al Antenei 1. Din 1996 lucreaza la PRO TV, din 2000 este si
editor senior al Ziarului de Duminica. Este autorul a zece
carti de publicistica, zece romane, opt carti pentru copii si doua
traduceri. A ingrijit trei albume. A primit Premiul Uniunii
Scriitorilor pentru literatura pentru copii (2003), Premiul
Asociatiei Editorilor din Romania (AER) pentru literatura pentru
copii (2005), Premiul Special al Uniunii Scriitorilor (2006),
Premiul Asociatiei Scriitorilor din Bucuresti (2007). A fost
nominalizat la Premiul Uniunii Scriitorilor pentru literatura
pentru copii in 2000 si Premiul AER pentru roman in 2003.