TRADUCERI/ Cine a descoperit America?

Autor: Stelian Turlea 24.02.2010
O carte despre care se scrie la acest mod extrem de incitant - "Ar fi trebuit sa fie precum <<Codul lui Da Vinci>>, dar de fapt e mai buna si mai interesanta, caci ii pune la dispozitie cititiorului mai putine speculatii si mai multe probe" ("Jornal do Brasil") - nu se poate sa nu starneasca interes. Ceea ce se si intampla cu "Codex 632*". Pana la un punct.
Potrivit unui vechi si prost obicei, editura nu spune nicaieri cine este autorul, desi observatii de acest fel am mai facut si eu si alti comentatori. (Cu toate ca, in mod evident, este in dezavantajul promovarii cartii, vorbim in desert). Nu se spune nicaieri nimic nici despre carte, cum a fost primita, care i-a fost destinul. E o hiba a multor editori romani si nu voi obosi sa semnalez acest lucru pana se va indrepta ceva.
Asa ca trebuie sa intru pe Internet sa aflu ca Jose Rodrigues Dos Santos s-a nascut in 1964 in Mozambic, unde a trait pana ce teritoriul si-a obtinut independenta, in 1975, dupa care s-a mutat in Portugalia, ca a fost ziarist (a lucrat si pentru BBC) cu mai multe distinctii importante, ca a publicat mai multe eseuri si cinci romane. "Codex 632" este din 2005. Autorul va fi al doilea scriitor portughez (dupa Jose Saramago) a carui carte va fi transformata in film la Hollywood. "Codex 632" s-a bucurat de mare succes de librarie. Prin urmare, numai date care sa te invite la lectura.
Unui profesor de istorie al Universitatii din Lisabona, specialist in paleografie si criptanaliza, i se propune, contra unei sume uriase, sa continue munca unui coleg decedat subit si sa afle rezultatele la care ajunsese acela in lamurirea unor controverse legate de marile descoperiri ale veacului al XV-lea, intre care Lumea Noua, America si Brazilia. Pe urmele inaintasului sau, profesorul calatoreste in Statele Unite, Brazilia, Israel, Spania si fireste in Portugalia, in incercarea de a lamuri identitatea lui Cristofor Columb si descopera adevaruri contrare istoriei oficiale: Columb n-a fost omul despre care lumea intreaga stie macar un minimum, n-ar fi fost italian, nici spaniol, ci mai degraba portughez, poate chiar de origine sefarda, dintr-o familie implicata intr-un atentat impotriva regelui, si ca atare surghiunit un numar de ani, un personaj care, din aceste si multe alte motive, s-a straduit toata viata sa-si ascunda identitatea, numele, originea etc. Nu intram in amanunte, romanul este un thriller si cititorul trebuie sa poata savura atat desfasurarea actiunii, fara sa i-o fi povestit noi, cat si deznodamantul. Actiunea se desfasoara pe doua planuri, artificial alaturate - al doilea fiind viata familiala a profesorului si necazurile sale cu o copila handicapata.
Romanul este dens, erudit, rar am intalnit vreo carte de fictiune care sa descrie cu atata acuratete lumea acelui secol in care Spania si Portugalia voiau sa ajunga fiecare inaintea celeilalte in India, au trimis corabieri pe oceane, au descoperit noi pamanturi si si-au impartit lumea in doua. Toate personajele acelei epoci sunt extrem de vii. Dar poate ca aici sta pacatul cel mare al romanului: e prea intesat de informatii, de dovezi, actiunea este putina si toate "descoperirile" eroului apar din analiza si din lungi, nesfarsite discutii cu personaje la fel de informate sau si mai informate decat el. In fata cititorului se intind oceanele strabatute de caravele - si mai inaintea lor de corabiile vikingilor -, portughezii stiau ca pamanturile pe care le considerau Lumea noua nu erau nicidecum India, au lasat in mod special, ani la rand, confuzia sa se raspandeasca, Columb nu trebuia sa fie decoperitorul, toate se desfasurau potrivit intereselor politice ale unei puteri mici. (Bine sta scris pe coperta, sub titlu: "Cine a descoperit America? Si de ce?" Dar la fel de bine, sau si mai bine, putea fi scris: "Identitatea secreta a lui Cristofor Columb") Din toate demonstratiile interlocutorilor, pagini intregi cred ca ar fi putut insa lipsi.
Dar cine vrea sa citeasca un roman in care se ofera si se deslusesc enigme, care, fireste, pana la urma sunt impiedicate sa iasa la lumina din interese meschine, cine vrea, mai ales, sa afle cum au plecat europenii din continentul lor, de ce si cu ce eforturi, suspiciuni si lupte, cum adevarul scris in documente nu e niciodata sigur pentru ca totul se poate falsifica - va gasi in aceasta carte lectura dorita. Cartea poate fi intr-adevar comparata cu "Codul lui Da Vinci": in amandoua conspiratia si criptologia sunt la ele acasa. Numai ca acolo era multa actiune, aici multa discutie, mai toti criticii remarcand "expunerea prin dialog", fapt care face ca volumul sa para mai putin roman.
_
*) JoseRodrigues Dos Santos - "Codex 632". Editura Paralela 45, colectia Bestseller. Traducere din limba portugheza de Crina Voinea.

STELIAN TURLEA (n. 1946) a urmat studii de filologie (1968) si filosofie (1976), la Bucuresti, a fost aproape trei decenii redactor de politica externa la revista "Lumea", a condus, dupa 1989, revistele "Lumea", "Zig-Zag", apoi ziarul "Meridian", dupa care a lucrat in televiziune, ca sef al departamentului de stiri al Antenei 1. Din 1996 lucreaza la PRO TV, din 2000 este si editor senior al Ziarului de Duminica. Este autorul a zece carti de publicistica, zece romane, opt carti pentru copii si doua traduceri. A ingrijit trei albume. A primit Premiul Uniunii Scriitorilor pentru literatura pentru copii (2003), Premiul Asociatiei Editorilor din Romania (AER) pentru literatura pentru copii (2005), Premiul Special al Uniunii Scriitorilor (2006), Premiul Asociatiei Scriitorilor din Bucuresti (2007). A fost nominalizat la Premiul Uniunii Scriitorilor pentru literatura pentru copii in 2000 si Premiul AER pentru roman in 2003.