Ziarul de Duminică

Sculptura ca butada

Sculptura ca butada
13.07.2007, 00:13 29

"Sculptura tiparita reprezinta o imagine bidimensionala. Sculptura intiparita se daruie tridimensional. Tributara luminii si umbrei, sculptura este bidimensionala. Ca sa devina tridimensionala - ne spune artistul in catalog -, este nevoie de un plus de perceptie senzoriala: pipaitul."

Dupa ce au fost selectionate cu mare succes la Salonul de la Grand Palais - Paris, in noiembrie 2006, sculpturile din hartie ale lui Cristian Bedivan se pot vedea, de la jumatatea lunii iunie, la Muzeul de Arta din Ploiesti. Sculptorul bucurestean, meditand cu sarcasm asupra efectului de "butaforie", a declansat o insolita stare de inspiratie, fertila pentru formele in spatiu sau pentru cele asternute in pagina, fie ca desen, fie gravate sau pur si simplu povestite.
Aflata la varsta coapta a quintei, creatia foarte originala a lui Bedivan nu a avut nevoie de credite publice si, mai ales, nu s-a contaminat cu mode, ideologii si alte specii de comenduiri externe. In vremurile de azi, ale hiper-auto-publicitatii, iata un atelier de creator negrabit cu palmaresul. Este insa un atelier care-ti da vertij de arca a salvarii, prin densitatea de imaginar figurativ si prin amorul posesiv pentru materiile vechi ale desenului, gravurii, modelajului, cizelurii, cioplirii si mai ales al bricolarii scenografice.
Bedivan este un creator retractil, secret si surprinzator. Artistul se comporta ca un Noe grijuliu cu aratarile imaginarului sau, preocupat sa le gaseasca loc in viata de zi cu zi a familiei. Domesticul si artisticul s-au imblanzit si contaminat cum nu se poate mai fertil in atelierul-locuinta al sculptorului. Ingeri, vedenii, insecte, pacate biblice devin plasmuiri alegre, eruptive emotional, cotropitoare de spatiu, chiar la mici dimensiuni.
Mai nou, sculptorul, prin experienta sa de restaurator de carte, a descoperit "corpul" hartiei, adica liana groasa de celuloza, pe care cultura memoriei o captureza in legatura si copertile cartii. Atunci cand nu zaboveste sa scrie admirabile parabole in prozopoeme si sa deseneze langa ele, ca un Saint-Exupery scolit la Klee, Bedivan, scriitorul si "doctorul de carti", ataca hartia sculptural, adica musculos si dexter. E hartia genuina, fosnitoare, nealbita, pe care artistul o pliaza, o flutura, o strange, o gatuie ca pe un lut sec, ce lasa pliuri in pieptene si muchii rotunjite ca de silex. In cea mai recenta expozitie bucuresteana, din toamna lui 2005, Bedivan ne-a fascinat cu halci de hartie torsata, in chip de "Antesculpturi". Trainicia, vesnicia nu tin de durabilitatea materialului, ci de timpul si intensitatea acordate de memorie acestora, ne mai convinge, inca odata, Bedivan in expozitia sa de la Ploiesti.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO