Ziarul de Duminică

Regenerare/ de Raluca Băloiu. GALERIE FOTO

Galerie foto

Galerie foto

Autor: Ziarul de Duminica

18.07.2014, 00:08 127

Vă invităm să vizitaţi expoziţia „Regenerare” organizată de dna Daniela Frumuşeanu la Grădina Botanică, „Dimitrie Brândză” a Universităţii din Bucureşti. 

Cinci făuritoare şi descântătoare ale artei textile - dna Daniela Frumuşeanu, dna Georgeta Hlihor, Carmen Iordache, Dana Dincă şi Alexandra Neacşu au ţesut/ colat/ imprimat ritmuri compoziţionale utilizând „planta” ca liant conceptual. Simboluri al regenerării, „plantele” sunt considerate din cele mai vechi timpuri nu doar tămăduitoare ale trupului, dar şi ale sufletului. Ele sunt asociate reîntoarcerii la natură, la firesc, la tot ceea ce apropie omul de condiţia sa iniţială, spirituală.

 

Dna Daniela Frmuşeanu înmănunchează gândurile în materiale textile pe care le rulează şi le inserează într-o compoziţie circulară pe care o intitulează „Învelişul gândurilor”. Pornind de la brunuri - pe care le asociază energiilor negative - ajunge în ritm de crescendo coloristic (ce se dezvoltă de la exterior, spre interior) până la nuanţe de ocru şi în final la auriu - întruchipare a energiilor pozitive. Toată această transformare a gândurilor este asemănată cu procesul alchimic în care plumbul este preschimbat în aur. Structuri din natură asemeni crenguţelor sau nisipului vin să finalizeze întreaga compoziţie, într-o notă organică de fiber art.

Lucrările de pe palierul de la intrare sunt asemeni unui vulcan ce arde mocnit, asemeni unei lave în interiorul căreia are loc procesul alchimic: mâlul devine pulsaţie pozitivă, toate elementele negative se transfomă în bine şi frumos, în elemente kalokagahice.

Pe panourile decorative sunt imprimate plante-simbol precum „vâscul”, considerat elementul mistic al regenerării şi nemuririi, cheia alchimică, dacă ne gândim la romanul lui Mihail Sadoveanu, la „Creanga de aur”. Contrastele de transparent/opac şi mat/lucios ale materialelor textile imprimate creează senzaţia de diafan, specifică lumii vegetale.

În privinţa culorilor, aşa cum însăşi mărtuiseşte, artista a ales pentru reprezentarea ideii de regenerare verdele şi derivatele din galben auriu, roşu sângeriu şi albastru, influenţată fiind de simbolistica milenară a acestora. Şi pentru că ciclicitatea moarte-viaţă reprezintă mecanismul reînnoirii, Daniela Frumuşeanu utilizează culori de pământ, alături de cele menţionate anterior (foto 1, 2, 3).

 

Dna Georgeta Hlihor colează fragmente de material textil pe care suprapune flori, veritabile lucrări decorative în tehnica colajului textil şi a broderiei. D-ei transpune suite florale în culori acrilice, ce par a fi fragmente dintr-o atmosferă picturală prerafaeliă. Artista aduce în prim plan pulsaţia plantelor prin expresivităţi plastice şi decorative. Natura, ca sursa de inspiraţie îi dezvăluie o lume surprinzătoare prin varietate, asocieri şi contraste, punctând în compoziţii: echilibrul, dinamismul, rafinamentul şi eleganţa formelor. O lume de ritmuri liniare şi cromatice îşi pune amprenta pe o suprafaţă în mişcare (foto 4).

 

Dana Dincă este inspirată de cromatica, forma şi expresivitatea frunzelor pe care le preia în compoziţiile sale, subliniind caracterul ciclic al existenţei: creştere, maturitate, moarte, transfigurare. Ea conturează puzzle-uri din forme organice şi texturi ale frunzelor, parcă radiografiate, ilustrate expresionist, până la punctul în care expresia devine gest (foto 5).

 

Cu minuţiozitate, Alexandra Neacşu face studii după plante, asemeni unui pictor olandez de secol XVI. Lucrările ei în acuarelă şi creion parcă aşteaptă să fie integrate înr-un „Ierbar”. Compoziţia din textile şi elemente vegetale colate (plante, flori, crengi de copac) aduce în atenţia spectatorului ideea de fiber art. Din anii ‘80 încoace, fiber art marşează pe zona experimentului, iar artiştii încearcă modalităţi diferite de exprimare în materiale cât mai nonconformiste. Astăzi, acest gen de artă a luat amploare, mai ales în zona conceptualului (foto 6).

 

Carmen Iordache este mai degrabă un fin grafician al plantelor, florilor, mugurilor, al elementelor din natură. Ea studiază detalii pe care le redă cu naturaleţe, sponan, cu ajutorul culorii şi al materialelor convenţionale şi uneori, neconvenţionale. Cu o tendinţă continuă de a studia cât mai bine obiectul ales, tânăra artistă îl reprezintă în diferite tehnici: serigrafie, colaj, pictură. Carmen Iordache deţine rigoarea studiului obiectului, peste care se suprapune spontaneitatea liniei şi experimentul tehnicilor (foto 7, 8).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO