Ziarul de Duminică

Pusca fotografica

07.04.2006, 00:00 72

Daca intreaga noastra experienta este o experienta a miscarii, acel minunat "creion" pe care oameni ca Daguerre ori Talbot l-au oferit Naturii o sileste pe aceasta din urma sa se prezinte ca imobilitate. Fotografia ucide, spuneam data trecuta, vorbind despre Autoportretul lui Bayard, autoportret in care fotograful ni se infatiseaza mort.

Desigur, era silit sa o faca de timpul extrem de lung de expunere: intre 30 si 120 de minute. Deja, in anul de gratie 1840, timpul acesta se scurtase extrem, dovada existenta unor fotografii in care obiectele au doua umbre, indiciu ca expunerea a inceput dimineata si s-a terminat abia dupa pranz. A doua jumatate a secolului al XIX-lea s-a lansat in aventura cuceririi clipei. Si a reusit: catre 1880, timpul de expunere a scazut sub o secunda. Sa fi incetat prin aceasta fotografia sa ucida?

Etiènne-Jules Marey, un fizician interesat de miscarile corpurilor insufletite, a construit in 1882 un aparat menit sa inlocuiasca greoiul si costisitorul dispozitiv al lui Muxbridge: pusca fotografica! E vorba intr-adevar de o pusca de vanatoare modificata: pe de o parte a inlocuit vizorul cu o camera obscura in interiorul careia se afla un tambur pe care era infasurata o pelicula flexibila, pe de alta parte a transformat camera pustii in obturator. Declansarea acestuia se facea, fireste, apasand pe tragaci. Sensibilitatea foarte ridicata a peliculei comparativ cu vremea lui Daguerre ori Talbot si prin urmare timpii foarte redusi de expunere la care se ajunsese, faptul ca nu mai era nevoie de placi sensibile, greu de manuit si inlocuit, ci de un film flexibil, ii permiteau lui Marey sa spere ca va putea surprinde obiecte in miscare si prin aceasta timpul, caci toate conditiile tehnice erau reunite pentru ca asemenea obiecte sa impresioneze succesiv pelicula. Daca fizicianul poate fi multumit de aceasta imagine, caci poate urmari cu precizie traiectoria urmata de o minge ce s-a izbit de sol si a fost respinsa, noi, nefizicienii, nu putem sa nu vedem ca paradoxul lui Zenon s-a realizat: sageata in zbor e neclintita. Pusca fotografica a lui Marley face exact ceea ce trebuie sa faca o pusca: omoara.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO