Ziarul de Duminică

Povestea cinematografiei româneşti/ de Ziarul de duminică

Povestea cinematografiei româneşti/ de Ziarul de duminică

Autor: Ziarul de Duminica

05.12.2013, 23:49 34

Tudor Caranfil

Dicţionar subiectiv al realizatorilor filmului românesc

Editura Polirom

Cunoscutul critic de film Tudor Caranfil revine editorial cu un dictionar al realizatorilor de filme romanesti. Oamenii de film inclusi in volum sunt atât romani, cât si straini care au realizat filme in sau despre Romania, cu actori sau in colaborare cu regizori din tara. Pentru acest volum au fost selectati doar cei care au realizat cel putin un lungmetraj de fictiune, insa in analizele acestora sunt mentionate si cele mai importante scurtmetraje sau documentare ale lor. Pentru fiecare regizor este formulata o scurta biografie, iar apoi sunt analizate cele mai importante realizari cinematografice, in spiritul critic cu care autorul ne-a obisnuit deja. Cartea este un veritabil document ce prezinta o parte semnificativa a istoriei regizorale in cinematografia romaneasca, de la regizorul primului film romanesc, Independenta Romaniei, pina in prezent.

 „Era in 1962? Era in 1963? Nu mai stiu. Stiu doar ca ziua in care mergeam la nou-infiintata Cinemateca era o zi de sarbatoare. Ca si cand dupa un post indelungat ti se dadea o masa copioasa. Daca m-ar intreba cineva ce filme am vazut acolo, n-as sti sa-i spun. Stiu doar ca era o atmosfera de familie: familia cinefililor, din care mi-l aduc aminte pe Tudor Caranfil, care parca se simtea raspunzator de bucuria cinefila a fiecaruia dintre noi. La Cinemateca am legat prietenii pe viata, ce fac parte din zestrea mea de amintiri frumoase din vremea tineretii, care s-a dus ca vântul.” (Ileana Vulpescu)

 „Fiecare carte a lui Tudor Caranfil (impatimit cinefil, ctitor de merit al Cinematecii) dobândeste si caracter de reconfortant eveniment cultural, provocând o atâtatoare participare a cititorului, irezistibil invitat la confruntare de opinii…” (Augustin Sandu)

 „Era necesar sa se ajunga si la o concluzie cinstita, pentru a se delimita capodoperele de filmele de duzina. Era necesar sa ne dam seama cum stam realmente consultând aceasta veritabila «Lista a lui Caranfil», destul de dura in a elimina unele titluri ce faceau furori in vremurile ceausiste, dar si obiectiva când e vorba de o pelicula cu adevarat remarcabila. Caranfil nu se crede Mafalda, nu vine sa ne explice noua ca asta-i bine sau asta-i rau. Este doar cineva care are «tupeul» sa apara si cu o alta parere decit a majoritatii cunoscatorilor de pâna acum…” (Andrei Milca)

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO