Ziarul de Duminică

Piazzolla - o reteta?

Piazzolla - o reteta?
23.02.2007, 16:33 30

Suntem parca tot mai mult prizonierii propriilor noastre reflexe, de la vestimentatie la consumul de alimente sau de presa, neocolind cultura. Nici in materie de muzica situatia nu este cu mult diferita. Cu toate acestea, comportamentul publicului nostru - din Bucuresti cel putin - ramane in continuare imprevizibil.

Programul propus de Orchestra de Camera Radio si Corul Radio avandu-l la pupitru pe italianul Roberto Salvalaio si ca solisti pe soprana Diana Trivellato, bandoneonistul Peter Soave si recitatorul Tullio Cardona a continut o interesanta colectie de piese compuse de inventatorul tangoului simfonic, in prima parte cu lucrari precum Sinfonietta, Decarissimo (lucrare cunoscuta in formula interpretativa clasica semnata de insusi Astor Piazzolla si Nuevo tango quintet, datand din 1961), apoi cu alte miniaturi precum Pasarile pierdute, Ave Maria, Copilul din Bachin si Trei tangouri.
La prima vedere cel putin, daca e sa ne raportam la reflexele publicului bucurestean parca tot mai receptiv in ultimii ani la muzica sud-americana - de la cea a telenovelelor, la Buena Vista Social Club sau... Astor Piazzolla, in Studioul "Mihail Jora" nu ar mai fi trebuit sa fie loc sa arunci un ac la ora concertului. Cu toate acestea, desi sala de concert nu a fost nici pe departe goala gratie fidelilor Formatiilor Muzicale Radio, totusi componenta mondena a lipsit practic cu desavarsire. Acest lucru nu a avut insa nici o legatura, din fericire, cu calitatea concertului, o calatorie plina de viata si culoare in universul argentinian asa cum a fost el transpus in sonoritatile orchestrei simfonice de Piazzolla, cel mai cunoscut si mai popular compozitor argentinian.
Vizionar, deschizator de drumuri, Astor Piazzolla a avut - ca si George Enescu, intr-o anumita masura - acel dar de a transpune intr-un limbaj complex si universal folclorul celor din randul carora au pornit. Devenita cu repeziciune populara, o parte a creatiei sale a redevenit la randul ei folclor, fiind cantata sau doar fredonata de oameni din toate colturile lumii, care de cele mai multe ori nici nu mai stiu cui apartin de fapt respectivele linii melodice. Solistii serii s-au incadrat perfect in aceasta dimensiune pretentioasa, performanta lor fiind plina de naturalete si elevata in acelasi timp. Bandoneonistul Peter Soave s-a dovedit a fi cu adevarat un bun cunoscator al stilului, un solist de forta si un adevarat expert al acestui tip de repertoriu. Discursul sau a potentat acompaniamentul condus cu suplete in linia temperamentului latino de dirijorul Roberto Salvalaio, Orchestra de camera Radio implicandu-se intr-o maniera de inalt profesionalism, asa cum ne-am dori sa o vedem de fiecare data. Adaptati stilului, atenti si eficienti la dificultatile ritmico-armonice venite dintr-un tipar spiritual inrudit, dar totusi atat de diferit, membrii orchestrei au impresionat atat prin coeziunea sonora, cat si prin reusite individuale.
Oratoriul Poporul tanar - in original El Pueblo Joven - compus de Piazzolla pe versuri de Horacio Ferrer, la Paris, in 1970 (prima auditie a avut loc la Saarbuck, Germania, in 1971) a intregit programul. Fiind o piesa din categoria celor care ii surprind pe cei care il asociaza pe Piazzolla doar cu pasionalul tango, aceasta lucrare poate provoca ridicari de sprancene prin anumite derapaje stilistice ce suna destul de curios pentru noi. Stilul definitiv si irevocabil eroic aluneca pe neasteptate in fragmente pop de cea mai comerciala factura. Lucrul acesta este insa absolut normal intr-un caz in care temperamentul scuza mijloacele.
Si de aceasta data, in stagiunea Formatiilor Muzicale Radio am auzit altceva. Iar reteta repetata a acestui tip de intalniri cu muzica scolilor nationale ar putea creea o benefica dependenta de frumos si diferit.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO