Ziarul de Duminică

Ioana Ciocan, artista care l-a facut pe Lenin din bomboane: "Multi straini ar veni sa viziteze Muzeul Comunismului asa cum merg sa viziteze Auschwitz-ul"

INTERVIU/ Ioana Ciocan: „Multi straini ar veni sa viziteze Muzeul Comunismului asa cum merg sa viziteze Auschwitz-ul”
24.02.2010, 14:26 319
Tanara Ioana Ciocan a atras de curand atentia publiculuinostru cu un gest artistic socant. Pe data de 10 ianuarie, adezvelit, pe piedestalul de granit rosu din fata Casei PreseiLibere, o statuie a lui Lenin facuta din bomboane, ciocolata,arpacas si orez. "Creatura" a zabovit pe soclu doar 24 de ore si afost menita, in intentia artistei, sa puna bazele unui proiect maiamplu, care va avea ca punct final crearea unui Muzeu al StatuilorComuniste. Dupa 20 de ani de la caderea comunismului, Ioana Ciocanconsidera ca România este pregatita pentru un asemenea demers.Muzee de acest gen exista in Ungaria, Cehia, Germania si Polonia,tari care au ales sa nu stearga pur si simplu o istorie de 50 deani.
Ioana Ciocan este absolventa (1998) a Liceului "NicolaeTonitza". In 2002, obtine diploma de studii la UniversitateaNationala de Arta, la clasa graficianului Nicolae Alexi. In acelasian, obtine o bursa la Copenhaga, la Denmark Design Skole. In 2004,termina un Master la Ravensbourne College, iar in 2007 esteasistenta fostului ei profesor de grafica. Dupa cateva expozitii,devine doctorand, sub indrumarea prof. univ. dr. MihailManescu.
- Esti asistenta la clasa unui grafician de talie, NicolaeAlexi. In mod firesc, cred, opera ta "de simeze" ar trebui sa fiecongruenta cu preocuparile de catedra. Nu este. De ce?
- In calitatea mea de asistent la catedra de grafica, considerca trebuie sa-i indrum si sa-i sustin pe studenti in a-si dezvoltapropriile idei si expresii, sa-i "dirijez" fara a-i influenta,pentru a se contura in artistii care vor deveni. Predand la Master,analizez si apreciez proiecte foarte diferite ca stil si abordare,fata de ceea ce inseamna in mod traditional grafica. Am invatat sama detasez de ideile mele artistice si sa nu ma las influentata deale lor. Alexi mi-a fost profesor nu doar de grafica, ci si de"pedagogie". El crede in studentii lui si le sustine preocuparileartistice: video, instalatie, performance.
- Este artistul de azi mai preocupat de vorbe decat degesturile traditionale care ii constituiau meseria: desen, pictura,modelaj etc.? Lenin-ul tau comestibil a fost imbracat intr-un denscocon de cuvinte: intentii polemice, propunere de dezbatere,interviuri... A ajuns marketing-ul artistic o forma de arta? Artapoate fi substituita prin "arta poetica"?
- Arta moderna se bazeaza pe vizual si ramane in memorie lanivel senzorial. Isi recunoaste valoarea in interpretarile propriiale celor care o privesc sau o experimenteaza. Reactiile lor daunastere unor polemici, apoi se nasc dezbateri, iar apoi esteintervievat artistul, poate mai mult din dorinta de a se lamuritoata lumea daca ce s-a inteles din opera sa este ceea ce si-adorit artistul sa transmita. Cu cat mai indrazneaata sauprovocatoare este ideea, cu atat mai mare devine amploareadiscutiilor si a controverselor. In intelegerea mea, marketingulartistic, asa cum il numiti dumneavoastra, a existat dintotdeauna,doar ca a avut o amploare conforma cu timpurile, cu repeziciuneadifuzarii informatiei si cu curajul oamenilor de a face fatacontroverselor.
- Ce poate insemna, concret, un muzeu al comunismului? Cear urma sa adaposteasca, unde ai propune sa fie amplasat? Cemutatii (daca e cazul) ar trebui sa opereze el in mentalulcolectiv?
- Concret? Muzeul de arta comunista inseamna un pas caratiunea noastra sa fie treaza, pentru a nu ne uita trecutul sipentru a nu lasa sa se intample din nou o oroare asa de mare, carear ruina aceasta tara si acest popor pentru totdeauna. Simt ca, inacest moment, din dorinta de a "uita" tot ce a insemnat comunism,permitem sa se nasca alti monstri (colectivi sau nu). Pe de altaparte, ca artist, imi doresc ca artistii dinaintea mea sa nu fieuitati, asa cum mi-as dori ca eu si artistii de astazi sa fieapreciati prin arta lor in anii ce vor veni. Daca aruncam statuilerealist-socialiste sau le taiem cu flexul, nu facem decat sarepetam greselile comunistilor si sa cream premizele unui viitorfara valoare pentru arta. Si, nu in ultimul rand, un astfel demuzeu poate ajuta Romania de azi sa-si revina dupa acea perioadagrea si daunatoare. Ar fi multi straini care ar veni sa viziteze unastfel de museu asa cum merg sa vizitezeAuchschwitz-ul. Este o parte de istorie si delume pe care ei n-au trait-o si nu au cum sa o inteleaga altfel.Sper sa fie amplasat in Bucuresti.
Cea mai importanta mutatie pe care imi doresc sa o opereze inmentalul colectiv este aceea de incredere si de optimism. Incredereca perioada comunismului este cu adevarat incheiata si optimism caputem "folosi" ceea ce ne-a facut rau pentru a ne fi bine.
- Ai avut parte, la dezvelirea statuii "dulci" a lui Lenin,de protestele, badaranesti, ascutite si tembel argumentate, aleunui "monarhist" si "legionar" batran. Te asteptai la o asemeneareactie? A slujit ea gestului tau?
- Am avut? Nu stiu. :-)! Lasand gluma la o parte, fiecare aredreptul la o opinie personala. Inteleg perfect ca, pentru uniioameni, comunismul starneste reactii agresive, verbale sau chiarfizice. La fel cum inteleg si ca, pentru altii, aceste amintiriproduc reactii de panica si de frica. Ma asteptam si la reactiinegative. Aceste reactii se potrivesc perfect cu faptul ca, timp de20 de ani, soclul acela a stat gol.
- Arta ta vinde, mai degraba, idei. Artistul nu este insadoar un Mesia, el traieste si cu bomboane, si cu arpacas, si cuorez, ceea ce vrea sa insemne ca ar trebui sa vanda si pe bani, casa si le poata procura. Ce mai vinzi in afara de proiecte si deintentii nobile?
- Pe langa faptul ca sunt un artist vizual, sunt si un artistde grafica publicitara si aceasta este arta pe care o vand. Desigurca voi incerca sa-mi vand Leninul, dar consider ca arta, ingeneral, vinde idei, in acceptiunea mea, dar nu neaparat pebani.
- Ai modele artistice contemporane? Luate de la noi sau deaiurea?
Olafur Eliasson este un artist senzational, pe care il admirsi caruia ii urmaresc cu interes arta. Cei care imi viziteazablogul au observat ca incerc sa postez cat mai des realizarileartistilor vizuali pe care ii consider ca fac o diferenta reala inarta si nu numai. Incerc sa dau cititorilor doar exemple pozitive,asa cum sunt ele percepute in intelegerea si aprecierea mea, cuatat mai mult cu cat arta vizuala este foarte controversata.
- De ce nu se mai vinde, in momentul de fata, Damien Hirst, lapreturile din anii trecuti? E de vina criza sau memoria scurta apublicului cand vine vorba despre detaliile legate de scandalurileartistice?
- Hirst e genial si cred ca o sa vanda intotdeauna, dar...mereu exista un dar... Poate ca este criza, poate ca este doarmarketing, nu stiu sa va raspund, dar, sigur, Damien Hirst a fost,este si va fi de referinta atat din punctul de vedere al artei lui,cat si al preturilor cu care vinde.
- Ce proiecte vrei sa mai dezvolti in Romania pe termen mediusi lung?
"Proiect 1990" este urmatorul demers important de care ma voiocupa pe termen scurt si mediu. Detalii despre acesta voi putea sava dau in curand. Pe termen lung, Muzeul ramane prioritatea nr.1.
- Lenin spunea "Comunismul inseamna puterea sovietelor pluselectrificarea tarii". Poti construi, dupa acest model, o definitiein care doi termeni adunati sa fie egali cu arta?
- Arta inseamna imaginatie plus curajul de a te expune.

DANIELNICOLESCU. Absolvent, in 1982, al UniversitatiiBucuresti, Facultatea de filologie, sectia romana-portugheza.Redactor principal (si, incepand cu 1991, grafician copertator) laEditura Eminescu, intre 1985-2003. Colaborari (cronica literara,cronica plastica, traduceri) la numeroase reviste culturale,incepand cu 1974. Redactor si art-director la diverse publicatiidin tara. A semnat mai multe volume de traduceri si un volum deinterviuri. Din anul 2000 pana in 2009 - editor executiv la Ziarulde Duminica.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO