Ziarul de Duminică

În căutarea milionului ascuns/ de Remus Andrei Ion

Camile Pissarro – Tăietorul de lemne

În căutarea milionului ascuns

21.03.2011, 23:22 38

Piaţa de artă are milionari şi caută prima tranzacţie de unmilion de euro. Ambiţia este mare şi ţine mai degrabă de competiţiacomercială decât de cea intelectuală. De la Pissarro-ul dincolecţia Dona, evaluat la 2.850.000 euro, până la "Dramafolclorică" a lui Ţuculescu, evaluată la 600.000 de euro încă din2006, ţinta a fost de a aşeza în fruntea tranzacţiilor de artă dela noi măcar o vânzare de un milion de euro. Pavel Şuşară a deschisCasa Pogany în 2005 cu ideea de a ridica preţurile, mai ales că,spre vest, Ungaria vecină avea deja artişti cu lucrări caretrecuseră pragul milionului de dolari. Artmark, aproape cinci animai târziu, a scos pe piaţă mai multe opere fundamentale aleartiştilor români, a ridicat ştacheta şi a depăşit milionul deeuro... pentru întreaga ofertă a unei licitaţii, deocamdată.

Când se vor vinde Grigorescu, Andreescu, Luchian cu sume caresă le apropie de capodoperele internaţionale? Este greu de spus.Probabil că mai important va fi ca opera lor să intre în circuitullicitaţiilor internaţionale, iar România să nu fie reprezentatădoar de Brâncuşi, Brauner, Iancu, Maxy...

Deocamdată, mulţi dintre milionarii români au fost atraşi sprelicitaţiile de artă, zona transparentă a unei pieţe încă în curs dedezvoltare. Aşa cu fost posibile tranzacţiile directe de peste100.000 de euro din ultimii ani. Pe piaţa liberă, toţi negustoriiştiu şi se laudă de câte ori au ocazia, că au fost vândute opere deartă cu sute de mii de euro şi în anii trecuţi, lucrări aleartiştilor români sau ale impresioniştilor francezi, capodopereomologate sau nu, revendicate unele după confiscările comuniste.Acolo, pe piaţa liberă, banii pot circula şi fără facturi, fărăînregistrări la fisc, fără impozite. Piaţa licitaţiilor de artă acrescut vizibil odată cu aderarea României la UE, când şi cerinţelecontabile şi fiscale au devenit mai precise şi mai severe. Auapărut noi case de licitaţii, iar lucrările importante au fostanunţate cu evaluări cu mult peste preţul de pornire. Pavel Şuşarăa integrat o casă de licitaţii în mediul de bussines, iar Artmark apornit, câţiva ani mai târziu, cu dorinţa de a-şi face clienţiconstanţi în mediul financiar bancar şi printre bogaţii din top300.

Constant, prin comunicate, Artmark anunţă că oferta licitaţiilorpe care le organizează a depăşit un milion de euro, chiar 1.350.000de euro. La nivelul ofertelor însă, doar Nicolae Grigorescu a şiatins pragul de 250.000 de euro, "aşteptând să devină prima operăde artă românească în topul valorilor", ca să cităm din ambiţiilegazdelor. De fapt, preţul de pornire a fost chiar sub 150.000 deeuro. Acestea sunt ofertele anului 2011. Însă, cotele artiştilorromâni au fost ridicate la nivelul evaluărilor încă din 2006: IonŢuculescu a fost evaluat la 500.000-600.000 pentru marea pictură"Dramă folclorică", iar preţul de pornire a fost de 300.000 de europe o piaţă unde cea mai scumpă tranzacţie oficială era de sub60.000 de euro. Cumpărătorii s-au limitat la comentarii. Apoi afost rândul lui Andreescu să încurce cotele, acum doi ani. "Cap defetiţă cu broboadă albă" a intrat în ofertă cu evaluarea265.000-300.000 de euro. Nici de această dată nu s-a ridicat vreuncartonaş, deşi prima strigare a fost sub 250.000 de euro. Dupălicitaţie, la oferte, i s-au propus vânzătorului 150.000 de euro,banii pe loc, dar aceasta a refuzat. Ar fi fost practic o vânzareneoficială, pe piaţa liberă, cum se spune, neînregistrată declasamente. Şi Brauner a fost pe lista superofertelor, cu toatăistoria falsurilor şi copiilor ciudate. În 2006, "Portretulpoetului Ion Minulescu" realizat în 1928 şi plimbat prin mai multecolecţii private din România şi Germania, a intrat în licitaţie cuevaluarea de 250.000-300.000 de euro şi preţul de pornire de165.000 euro. Nu a licitat nimeni, dar potrivit unor surse, tablouls-a vândut după licitaţie prin tranzacţie directă. Tabloul apare şiîn cataloagele artprice.com.

Pe de altă parte, din comparaţia vârfurilor de cotă sau aevaluărilor, apar creşteri substanţiale în cazul marilor artiştiromâni. Tonitza, Pallady, Luchian, Andreescu, Grigorescu, Şiratoşi-au dublat sumele din topuri. Creştere de 50%, să zicem. Până laatingerea milionului de euro nu ar fi chiar aşa mult, 2-3 ani. Darcreşterile vârfurilor de cotă înseamnă de fapt plusuri de cel mult100.000 de euro şi doar în cazul lui Grigorescu. Atunci, milionulde euro este departe, poate la zece ani distanţă...

Casele de licitaţii nu vor renunţa la această ţintă, comisionulîn cazul unei astfel de tranzacţii ar fi important pentru oricebuget. Cursa ar deveni mai animată dacă vor intra pe piaţaromânească Sotheby's sau Christie's, fie prin organizarea delicitaţii la Bucureşti, fie prin preluarea artiştilor români înlicitaţiile internaţionale şi înscrierea lor printre preferinţelemarilor colecţionari ai lumii. Deocamdată, colecţionarii româniîncă pot licita multe opere de artă importante la zeci de mii deeuro.

Remus Andrei Ion
artalicitata.blogspot.com

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO