Ziarul de Duminică

EVENIMENT / Cele patru camere din inima lui Dracula

EVENIMENT / Cele patru camere din inima lui Dracula
13.07.2010, 16:24 38

Stephenie Meyer, Charlaine Harris, Lisa Jane Smith, Darren Shan,Academia Vampirilor, Jurnalele vampirilor, Buffy, Colecţionarul deistorie etc. Autori, titluri şi personaje care, acum, la începutulmileniului III, au alimentat o vampiromanie universală şi au dus lacrearea unei straşnice industrii a cineficţiunilor sau poveştilorliterare având ca laitmotiv imaginea morţilor vii, a nemorţilor, astrigoilor. O industrie care ar trebui să plătească copyright-urifabuloase urmaşilor lui Vlad Ţepeş şi celor ai lui Bram Stoker,creatorul fascinantului brand Dracula.

Încercând să realizeze o patologie a acestei hemo-maladii (darferindu-se să înfigă vreun ţăruş în inima pacientului), MuzeulNaţional de Artă al României, Kunsthistorisches Museum Viena şiSchloss Ambras derulează (în spaţiul MNAR, în perioada 9 iulie - 10octombrie 2010) expoziţia "Dracula - voievod şi vampir". Aşa cumdeclară organizatorii, "expoziţia a fost prezentată deKunsthistorisches Museum din Viena în 2008 la Schloss Ambras dinInnsbruck, cu ocazia aniversării a 111 ani de la publicarearomanului Dracula de Bram Stoker, cu scopul de a redeschidediscuţia asupra personajului istoric Vlad Ţepeş/Dracula şi avampirismului într-un context istoric şi documentar realist". Ladoi ani de la expoziţia deschisă la Ambras, cea de la Bucureştiinclude, alături de obiecte împrumutate de la muzee din Austria,Ungaria, Germania, Slovenia, şi piese din patrimoniul de la MuzeulNaţional de Artă al României, Muzeul Naţional de Istorie aRomâniei, Muzeul Naţional Peleş, Muzeul Ţăranului Român şi MuzeulCinegetic al Carpaţilor.

Nu dispunem de imagini ale precedentei expuneri, spre a face ocomparaţie în privinţa organizării exponatelor, însă cea actualămerge drept în inima subiectului, este elocventă în demersul săuistoric şi, mai presus de orice, izbuteşte să creeze atmosferă.Obiectele (tablouri, gravuri, hărţi, basoreliefuri, arme şi armuri,costume ş.a.) se decupează pe fundalul unor pereţi stacojii, suntluminate individual, în vreme ce restul sălilor stau cufundateîntr-o penumbră misterioasă, care rimează (fără ostentaţie sauderapaje kitsch) cu frisonul provocat de taina tutelară emanată depersonajul evocat. Piesa centrală, ordonatoare, a acestui excurseste portretul voievodului Vlad Ţepeş (cel numit de contemporaniisăi Dracula) conservat de mai bine de 400 de ani la castelul Ambrasşi prezentat acum în premieră publicului din România (foto 1).

Atriul drept

În jurul tabloului, au fost constituite patru secţiuni tematice.Cea dintâi explorează legendele ţesute în jurul voievodului valah.Personalitatea şi imaginea lui Vlad III Dracula, precum şi epoca sasunt prezentate prin intermediul unor serii de portrete şidocumente. Piesa-vedetă din această secţiune este un criptoportretal voievodului: panoul Hristos în faţa lui Pilat (foto 2) -o scenă din ciclul Patimilor ce provine de la altarul mănăstiriifranciscane din Viena, conservat acum la Galeria Naţională dinLjubljana, în care Pilat are trăsăturile lui Vlad, aşa cum apăreauîn portretele sale din epocă: cuşma cu pană, faţa suptă şi smeadă,mustaţa cu vârfuri semeţite.

Atriul stâng

A doua secţiune abandonează aria legendară şi coboară înistorie, ilustrând relaţiile dintre turci şi creştini în Balcaniisecolelor XV-XVIII. Dincolo de natura lor conflictuală, acestea aucontribuit la schimburi culturale şi la rezonanţe neaşteptate întrecivilizaţii şi mentalităţi strident diferite. "Armele şi portreteleprezente în expoziţie dovedesc existenţa unui interes reciproc:obiecte produse în Europa de Vest au fost influenţate de decoraţiaorientală, în vreme ce sultanii otomani, în ciuda interdicţiei dinCoran, şi-au comandat portrete după moda occidentală."

Ventriculul stâng

Ca să ducem până la capăt metafora pe care ne-a sugerat-oexpoziţia, trebuie să precizăm că, prin încăperile numiteventricule, sângele iese din inimă şi irigă organismul (în cazulnostru, sângele istoriei alimentează imaginarul). A treia secţiune"abordează mitul vampirismului, aşa cum s-a conturat din mărturiiledespre fenomenele de vampirism înregistrate din secolul alXVIII-lea în zone de la graniţa militară a stăpânirii austriecepână în Imperiul Otoman, în contextul conflictelor dintre creştinişi musulmani". Gravuri de epocă, scrisori, tratate pentruvindecarea de boala vampirismului sunt completate de abordăriliterare ale subiectului: notiţele şi ciornele romanului "Dracula"de Bram Stoker şi alte fragmente de texte literare care facreferire la vampiri şi creaturi supranaturale, semnate de Homer,Ovidiu, Goethe, Byron, Beaudelaire, John Sheridan Le Fanu, JohnWilliam Polidori etc.

Ventriculul drept

Ultima parte a expoziţiei urmăreşte felul în care a fost tratatăfigura lui Dracula în cinematografia lumii, prin intermediulafişelor, trailerelor şi imaginilor din filme precum "Dracula"(SUA, 1931, regia Ted Browning, cu Bela Lugosi), "Dracula, Princeof Darkness" (Marea Britanie, 1965, regia Terence Fisher, cuChristopher Lee), "Blood for Dracula" (Franţa-Italia, 1974, regiaPaul Morrissay, producător Andy Warhol), "Nosferatu the Vampire"(RFG-Franţa, 1979, regia Werner Herzog, cu Klaus Kinski) etc.

În ultima sală a expoziţiei rulează zilnic filmul «Nosferatu -Simfonia groazei» (Germania, 1922, regia F.W. Murnau, cu MaxSchreck, foto 4), un clasic al cinematografului germanexpresionist.

DANIEL NICOLESCU. Absolvent, în 1982, alUniversităţii Bucureşti, Facultatea de filologie, secţiaromână-portugheză. Redactor principal (şi, începând cu 1991,grafician copertator) la Editura Eminescu, între 1985-2003.Colaborări (cronică literară, cronică plastică, traduceri) lanumeroase reviste culturale, începând cu 1974. Redactor şiart-director la diverse publicaţii din ţară. A semnat mai multevolume de traduceri şi un volum de interviuri. Din anul 2000 pânăîn 2009 - editor executiv la Ziarul de Duminică.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO