Ziarul de Duminică

CINEFLASH/ Filmul unui vis

CINEFLASH/ Filmul unui vis
01.12.2009, 14:06 32
Spectatorii care au vazut Train de vie (1998) si Va,vis et deviens (2005) cunosc deja stilul regizorului român RaduMihaileanu, care traieste si lucreaza in Franta incepând din anii'80. Ceilalti, aflati la prima intâlnire cu acesta, vor descoperi,o data cu noul sau film, Concertul, miraculosul talent alregizorului de-a pune laolalta intâmplari fabuloase si incredibilecontorsionari ale sortii cu o atmosfera absolut speciala, plina detristete si totodata vibrând de energie, umanitate, umor si un soide speranta când molcoma, când salbatica, dar mereu cuceritoare, pecare personajele sale o manifesta discret, dar constant in cele maistranii situatii ale vietii. Eroii filmului sunt, si aici, oamenicu defecte si slabiciuni, capabili, la fel de bine, sa vibrezepentru un vis colectiv si, simultan, sa incerce orice tertipurimarunte pentru putintelul bine personal. Mai precis,Concertul se opreste asupra povestii fascinante a uneiorchestre cândva stralucitoare, orchestra magnificului teatru liricmoscovit Bolsoi. Iar Radu Mihaileanu - cu expresivitate si eleganta- trage cortina asternuta asupra povestii adevarate din anii '70,când presedintele Brejnev a dat ordin sa fie dati afara totimuzicienii evrei din orchestrele simfonice sovietice. Iar EvgheniSvetlanov, un dirijor care nu era evreu, ci doar solidar cumuzicienii din orchestra sa, a infruntat acest ordin. Filmul luiRadu Mihaileanu este plasat la treizeci de ani dupa aceastateribila drama. Fostul dirijor (care in film se numeste AndreiSimionovici Filipov) e om de serviciu la Teatrul Bolsoi, unde pevremuri stralucise in plina glorie, asista indurerat la repetitiiledin sala care altadata vibra la ridicarea baghetei sale si viseazadoar sa poata dirija din nou. Iar visul, oricât de nebunesc, paresa i se poata implini o data cu sosirea unui fax primit noaptea, pecând Andrei freaca podelele in biroul grobianului director alteatrului. O invitatie adresata de prestigiosul Théâtre du Châteletdin Paris celebrei orchestre de la Balsoi aprinde imaginatiamarelui dirijor: ce-ar fi daca si-ar cauta fostii muzicieni, arreconstitui rapid fosta orchestra si ar pleca la Paris dându-sedrept ce au fost cândva cu adevarat: formidabila orchestra reala dela Balsoi? Din acest moment, regizorul lasa cale libera, intr-oploaie de secvente antologice, comicului si dramaticului,miraculosului si tragicului, excesului si discretiei, fara sa scapeinsa nici o clipa din mâna ritmul si credibilitatea povestii. Iarmâna sigura, rafinamentul si extraordinara sa creativitate nu sedezmint. Vedem impreuna, perfect imbinate, gratia si grotescul,suspansul si solutiile deus ex machina, diferentele culturale siintretaierea unor lumi fundamental diferite, detaliul insolit sisolemnitatea ansamblului. Iar salturile pe care aceastaextraordinara poveste le face de la un registru la altul sunttreceri absolut firesti, pentru ca Radu Mihaileanu are intotdeaunain vedere si forta fundalului, si intensitatea tuselor de primplan. Mai mult decât oricine altcineva, probabil, el poate fabricaun tablou pitoresc si foarte convingator, in care se amesteca rusisi francezi, soferi de ambulanta si filme pornografice, mitinguride protest si muncitori cu ziua, bisnita cu ceasuri chinezesti siconvingeri politice radicale, artisti scapatati, dar si noiimbogatiti care fac parada cu averea lor. Toate convergând spreiluminarea oferita de muzica adevarata, inaltatoare si superba,care schimba destine si captiveaza pe viata sufletul omenesc. Unfilm care reliefeaza puternic portretul singular, dar sisolidaritatea si apartenenta la un grup si o idee. Iar RaduMihaileanu insufla, permanent si cu infinita delicatete, omenieadevarata acestor figuri memorabile strabatute de tandretea slava,dar dotate si cu evident pragmatism, capricii si ezitari foarteplauzibile. O extraordinara poveste de culise despre revenire sisperanta, in care cliseele genului sunt evitate inteligent saureciclate cu umor, dublata de o poveste reala, plina de peripetii,a filmarilor realizate de echipa internationala (din care au facutparte numerosi artisti români teribil de talentati, de la actori laregizor, scenograf, machiori si producatori). Plin de echilibru,umor si viata, creator de râsete si lacrimi, de emotii puternice,de incântari reale si admiratie instantanee pentru tot cereprezinta, Concertul este acel soi rar de Film care face sapaleasca orice s-ar afla - in rest - pe ecrane, dând, cu noblete,masura reala a ceea ce inseamna arta si talent.
Concertul/ Le concertProductie Franta-România-Italia-Belgia, 2009. Regia: RaduMihaileanu. Cu: Aleksei Guskov, Mélanie Laurent, Miou-Miou, DmitriNazarov, Valeri Barinov, Fran'ois Berléand, Vlad Ivanov, LionelAbelanski, Anna Kamenkova, Ramzy Bedia, Ion Sapdaru, MariaDinulescu, Valentin Teodosiu, Marius Cuncea. Premiera: 20noiembrie. Distribuit de: Independenta Film

ANDREEA-LAURA CHIRIAC (n. 21 ianuarie 1970,Bucuresti), absolventa (1994) a Facultatii de Jurnalism siStiintele Comunicarii din Universitatea Bucuresti. A fost redactorcultural la "Tineretul Liber", "Cotidianul" si "Ziarul deDuminica", specializându-se in critica de film, semnând si inpublicatii de specialitate precum "Pro Cinema", "Re:publik","Apropo", "ProTV Magazin", "The One", "Playboy". A facut parte dinstaff-ul TIFF - editiile din 2007 si 2008 - ca redactor principalal caietului festivalului. Din 2009 colaboreaza tot la o rubrica defilm la Radio România Cultural.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO