Ziarul de Duminică

Bienala si alte poduri venetiene

Bienala si alte poduri venetiene

Podul lui Calatrava

09.11.2007, 00:29 42

Desi, la inceput, tematica celei de-a 52-a editii a Bienalei de la Venetia parea prea intelectuala si, deci, oarecum neatragatoare pentru publicul larg, acum, spre sfarsit, bilantul, cel putin sub raport cantitativ (numarul vizitatorilor) este mai mare decat la editiile precedente, contrazicand pronosticurile pesimiste. Majoritatea criticilor au relevat ca pe un lucru pozitiv tocmai acest aspect intelectual al bienalei, precum si tematica aleasa de curatorul expozitiei, care, de asta data, lucru neobisnuit, nu este un italian, asa cum cerea traditia, ci un american, Robert Storr. Titlul-deviza sub care a intrat manifestarea in istorie este "Gandeste cu simturile, simte cu mintea". Iata cum il explica R. Storr: "Arta este acum, asa cum a fost totdeauna, mijlocul prin care oamenii devin constienti de intregul fiintei lor". Desigur, in organizarea bienalei exista o traditie bine stabilita - partea oficiala, ca sa zicem asa, a pavilioanelor pe tari, se afla in Giardini (parcuri + gradini). Aici, de ani de zile, poti vizita pavilioanele nationale francez, italian, german, roman etc. O nota inedita a fost deschiderea unor pavilioane noi: Republica Moldova, Azerbaidjan, Mexic sau Liban.
Un alt sector al bienalei este la Arsenal, unde sunt expuse lucrari individuale ale artistilor din diferite tari. Intrucat anul acesta numarul participantilor a fost mare, peste 100 de artisti din 76 de tari, unele expozitii au fost amenajate in diferite cladiri istorice din Venetia (Correr, biserica San Stae, San Lazzaro etc.)
Tema Bienalei a indreptat atentia multor artisti spre domeniul memoriei sau al istoriei. Lucrul s-a simtit la o serie de pavilioane, cum ar fi cel polonez, cel maghiar, dar si cel al Romaniei. Motto-ul acestuia a fost "Monumente cu buget redus" (au expus Cristi Pogocean, Mona Vataman, Florin Tudor, Victor Manu, Cristoph Buchel, Giovanni Carmine - curator Mihnea Mircan).
Intre alte exponate, un obelisc devenit porumbar, saci de ciment rupti - ba chiar si o carte cu imagini din Epoca de Aur. In prezentarea expozitiei, R. Storr a subliniat faptul ca scopul "urmarit nu era de a da cuvant operelor programatice ca stil, tehnica, apartenenta la o generatie, ci de a releva trasaturi caracteristice si preocupari permanente ale artei contemporane, creand poli magnetici pentru a reuni din contraste opere realizate in cele mai diverse tehnici, de cele mai diverse stiluri si apartinand tuturor generatiilor de artisti activi astazi. Este o expozitie care priveste inainte si nu inapoi".
Dar Bienala n-a fost singura manifestare ce a captivat atentia venetienilor si a numerosilor oaspeti ai orasului. Cei ce au vizitat Venetia in ultimele zile ale lui iulie si in primele zile ale lui august au putut urmari un spectacol unic. S-a montat in acele zile un nou pod peste Canal Grande, al patrulea, care va face legatura intre piata Roma si gara,
Autorul acestui gigantic si indraznet proiect este cunoscutul arhitect Santiago Calatrava. Podul va intra in functiune la sfarsitul anului. Deocamdata... locuitorii sunt preocupati ce nume sa-i dea acestei capopere a artei moderne.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO