Ziarul de Duminică

Adevăratele magazine de vise/ de Lucian Vasilescu

Adevăratele magazine de vise/ de Lucian Vasilescu
03.02.2011, 23:59 29

Cascade acţionate de pompe submersibile, copaci de plastic,stânci de carton, un paradis artificial asezonat cu muzici pestemuzici, postere uriaşe care vestesc omenirii mult-aşteptatele"reduceri finale", în cadrul cărora poţi cumpăra cu doar 100 de leilucruri care nu fac nici 25, personaje groteşti descinse dinreclame bântuind printre oameni, lumini colorate, un soi de fiestăa sfârşitului lumii sau a unei lumi sfârşite. Mall-ul. Maşinăriaaproape perfectă a alienării desăvârşite. A iluziei de mucava.Conceptul funcţionează impecabil mai ales acolo unde afară e gri şie zloată şi e frig şi-i rău şi urât. Iar la noi e şi gri, e şizloată, e şi frig, e şi rău şi urât. Fie iarnă, fie vară. Feeria eînsă la doar doi paşi şi te aşteaptă cu galantarele doldora. Ca săţi se îngăduie intrarea nu-ţi cere nimeni să-ţi vinzi sufletul -ăla oricum nu mai valorează nimic. Nici pentru ei, nici măcarpentru tine. Plimbându-te prin butaforia de "corn al abundenţei"poţi trăi măcar pentru câteva ceasuri iluzia că eşti şi tu părtaşla ea. La abundenţă. Că deşi nu ai, măcar ai văzut ce-ai putea săai. Ba chiar eşti lăsat să pui mâna, să întorci lucrurile pe toatefeţele, să pipăi, să miroşi, să guşti, să apeşi pe butoane. Oameniiăia ştiu să te facă să te simţi viu. La fel ca şi reclamele lor,unde îşi găsesc din ce în ce mai des loc cuvintele "bucurie","fericire", "vis" şi altele din aceeaşi categorie. Ei îi spun"aspiraţională" şi aici sunt incluse toate lucrurile de care n-aiavut parte, nici n-o să ai vreodată. Dar care, toate, te aşteaptăla Mall. Să le pipăi, să le miroşi, să le guşti, să le ridici şi săle priveşti în lumină. Ca şi cum, măcar pentru o clipă, ar fi aletale. Ca şi cum viaţa ta şi-ar fi găsit, în sfârşit, sensul.Menirea. Ai fost făcut pentru ei şi chiar dacă o vreme ai crezut cănu ai fost făcut pentru asta ştiu ei să te facă să fii. Să devii. Ofurnică beată într-un muşuroi de furnici bete. După chipul şiasemănarea profilului pe care ţi-l desenează, cu foarfeca,specialiştii de marketing, decupându-te din propria ta existenţă.Oamenii aceia ştiu bine cum să te transforme din persoană înpersonaj. În povestea pe care o scriu numai ei. Tu doar vino laMall, de restul au grijă profesioniştii adevăratelor "magazine devise". Nu trebuie să te reţină faptul că nu prea (mai) ai bani.Nu-i nimic, se găseşte şi pentru tine un vis potrivit. Ce dacă ecam decolorat şi prăfuit, ce dacă expiră a doua zi, ce dacă aremici defecte. E pentru tine şi e ambalat frumos.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO