ZF Transilvania

Un francez doreste sa formeze piata locala a serviciilor de inginerie audiovizuala

22.06.2004, 00:00 31



La sfarsitul anului 2003 in judetul Cluj erau inmatriculate 139 de firme cu capital francez. Potrivit datelor furnizate de Registrul Comertului, in 2004 11 investitori din Franta au decis sa porneasca business-uri in Cluj. Aportul de capital francez a depasit la inceputul acestui an cifra de 3 milioane USD.



Una dintre cele mai recente investitii franceze in municipiul Cluj-Napoca ii apartine lui Thierry Guillaume, fondatorul firmei franceze BAP Video. "Dorinta mea este de a construi o firma cu romani, pentru romani, care sa deserveasca piata locala si regionala, si mai tarziu, pe cea nationala", afirma Thierry Guillaume. Compania franceza a hotarat inceapa afacerile in Transilvania printr-o societate deschisa la Cluj. "Pentru inceput a fost nevoie de o adaptare a obiectului de activitate al firmei franceze la cerintele specifice pietei romanesti. In Franta exista know-how-ul, care poate fi aplicat aici numai printr-o familiarizare cu cererea", este de parere Anna Maria Benedek, director executiv BAP Video.





O firma in patru zile



Fondatorul BAP Video explica circumstantele infiintarii la Cluj a unei intreprinderi de productie audiovizuala de sine statatoare. "La sfarsitul anului trecut am participat la un salon profesional la Praga, unde am avut ocazia sa intalnesc numerosi oameni de afaceri din Europa de Est, la fel de competenti ca cei din Vest, in ciuda istoriei comuniste pe care o aveau in spate. Tot atunci, am vazut un bar echipat cu ecrane plasma si cu sonorizare Bose - unul dintre cei mai importanti parteneri ai nostri. Mi-am dat seama ca aceasta parte a Europei are consumatori potentiali. In Romania, am creat societatea in 4 zile. Am fost ajutat si de legaturile de afaceri ale Centrafrom (Centrul de afaceri franco-roman). In patru zile am ales sediul si angajatii de baza", povesteste Thierry Guillaume. Firma franceza isi propune implantarea la Cluj-Napoca a unei structuri profesionale capabile sa asigure servicii de inginerie audiovizuala pentru marile intreprinderi, pentru colectivitati si televiziuni locale din Transilvania.





Comunicare prin film institutional



BAP Video se axeaza pe urmatoarele domenii: realizarea de filme institutionale, segment ce include gestiunea totala a ansamblului productiei si post-productiei (scenariu, fotografie, montaj virtual, efecte 3D, fond sonor, generice), vanzarea si instalarea de echipamente audiovizuale si inchirierea de materiale audio-video, de la ecran plasma, video proiector, camere de luat vederi, pana la sonorizare completa pentru evenimente.



"In Franta este foarte dezvoltata comunicarea in interiorul grupului. De aceea realizarea unor filme institutionale are o pondere extrem de importanta in cifra de afaceri a firmei franceze. Acestea nu sunt spoturi publicitare, ci materiale de prezentare de pana la 15 minute. Anii 1990 au consacrat pe piata franceza moda filmului institutional, fiind alocate bugete enorme, dupa care a urmat o perioada extrem de neprielnica pentru acest tip de servicii. In momentul de fata se poate vorbi despre o relansare a domeniului, insa cu bugete mai mici, de aproximativ 12.000 de euro/film", explica AnnaMaria Benedek.



In Romania, in partea de video se fac doar spoturi publicitare, mai ales la Bucuresti. Principala motivatie a firmelor interesate, se leaga de lipsa banilor, in sensul in care fondurile alocate pentru acest tip de promovare acopera partea de creatie dar nu si pe cea de difuzare.





Sa inceapa inchirierile video



Estimarile companiei privind investitia din Cluj se situeaza intre 100 si 150.000 de euro. "Activitatea noastra este deocamdata de testare, de ascultare a pietei. In 2 luni de cand exista societatea s-au stabilit primele contacte cu potentialii clienti", afirma Anna Maria Benedek.



In momentul de fata BAP Video din Cluj contacteaza clientii, le ofera produse fiind receptivi la informatiile furnizate de ei privind piata interna si asteptarile lor. "Pe segmentul de inchirieri audiovideo in Franta se lucreaza cu termene foarte mari. Firma are deja stabilite proiectele pentru 2005. In Romania am constatat ca acest lucru nu este posibil. Firmele solicita termene foarte scurte, de la 2,3 zile la maxim o saptamana pentru inchirierea unui produs. De toate acestea aspecte referitoare la fluctuatiile pietei romanesti ne dam seama doar dupa un feed-back cu potentialii clientI", considera Anna Maria Benedek.



BAP Video mizeaza pe sectorul inchirierilor pentru faza de debut a business-ului in Transilvania. "Am descoperit ca exista potential si pentru celelalte tipuri de activitati pe care le deruleaza firma din Franta, important este ca ofertele sa se concretizeze", considera Anna Maria Benedek.





O piata fara rigurozitate



"Piata romaneasca este deficitara la capitolele previziune si programare riguroasa. Totul se face in termene scurte, pe ultima suta de metri, in Franta contractele incheiate in vara sunt implementate cel mai devreme in 6 luni", afirma Anna Maria Benedek.



Piata tinta a fost stabilita pentru inceput in zona Transilvaniei. "Exista aici Centrul de Afaceri Romano-Francez care ofera o siguranta in plus pentru toti investitorii. E mai securizant pentru cineva care porneste o afacere datorita unei structuri gata facute. Pe langa colaborarea cu Centraform alegerea Clujului ca locatie pentru BAP Video este determinata si de o serie de asemanari existente intre cele doua regiuni", este de parere Anna Maria Benedek.



Targetul firmei clujene sunt marile intreprinderi, televiziunile locale, societati de comunicare, colectivitati locale din administratia publica. "Ne adresam unui mediu de tip corporate, format din persoane juridice, accentul activitatilor noastre fiind pus pe relatii de tip business to business", afirma Anna Maria Benedek.



In luna martie, cand s-a infiintat firma, nu au fost etalate toate serviciile pe care le poate oferi BAP Video. "Am testat sunetul si am constatat ca exista o piata de desfacere extrem de puternica pentru acest tip de servicii. La inceputul lunii am inceput prezentarea conceptului de film institutional ca forma de comunicare diferita de materialele publicitare consacrate", afirma Anna Maria Benedek.



"Clujul are un potential economic superior zonei Vichy, indiferent daca ne raportam la numarul de locuitori, la evenimentele organizate, la potentialii clienti sau la tipurile de activitati derulate in cele doua zone", considera Anna Maria Benedek.





Haut de gamme



Echipamentele pe care BAP Video le prezinta la Cluj provin din colaborarea cu doi constructori importanti pe plan mondial, JVC si Bose, fapt ce determina practicarea unor tarife extrem de variate: de la boxe cu preturi cuprinse intre 100 si 1000 de euro pana la ecrane din plasma de 10.000 de euro. Pe segmentul de echipamente profesionale Bose, BAP Video este unicul distribuitor in Romania, oferind echipamente pentru sali de conferinta sI solutii de sonorizare pentru spatii publice.



Actionarul francez insista pe calitatea materialelor expuse la Cluj. "Am instalat un show-room cu materiale din gama JVC Professional si Bose - numarul unu mondial al sonorizarilor profesionale. Voi incerca sa practic preturi competitive, fara insa a renunta la segmentul de materiale profesionale de inalta calitate "haut de gamme". Ardelenii sunt deschisi si receptivi la tot ceea ce este nou, prin urmare si la echipamentele si serviciile propuse de firma noastra, fapt ce ma determina sa fiu increzator in succesul firmei BAP Video Cluj", afirma Thierry Guillaume.





BAP Video este o firma creata in 1991 in Franta si instalata din 1998 in regiunea Allier Vichy. Ea deserveste un public industrial larg, printre clienti aflandu-se Vuitton, Bosch, L Oreal, Wavin, Aventis Pharma, EuroMaster, EuroDisney. Gama de servicii a fost gandita pentru a raspunde asteptarilor organizatorilor de evenimente, colectivitati si consumatorilor de imagini.



BAP Video in Franta a inregistrat in 2003 o cifra de afaceri de 1 milion de euro, cu doar 10 angajati. "Se lucreaza cu tehnologii noi, iar ceea ce conteaza este calitatea fortei de munca si calificarea acesteia mai putin decat volumul personalului implicat in activitatea companiei", considera Anna Maria Benedek, director executiv BAP Video Cluj.
transilvania@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO