ZF Transilvania

Sezonul estival aduce cresteri ale vanzarilor pe segmentul produselor de divertisment

24.06.2004, 00:00 47



"Vindem lunar intre 800 si 1000 de genti de voiaj si peste 3000 de saltele de plaja. Anul acesta lucrurile au inceput mai rau decat in 2003, in principal din cauza vremii nefavorabile. In perioada mai-septembrie 2003 am vandut 30.000 de saltele, iar anul acesta doar 5000 de bucati", declara Kerekes Attila, director de vanzari VSA Sport.



Cumparatorul tipic al VSA Sport are intre 16 si 45 de ani, iar cele mai solicitate produse in lunile de vara sunt corturile, saltelele de plaja si rucsacii. "Colaboram cu o serie de firme mici, dar principalele vanzari se realizeaza prin intermediul hipermarketurilor in care suntem prezenti. Piata cea mai dezvoltata se afla in orasele mari unde exista interes pentru comercializarea produselor sezoniere", considera Kerekes Attila.



La nivelul altor judete din Transilvania, cum ar fi Hunedoara, piata articolelor sportive si de agrement este slab reprezentata. Principalul motiv ramane puterea de cumparare scazuta. Magazinele axate numai pe acest segment de produse functioneaza cu precadere in orasele mari cum ar fi Deva, municipiul Hunedoara sau Petrosani. In celelalte orase articolele sportive sunt prezente in magazine, ca si produse auxiliare reprezentand un procent redus din ponderea vanzarilor. De altfel, in aceste orase majoritatea clientilor prefera sa-si achizitioneze articole de sport din targuri unde preturile sunt mai mici dar si calitatea este pe masura acestora.





Vara este sezonul articolelor de pescuit



Vanzarile din Cluj-Napoca pentru unul dintre punctele de lucru ale firmei Gipo, se tripleaza in perioada de vara. Media este de 300 de milioane de lei pe luna, iar cele mai numeroase solicitari vizeaza articolele de pescuit "Avem 2500 de produse expuse in magazin, destinate pescarilor profesionisti sau amatori", afirma Iuliana Felecan, gestionar magazin Gipo Pescar. Si in magazinele de articole sportive din judetul Hunedoara se vand cel mai bine produsele destinate pescuitului sportiv. Indiferent de situatia materiala, pescarii hunedoreni fac orice pentru a intra in posesia unor ustensile bune de pescuit



Daca pe parcursul anului vanzarile la articolele sportive si de agrement sunt relativ reduse, fara ca vreun segment de produse sa prezinte o cerere deosebita, vara este indiscutabil sezonul articolelor de pescuit sportiv, afrima marcu Iorgu vanzator in cadru firmei Quality Com din Hunedoara. Avem clienti fideli, mai ales ca exista putine magazine de profil, care uneori ne fac comenzi pentru articole de pescuit vazute la televizor. Recent, am avut un client care a cumparat momeala artificiala de fabricatie irlandeza, pentru care a platit trei milioane de lei. Un pescar adevarat face orice effort pentru a-si imbunatati arsenalul", afirma Marcu Iorgu.





Iunie-septembrie perioada agitata



Vanzarea de articole sportive are un moment de maxim in perioada iunie- septembrie, afirma Florin Schiopu responsabil de vanzari in cadrul unui magazin specializat in vanzarea de articole de acest gen. Cele mai vandute articole sunt cele de pescuit. Pe acest segment se pot diferentia doua categorii de cumparatori- pensionarii care reprezinta circa 70% din total, si care prefera articole de pescuit la preturi cuprinse inre 500.000 de lei si maximum un milion de lei. Acestia sunt si mari amatori de momeala vie. Unii pentru ca nu au incredere in momeala artificiala altii pentru ca nu dispun de bani. Al doilea segment de cumparatori este format din pescarii tineri. Sunt clienti deosebit de bine documentati in ceea ce priveste noutatile in domeniu. Fac efortuir sa-si cumpere ustensile de ultima generatie si platesc pana la 2,5 milioane de lei pentru a-si achizitiona o undita fara mulineta. Financiar, perioada iunie-septembrie inseamna vanzari zilnice cuprinse intre 15 si 20 de milioane de lei", precizeaza Florin Schiopu.





Se cauta rachete de tenis



"Vindem toata gama de articole de agrement, incepand de la mingi, palete de tenis, rachete de tenis si articole pentru pescuit sportiv. Ponderea vanzarilor este concentrata pe acestea din urma. Din cealalta categorie cele mai cautate sunt rachetele de tenis. La noi pretul acestora este cuprins intre doua si cinci milioane de lei. Sunt preferate cele mai ieftine, vanzarile lunar medii fiind de cinci - sase rachete de tenis de camp. Exista insa clientii care achizitioneaza doar rama acestora la preturi mai scazute de maximum 800.000 de lei urmand ca dupa aceea sa apeleze la un atelier specializat in montarea de corzi. In acest fel pretul final al rachetei este mai redus cu pana la 30%. Tot in gama articoleleor de agrement care au o oarecare cerere pe piata sunt si mesele si scaunele rabatabile", precizeaza Gabriel Salvan, responsabil vanzari in cadrul firmei Tamara Sports din Deva.





Cu arme si bagaje in excursie



Produsele de camping, de la termosuri, lazi frigorifice, saci de dormit si pana la corturi constituie o alta prioritate a clujenilor care planuiesc o vacanta. "Oferta noastra este adaptata la sezon, iar clientii provin din toate categoriile sociale. Cei cu venituri mai mici cumpara articole de pescuit adaptate propriului buzunar, iar cei cu venituri mai ridicate aleg diferite produse de agrement. In iunie am vandut 4 barci cu preturi de 12 milioane", spune Iuliana Felecan. La fel de bine se vand in ultimul timp armele cu aer comprimat, cam 30 de bucati pe luna, la magazinul din Cluj. Interesul clujenilor este mai scazut pentru articolele sportive ale caror tarife depasesc 2 milioane de lei. "Rachetele de tenis intra in categoria produselor mai putin solicitate", considera Iuliana Felecan.



"Piata articolelor sezoniere este foarte fluctuanta. Din punct de vedere financiar lunile decembrie si ianuarie sunt cele mai profitabile, pentru ca articolele de iarna pe care le expunem sunt mai scumpe. Vara se vand mai multe repere, ale caror preturi sunt destul de scazute. Cererea vizeaza in principal corturile, sacii de dormit, rucsacii sau incaltamintea de sezon", declara Lucian Nistor, administrator Sport Expert Oradea.



VSA Sport s-a infiintat in 1991 si produce in exclusivitate pentru import. In 2003, compania a inregistrat o cifra de afaceri de 30 de miliarde de lei, din care peste 70% provine din vanzarile inregistrate in sezonul estival.



Gipo detine peste 30 de magazine in Ardeal, cele mai importante aflandu-se la Oradea, Targu Mures, Bistrita, Satu-Mare, Baia-Mare, Carei, Turda si Campia Turzii. Clientii provin din Cluj, dar firma avem sI o parte de activitate dedicata comertului en-gros care se desfasoara in tot Ardealul.



transilvania@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO