ZF Transilvania

Re-branding (IV). Vadim doi in unu

11.11.2004, 00:00 24



Brandingul personal se construieste in jurul catorva arhetipuri fundamentale. Principalele doua modele sunt baiatul bun versus baiatul rau. De aproape un deceniu, Vadim a jucat in politica de la noi rolul de "bad boy", de erou aflat mereu in lupta, de "Gica contra" am putea spune. Figura lui a cunoscut o remodelare drastica, iar re-desenarea lui Vadim a inceput printr-un exces de "cumintenie", care, insa, nu a facut decat sa-i scada dramatic cota de popularitate. Dupa loviturile de imagine cu monumentul lui Rabin si cu scuzele adresate poporului evreu, dupa angajarea unei firme din Israel pentru conceperea planului de campanie, un Vadim "iubitor de evrei" si elegant s-a tranformat intr-o parodie a propriei "cruciade". Deveniti dintr-o data iubitori de straini si doritori de a intra in Partidul Popular European, peremistii de rand au inceput sa piarda aderenta la aceasta noua figura. Era evident pentru oricine ca plusul de "simpatie" va insemna un minus de credibilitate. In imaginarul colectiv, care guverneaza sfera publica de la noi, este aproape imposibil sa fii simultan si o figura agresiva si un lider bland. "Conducatorul", "Comandorul", Vlad Tepes se opun radical "Bombonelului" si lui Radu cel Frumos.



Este relevant faptul ca, cu putin inainte de debutul campaniei prezidentiale, in saptamana depunerii candidaturilor la BEC, Eyal Arad a anuntat despartirea de Vadim, pentru neplata obligatiilor contractuale, iar Vadim a afirmat ca PRM nu dispune de suficienti bani. Revenirea la imaginea unui partid sarac si onest, luptator impotriva coruptiei s-a vazut imediat. Re-branduirea lui Vadim a fost una inversa, liderul peremist incercand sa isi pastreze simultan noua imagine dobandita alaturi de cea veche. Mecanismul este simplu si vechi in practicile de marketing. Vadim se doreste candidatul "doi in unu", care ofera si respiratie proaspata si dinti ascutiti. De altfel afisul "prezidential" al lui Vadim este aidoma unui anunt publicitar la pasta de dinti, eroul nostru semanand leit cu domnisoara dintr-o reclama in care isi face o fotografie la minut, iar dintii ei ies mai albi decat intreaga imagine. Sloganul "In Europa, cu demnitate" sugerea tocmai aceasta combinatie magica, dintre un lider nationalist si un mesaj integrator, unde liderul xenofob se transforma intr-un cavaler al europenismului. Alaiul lui Vadim spre Europa seamana oarecum cu o nunta romaneasca, urmat de solistii de muzica populara si de alte figuri ale vechiului regim. Schimbarile prea bruste de directie, insa, devin periculoase pe serpentinele romanesti, iar riscul cel mai mare este ca o mare parte dintre nuntasi sa se piarda pe drum.



Pe de alta parte dimensiunea populista a PRM s-a combinat cu aprehensiunea spre lumea afacerilor, amestec strategic pentru dobandirea unei proiectii crestin-democrate. Organizand Forumul Economic Romania Mare, cu acronimul agresiv FERM, peremistii au pus in aceeasi oala slagaruul folclorului sub-urban comunist "Ieftineste Doamne, bautura" si "solutiile economice viabile". Folosirea unor slogane demagogice (tetragrama sacra a tuturor oratorilor plebei: hrana, caldura, medicamente, justitie) a fost o trambulina pentru un PRM care isi extrage in mare parte "sevele" din orizontul ignorat de "elitele" politice autohtone. Acum acestora li se adauga mesajele "pozitive", care par straine liderului populist: oprirea exodului tiganilor, colaborarea cu Statele Unite si institutiile monetare internationale, prietenia cu statul Israel etc.



Capitalismului popular al lui CVT reprezinta intalnirea dintre masurile traditionale ale figurilor autoritare (stergerea datoriilor la intretinere a concetatenilor saraci) si initiativa privata de factura toleranta. Intrebarea este daca un Vadim cu 50% mai FERM, dar cu 50% mai CALM va fi la fel de interesant in conditiile in care PNT-CD pare sa invie din morti sub conducerea lui Ciuhandu, iar noi figuri autoritar-militariste (ca Dinu Gheorghe), ori eroi mioritici (ca Gigi Becali), musca adanc din publicul tinta al PRM.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO