ZF Transilvania

Bechtel: Pana la finalul anului vom da in folosinta primul tronson

Bechtel: Pana la finalul anului vom da in folosinta primul tronson

Autostrada Transilvania urma sa fie finalizata pana in 2012, a fost amanata cu un an, iar acum intarzierile ameninta proiectul

07.04.2009, 16:03 17

Reprezentantii companiei Bechtel sustin ca lucrarile pe tronsonul 2B (Campia Turzii - Gilau) au fost reluate inca de la inceputul lunii aprilie, iar in momentul de fata la Autostrada Transilvania lucreaza 1.100 de oameni. In ceea ce priveste tronsonul 3C (Suplacu de Barcau - Bors), lucrarile pe acest segment nu vor fi demarate pana cand Bechtel nu va primi finantarea necesara. Din cei 700 de oameni care anul trecut lucrau la tronsonul 3C (Suplacu de Barcau - Bors), o parte dintre ei vor fi repartizati pentru lucrarile executate pe segmentul 2B Campia Turzii - Gilau, iar restul vor astepta demararea lucrarilor pe segmentul 3C. Constructorul autostrazii Transilvania s-a angajat sa finalizeze 42 de kilometri de autostrada pana la sfarsitul anului in curs.

Conducerea Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) a spus ca in aproximativ doua saptamani va avea loc o intalnire intre reprezentantii Ministerului Transporturilor, compania Bechtel si CNADNR, unde se vor relua negocierile in ceea ce priveste lucrarile de executie a autostrazii Transilvania. Reprezentantii CNADNR au spus ca intentioneaza sa ceara companiei americane sa construiasca doar jumatate din autostrada, restul tronsoanelor urmand sa fie concesionate.
„Va fi o negociere in urma careia ambele parti vor avea de castigat si de pierdut. Chiar daca va fi o decizie drastica, trebuie sa ne gandim ca pana in anul 2013 trebuie finalizati 415 kilometri de autostrada, dintre care compania Bechtel a promis ca va finaliza pana la finele anului 42 de kilometri. Nu avem de unde sti cum vor evolua lucrarile la autostrada Transilvania in urmatoarea perioada de timp, insa putem spune ca procedura adoptata va fi foarte transparenta’’, a declarat pentru ZF Transilvania Mihaela Hurezeanu, purtator de cuvant in cadrul CNADNR. Reprezentantii companiei Bechtel au spus ca nu au fost anuntati pana in momentul de fata de intentia CNADNR.
„Nu am primit nicio propunere de a discuta problema unei concesiuni pentru o parte din lucrarile ce se vor realiza la autostrada Transilvania. Daca nu existau probleme legate de accesul la terenul necesar efectuarii lucrarilor, eliberarea terenului si relocarea utilitatilor, indepartarea deseurilor si a materialelor periculoase, precum si in ceea ce priveste descarcarea de sarcina arheologica, in acest caz constructia autostrazii Transilvania se incadra in graficul stabilit initial. Avand experienta anilor trecuti, cand am vazut cat de greu se realizeaza exproprierile, fiind nevoie de aproape patru ani de zile pentru a putea avea acces liber la intregul teren situat pe segmentul Campia Turzii - Gilau, este aproape imposibil sa credem ca autostrada Transilvania va finalizata in anul 2013’’, a declarat pentru ZF Transilvania Bogdan Sgarcitu, director de comunicare al Bechtel.
Anul trecut, oficialii Bechtel anuntau ca, pentru a putea finaliza proiectul autostrada Transilvania pana in 2013, ar trebui sa dispuna de peste 15.000 de angajati si sa aiba acces liber la teren. Statul roman a platit companiei americane Bechtel, in ultimii cinci ani de zile, 2,7 mld. lei pentru constructia autostrazii Brasov - Bors, plati efectuate aproape in totalitate de la buget, lucrarile de executie fiind incepute la doua dintre cele opt tronsoane si finalizate in proportie de 35 si 18%.
Valoarea platilor catre constructorul american, efectuate de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR), au crescut gradual in intervalul 2004-2008, de la 298,2 mil. lei in primul an contractual la 706,5 mil. lei in 2007 si la 1,1 mld. lei in 2008.
Din suma totala platita companiei, 1,9 mld. lei au fost alocate de la bugetul de stat si 766,9 mil. lei au fost acoperite din credite externe, rezulta dintr-un centralizator al cheltuielilor efectuate de CNADNR pentru lucrarile la autostrada Brasov - Cluj - Bors.
In acest interval, lucrarile de executie au fost incepute pentru doua din cele opt tronsoane ale proiectului. Data de finalizare a celor doua tronsoane, tronsonul 2B Campia Turzii - Gilau si tronsonul 3C Suplacu de Barcau - Bors este, conform contractului, luna februarie a anului 2010.
Parlamentul a aprobat deja suma pe care o va primi Bechtel anul acesta, respectiv 327 mil. euro, care va fi suficienta pentru finalizarea celor 42 de kilometri, potrivit reprezentantilor companiei americane. Pana la sfarsitul anului in curs, autostrada Transilvania ar putea inghiti aproximativ 880 mil. euro, in conditiile in care se lucreaza pe aproximativ 70 de kilometri de traseu. Potrivit oficialilor Bechtel, fata de aproximarile initiale din 2003, cand autostrada Brasov - Bors avea costuri estimate la peste 2,2 miliarde de euro, in prezent proiectul autostrada Transilvania s-a scumpit.
„Costul de constructie al autostrazii nu este ridicat, avand in vedere numarul mare de structuri, poduri si viaducte care trebuie realizat. In plus, suprafata excavata este foarte mare si cantitatile de pietris care trebuie turnate implica costuri ridicate’’, spune Bogdan Sgarcitu. Din totalul de 415 kilometri, aproximativ 60 de kilometri sunt reprezentati de 267 de structuri.
In luna ianuarie a acestui an, ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, aflat in vizita pe santierul Bechtel de la Cluj, a spus ca vrea ca tronsonul Cluj - Bors al Autostrazii Transilvania sa fie finalizat pana in anul 2012 si ca statul roman va inregistra pierderi foarte mari din cauza cursului de schimb, fiindca platile catre Bechtel sunt facute in euro. Ministrul a mai spus ca este suparat fiindca au fost cheltuite de catre statul roman sume foarte mari de bani pentru acest proiect, dar nu este practicabil nici macar un kilometru din autostrada.
Proiectul de constructie a autostrazii Transilvania, pe traseul Brasov - Bors, a inceput in anul 2004, in baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde de euro acordat companiei americane Bechtel. Lucrarile au fost intrerupte la jumatatea anului 2005, cand autoritatile au inceput reanalizarea contractelor incheiate de guvernarea precedenta.
Ca urmare a sistarii lucrarilor in 2005, termenul de finalizare a autostrazii, stabilit initial pentru anul 2012, a fost prelungit cu un an. Pana la jumatatea lunii august a anului trecut, compania a asfaltat o portiune de aproximativ sapte kilometri de autostrada dintr-un sector cu o lungime de 25 kilometri, care face legatura intre Gilau si Campia Turzii.
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO