Viorel şi Gheorghe Cigaran, doi fraţi de 46, respectiv 50 de ani, din Văleni (jud. Dâmboviţa), care provin dintr-o familie de pomicultori, au investit peste 500.000 de euro într-o mică fabrică de sucuri naturale, iar în 2010 au lansat pe piaţă brandul Parmen.
Ei au înfiinţat firma Parmen în anul 2000, iar activitatea centrală a societăţii este pomicultura. Însă necesitatea de a diversifica oferta şi a vinde mai multe produse i-a determinat să lanseze un brand de sucuri naturale.
„Să faci producţie nu este foarte greu dacă înveţi şi-ţi place ceea ce faci, dar, în schimb, pentru a fi eficient şi pentru a te menţine pe piaţă eşti nevoit să închei lanţul de producţie cu celelalte verigi, inclusiv desfacerea produselor către consumatorul final şi diversificarea ofertei. De aici a plecat şi proiectul nostru, de la necesitatea diversificării ofertei şi de a închide lanţul producţiei cu desfacerea acesteia“, spun cei doi antreprenori, care sunt absolventi ai Liceului Agricol Voineşti. Viorel Cigaran este absolvent al Facultăţii de Horticultură din cadrul Institutului Agronomic Bucureşti.
Produsele Parmen se pot găsi în câteva magazine din Bucureşti, precum cele ale Sonimpex (producătorul magiunului Topoloveni) şi Carrefour Express Băneasa, dar şi în Constanţa (magazinele societăţii Liliput), în Braşov (în lanţul Sergiana) şi în Târgovişte.
„Oricum, desfacerea producţiei este cu mult sub potenţialul de producţie al zonei şi al capacităţii de fabricaţie“, consideră cei doi antreprenori.
Comuna Văleni, acolo unde se face sucul Parmen, se află în apropierea comunei Voineşti, zona fiind recunoscută pentru producţia de mere.
„Producţia fiind destul de mică în comparaţie cu capacitatea liniei şi potenţialul zonei, fructele procesate provin de la un număr relativ mic de producători.“
Pe site-ul companiei, preţul a trei kilograme de suc de mere Parmen este de 19,99 lei, iar aceeaşi cantitate de suc de pere costă 23,99 lei.
Proiectul de realizare a fabricii, care s-a ridicat la 508.000 de euro, a fost finanţat în proporţie de 50% din fonduri europene. El cuprinde amenajarea fabricii şi dotarea cu necesarul de utilităţi şi echipamente: linia de fabricaţie, un depozit frigorific cu capacitatea de 150 tone, un cântar electronic de 60 tone şi o autoutilitară pentru transport marfă.
Pentru perioada următoare cei doi antreprenori se gândesc să acceseze fonduri destinate promovării produselor, după care să urmeze diversificarea ofertei de produse naturale.
„Din experienţa acumulată am realizat faptul că nu este suficient să produci bine şi sănătos dacă în spate nu ai şi un proiect de promovare a produsului.“
Antreprenorii spun că segmentul de producţie se adresează persoanelor informate şi care au o anumită disponibilitate financiară. De asemenea, ei cred că firmele mari din domeniu nu investesc în produsele de tipul sucurilor naturale pentru că nu este rentabil.
„Firmele mari din domeniul producţiei de sucuri nu investesc în această gamă de produs pentru că nu este rentabil, iar firmele mici care şi-au asumat această disponibilitate nu au suficiente resurse financiare pentru a-şi face promovare şi distribuţie“, consideră ei.
În ultimii ani, pe segmentul sucurilor naturale şi-au făcut simţită prezenţa şi alte branduri, precum Ana are, din portofoliul Natural SRL - firmă deţinută de Daniel Guzu, sau Alma, produs de Pombis Bistriţa. Acestea se luptă cu branduri de sucuri cunoscute la nivel internaţional precum Santal sau Tymbark.
În 2013, firma Parmen a avut o cifră de afaceri de circa 918.000 de lei şi o pierdere netă de 177.000 de lei, arată datele publice de pe site-ul Ministerului de Finanţe. În prezent, în societate lucrează şase salariaţi, iar în perioada de vârf se adaugă încă trei persoane.