Anul 2020 a fost de departe cel mai provocator pentru industria alimentară şi a băuturilor. Cu toate acestea unii jucători au văzut criza sanitară ca pe o oportunitate de a investi în dezvoltare, pentru a fi în formă maximă postpandemie şi cred că industria alimentară, estimată la 50 mld. lei, se poate dubla în câţiva ani.
Pandemia de COVID-19 a influenţat activităţile de producţie prin restricţiile de distanţare socială impuse, dar şi prin măsurile de protecţie a angajaţilor din fabrici, însă motoarele maşinilor au fost turate la curent continuu. De altfel, a schimbat obiceiurile de consum ale românilor şi a împins companiile să dezvolte sau să intre pe noi canale de vânzare, odată cu închiderea HoReCa, de la magazine online la magazine „to go“.
Platformele online cu legume şi fructe au explodat în acest an, din nevoia de a vinde producţia, pe de o parte, şi de a consuma produse agro-alimentare româneşti, pe de altă parte, consumatorii devenind mai atenţi la sănătate. De altfel, comenzile Bolt Eats, Food Panda, Glovo şi Tazz by eMAG au crescut în această perioadă.
Ioana Boromiz, director de marketing în cadrul Boromir, cea mai mare afacere românească de morărit şi panificaţie, spune că „atunci când lumea se schimbă, ne schimbăm o dată cu ea“, compania pe care o reprezintă deschizând un magazin online în starea de urgenţă pentru a suplini vânzările din HoReCa.
Anul 2020 a însemnat pentru unele companii o pauză de la a face investiţii, pentru altele accele-rarea investiţiilor. De altfel, a însemnat reducerea de personal pentru eficientizarea costurilor sau noi angajaţi pentru creşterea capacităţii de producţie şi implicit a profitabilităţii.
Speranţele jucătorilor din industria de profil mai sunt ca în următorul an consumul să-şi revinăşi preţurile să fluctueze mai puţin.
Ce i-a lipsit industriei alimentare şi a băuturilor în 2020 este lipsa de dialog cu autorităţile, spun jucătorii din acest sector, care se aşteaptă ca în 2021 să vadă mai multă deschidere către comunicare, astfel încât deciziile statului să fie luate în consultare cu privatul.
Anul 2019 a adus creşteri pentru majoritatea jucătorilor medii şi mari din industria alimentară şi a băuturilor, însă 2020 a fost, mai degrabă, un an de menţinere pentru multe companii ori chiar de scădere. Ce va aduce anul 2021, după un an plin de incertitudini?
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE