ZF English

Solutii private pentru criza de toalete publice

01.06.2001, 00:00 147



In Romania, despre ecologie se vorbeste putin si in situatii speciale, cum ar fi, de exemplu, un accident ecologic sau o conferinta la nivel inalt a ministrilor din regiunea carpato-dunareana.

Altfel, daca aducem discutia la nivelul oamenilor obisnuiti, distrugerea padurilor sau a stratului de ozon nu strica inca somnul nimanui.

Sau, daca ne referim la ceva si mai concret, la toaletele ecologice, romanii ori n-au auzit niciodata de ele, ori, in cel mai fericit caz, cei care au mai calatorit prin lume le considera un rafinament al occidentalilor, inaccesibil apriori.

Este adevarat si ca, daca ne gandim la ravagiile poluarii industriale, subiectul amplasarii unor "meschine" toalete ecologice poate parea derizoriu.

Filiala a holdingului german ADCO International, Toi Toi & Dixi a devenit operationala in iunie 2000 si are ca obiect de activitate inchirierea si vidanjarea cabinelor de toaleta mobile - ecologice.

Peter Rothbart este cetatean german, locuieste la Frankfurt si este administratorul acestei societati cu sediul la Bucuresti. I-a luat un an sa-si convinga partenerii sa intre pe piata din Romania si de un an incoace incearca sa determine autoritatile locale sa se implice in promovarea acestui tip de toalete.

La numeroasele dosare depuse la Primaria Capitalei, Peter Rothbart nu a primit nici un raspuns oficial. A primit, in schimb, o frumoasa scrisoare-tip de multumire de la edilii bucuresteni, pentru ca a sponsorizat cu toalete ecologice Serbarile Mileniului de la Romexpo.



O cabina de 1.500 de marci

Grupurile sanitare mobile importate din Germania sunt realizate in intregime din plastic dur si pot fi amplasate in locuri marcate pe santierele de constructii, la evenimente in aer liber, exercitii militare, reuniuni religioase, manifestari sportive, mitinguri, in piete, targuri, cimitire.

"Eu traiesc in Germania si vazand cum stau lucrurile acolo m-am gandit ca si in Romania astfel de cabine sunt necesare, pe de-o parte si ca ar fi si o afacere, pe de alta parte. Totul depinde, insa, de ajutorul autoritatilor locale, chiar si initierea unor colaborari cu societatile de constructii", spune Peter Rothbart.

De anul trecut, cabinele mobile Toi Toi & Dixi au aparut si pe litoralul romanesc. "Lucram foarte bine pe litoral - marturiseste administratorul companiei.

Am amplasat cabine pe plaja, am fost prezenti la Callatis 2000 la Mangalia, la Festivalul Berii din Mamaia si la Olimp. Colaboram foarte bine cu primarul din Mangalia si suntem in discutii si cu Primaria Constanta pentru amplasarea de cabine in tot orasul".

Nici in ceea ce priveste interesul pe care societatile de constructii il acorda nevoilor fiziologice ale muncitorilor, situatia din Romania nu seamana cu cea din tarile civilizate.

"Din pacate - precizeaza Rothbart - desi legislatia prevede ca la fiecare santier muncitorii sa beneficieze de o toaleta, nimeni nu urmareste ca aceasta norma sa fie respectata, ba mai mult, majoritatea societatilor mari de constructii din Romania n-au nici un interes in aceasta directie sau nu si-l arata".

"Noi lucram foarte bine cu societatea engleza Miban Kir Romania, care construieste pentru ANL locuinte sociale. Pentru ei am amplasat cabine in Bucuresti, Braila, Mangalia, Sibiu, pe toate santierele lor, practic in toata tara".

Ca investitie, o cabina costa in jur de 1.500 de marci, iar chiria variaza in functie de numarul toaletelor inchiriate - la un numar mare de cabine inchiriate se reduc cheltuielile de intretinere, respectiv cele legate de serviciile zilnice si materialele auxiliare.



Toalete gratis pentru parcuri si scoli

Dupa parerea administratorului de la Toi Toi & Dixi, amortizarea investitiei se poate realiza in aproximativ patru ani: "Amortizarea, asa cum am prevazut-o noi, se poate face in patru ani, dar este in relatie directa cu numarul de cabine cu care putem sa lucram.

De exemplu, societatea noastra a inceput sa lucreze in Polonia, in 1995, cu 300 de cabine si la ora actuala numarul acestora se ridica la 8.000. Acolo investitia se amortizeaza in cinci ani".

Cu capital romanesc in proportie de 30% si 70% strain, Toi Toi & Dixi numara opt angajati, a inregistrat de la infiintare pana la sfarsitul anului 2000 o cifra de afaceri de un miliard si jumatate de lei, dar in momentul de fata lucreaza inca in pierdere.

"Suntem pe cale de a iesi din aceasta situatie, dar nu poate fi vorba inca de profit", a precizat Peter Rothbart.

Conform unui proiect inaintat de Rothbart la Primaria Capitalei anul trecut, cabinele mobile ar putea suplini nevoia de toalete publice fara a implica financiar bugetul firav al administratiilor si fara perceperea de taxe de folosinta, daca intreaga suprafata a acestora ar fi folosita drept suport publicitar.

"Primarul general Traian Basescu s-a aratat entuziasmat de aceasta idee. Proiectul a ajuns in Consiliul Primariei, dar inca nu s-a decis nimic.

De cand ne-am infiintat societatea am depus la Primarie dosare peste dosare, de care in prezent nimeni nu stie nimic. Exista insa un plan pentru organizarea unei licitatii pentru o mie de cabine; nu e inca nimic oficial, dar se pare ca se pregateste caietul de sarcini pentru licitatie", spune Peter Rothbart.

Pana una-alta, o colaborare a autoritatilor cu aceasta companie tot a avut loc. Din septembrie 2000, Toi Toi & Dixi a amplasat gratuit mai multe cabine in parcurile Herastrau, Cismigiu si Carol.

La fel si la Serbarile Mileniului organizate de Primaria Capitalei la Romexpo. Tot anul trecut, compania a sponsorizat atat acoala nr.96 din Bucuresti cu sase cabine, cat si evenimente organizate in aer liber la Tulcea, la Targu-Mures, Medias, Oradea si Medgidia.



Cu sau fara publicitate?

Firma Group PM a amplasat cabine mobile de toaleta inca din decembrie 1999, cu ocazia Revelionului organizat de ProTV in Piata Revolutiei din Bucuresti.

Group PM este o societate mixta romano-belgiana, infiintata in 1994, ale carei domenii de activitate principale sunt importul de covoare si mochete si echipamentele, accesoriile si intretinerea acestora, mobila si decoratiunile.

Deocamdata, cabinele de toaleta mobile au o pondere de doar 15% din afacerile companiei si sunt importate de la filiala olandeza a firmei americane Satellite Industries, unul din cei mai mari producatori mondiali de toalete portabile. Group PM a inregistrat in anul 2000 o cifra de afaceri totala de 35-40 de miliarde de lei.

Desi considera ca a€ointotdeauna este loc si de mai bine", Ion Popovici, managerul companiei, se considera multumit de felul in care ii merg afacerile.

"Pentru a reusi in Romania trebuie sa ai o paleta mai larga de activitati, tocmai pentru ca piata nu este foarte bine definita. Din punctul meu de vedere nu exista nici o problema. Din cele 200 de toalete pe care le avem, mai mult de jumatate sunt inchiriate.

Avem cateva contracte mari, cum ar fi cel cu RATB, care se deruleaza de doi ani si prin care amplasam cabine ecologice pentru soferi, la toate capetele de linie, acolo unde nu exista toalete publice".

In ceea ce priveste proiectul inaintat la Primarie de Toi Toi & Dixi, de folosire a cabinelor mobile ca suport publicitar, managerul de la Group PM se declara a€ointr-un dezacord total cu aceasta abordare a problemei". "Toi Toi incearca sa vanda acest serviciu fara bani, prin publicitate.

Eu consider ca trebuie lasat Cezarului ce-i al Cezarului - mersul la toaleta presupune o doza de intimitate, iar daca ii mai punem si publicitate, e oarecum anormal.

Municipalitatea trebuie sa realizeze ca este absolut necesar sa faca un efort financiar pentru amplasarea toaletelor mobile", a argumentat Popovici.

Dincolo de aceasta polemica, managerul Group PM considera ca autoritatile locale si organele sanitare ar trebui, in general, sa fie mai riguroase atunci cand acorda autorizatiile de functionare teraselor, barurilor, localurilor publice.



Obiecte, totusi, de lux

Deloc de neglijat, potentialul acestei afaceri a atras atentia si altor companii. Specialisti de la International Consulting, un grup de firme cu capital integral romanesc, care se ocupa cu lucrari ecologice, au testat si ei astfel de cabine.

Piata pentru astfel de articole exista in Romania, in primul rand din cauza crizei de toalete publice. In 1999, consilierii locali din Salonta votau alocarea a 50 de milioane de lei pentru achizitionarea, cu titlu experimental, a primei toalete publice mobile.

In toamna anului trecut, edilii bucuresteni estimau ca in Capitala ar fi nevoie de nu mai putin de 10.000 de toalete mobile.

In afara sectorului public insa, potentialii cumparatori individuali sunt de gasit insa aproape exclusiv in mediul urban, din cauza preturilor mari ale cabinelor. In opinia managerului International Consulting, Dana Stoian, vicepresedinte in Colegiul Director al Uniunii Nationale a Patronatului Roman, in mediul rural nimeni nu s-ar gandi la un asemenea "obiect de lux", cand isi poate sapa, simplu si fara costuri, o traditionala groapa in fundul curtii.

"Singura rezolvare a situatiei actuale ar putea fi ca autoritatile locale sa conditioneze avizarea oricarei constructii de amplasarea WC-urilor ecologice", crede Dana Stoian.



Poveste cu final amanat

ai totusi, lucrurile au inceput sa se miste, datorita entuziasmului catorva oameni. Astfel, in momentul de fata, amplasarea de toalete ecologice in Capitala face obiectul unui proiect de hotarare de Guvern, aflat in discutie in comisiile de specialitate.

Conform directorului general al Directiei Utilitati Publice a Primariei Generale a Bucurestiului, Razvan Murgescu, hotararea va iesi din comisii cam in curs de o saptamana.

"Din punctul meu de vedere, al Directiei Utilitati Publice, va fi cu siguranta vorba de WC-uri ecologice, care vor beneficia de service-ul firmelor care le vor amplasa.

In momentul de fata nu este gata caietul de sarcini, nu se stie cum va suna hotararea de Guvern, dar tot ce pot sa spun este ca Bucurestiul are nevoie de asa ceva.

Primarul general se ingrijeste personal ca lucrurile sa iasa bine, de fapt, chiar de la el a plecat totul. Traian Basescu a cerut sa vada documentatii in legatura cu cabinele mobile de toaleta, pentru ca si-a dat seama ca mare parte din WC-urile publice ale Capitalei au fost transformate in altceva, iar cele existente se afla in paragina".

Dupa cum spune Razvan Murgescu, WC-urile publice din Capitala, care au fost construite in perioada antebelica si la inceputul anilor '50, au trecut intre timp din autoritatea RGAB in cea a administratiei parcurilor, iar de-acolo la administratia strazilor si, tot "plimbandu-se" asa, s-au deteriorat.

"In momentul de fata, WC-urile pe care le avem in Bucuresti, fie subterane, fie supraterane sunt intr-o stare jalnica. Iar sumele de bani necesare pentru a schimba situatia sunt imense" - este parerea directorului general de la Utilitati Publice.

La data de 24 mai, unul dintre subiectele de pe ordinea de zi a Consiliului General al Municipiului Bucuresti a fost tocmai situatia toaletelor publice.

Ca urmare a neprezentarii majoritatii consilierilor la sedinta, discutiile s-au amanat. La data urmatoarei sedinte de Consiliu, pe 29 mai, s-au discutat cu precadere prioritatile - proiectul de buget si descentralizarea. Nu tocmai o prioritate, dezbaterile cu privire la toaletele publice continua...







Doua feluri de ecologie

Daca toate toaletele mobile sunt, implicit, si toalete ecologice, prin faptul ca, indiferent de sistem, asigura intr-un fel sau altul protectia mediului, nu toate toaletele ecologice sunt si mobile, intrucat tehnologiile diferite promovate de companiile producatoare au inceput sa fie introduse si in cazul toaletelor fixe.

Ratiunea acestei extinderi a procedeelor ecologice la toaletele fixe rezida in posibilitatea obtinerii unor importante economii de apa si a reducerii cheltuielilor cu tratarea apelor menajere.

In prezent, fabricantii de astfel de articole folosesc doua sisteme de baza: cel al toaletei chimice, cu sau fara jet de apa (unde deseurile sunt neutralizate cu ajutorul unor substante chimice) si cel al toaletei biologice, care exclude complet sau partial necesitatea jetului de apa (in acest caz, procesul are loc in mod analog cu cel din natura, pornind de la separarea lichidelor de solide, deshidratarea acestora din urma si reciclarea reziduurilor ca ingrasaminte agricole sau de gradina).

Pentru potentialii clienti romani care intentioneaza sa-si cumpere toaleta ecologica pentru uz propriu (deplasari in vacante ori inlocuirea toaletelor "clasice" din casa ori din curte), exista pe piata ambele sisteme de toalete.

Cele chimice sunt aduse in tara de L&T Import-Export, reprezentant al companiei olandeze Thet Ford, iar cele biologice de firma LIV International, care le importa de la companiile Aquatron (Suedia) si Ekolet (Finlanda).

Irina Opris, reprezentanta L&T Import-Export, spune ca, desi firma sa este pe piata din 1999, posibilitatea inlocuirii toaletelor "clasice" cu cele ecologice este destul de putin cunoscuta in Romania.

"Noi nu ne-am extins inca prea mult, dar clienti avem, iar eu personal am o parere buna despre aceasta piata si despre posibilitatile ei de crestere. Importul de toalete ecologice si de solutii chimice pentru toaletele ecologice este o activitate care aduce un oarecare profit si am incredere ca oamenii vor deveni din ce in ce mai receptivi", spune Irina Opris.

Pretul unei toalete mobile livrate de L&T este cuprins intre 100 si 150 de dolari, in functie de complexitatea modelului si de capacitatea rezervorului de deseuri (10, 12 sau 21 de litri).

Liv International colaboreaza cu Aquatron (pentru importul de toalete fixe) din martie 2000, iar cu Ekolet (pentru importul de toalete mobile) din martie 2001. Conform lui Ciprian Radoi, reprezentantul firmei, in afara de avantajul dat de posibilitatea reciclarii pentru reintroducerea in mediul natural a reziduurilor, avantajul economic al toaletelor biologice este ca nu prezinta costuri de intretinere (nu consuma energie sau catalizatori), spre deosebire de cele chimice (costuri legate de achizitionarea substantelor chimice necesare).

Deocamdata, ponderea importului de toalete in totalul cifrei de afaceri a firmei este de doar 0,5%, iar Ciprian Radoi nu considera ca este de anticipat o evolutie a pietei, in sensul cresterii cererii.

"Pana acum, cel mai receptiv segment de piata este cel reprezentat de persoanele fizice - consumatori finali".

Costul toaletelor variaza in functie de capacitate si de numarul de persoane deservite, pornind de la 600 de dolari (pentru 4 persoane) si ajungand pana la aproximativ 15.000 de dolari (120 persoane). (Crenguta Nicoale)

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO