ZF English

Elvetienii au prins gustul afacerilor in Romania

15.11.2001, 00:00 16



Daca in mamutii industriei grele capitalul strain a patruns cu destula greutate, fabricile de textile sau cele din industria alimentara au reusit sa atraga investitii straine cu mai mare usurinta, inca din primii ani dupa 1989.

Printre ele, aproape toate fostele uzine de produse zaharoase, care au acum actionariat majoritar strain: fabrica de la Brasov apartine grupului multinational Kraft Foods International, cea de la Roman - grupului austriac Agrana, iar cea din Bucuresti - companiei anglo-americane Axis Investments.

In general, investitorii straini pe aceasta piata au preluat fabrici deja existente, in a caror modernizare au investit ulterior. Exista insa aici si o investitie de tip "greenfield": cea a grupului elvetian Confiseur Laderach, care a construit in 1995 in comuna Pantelimon o fabrica de ciocolata.

Heidi Chocolat Suisse, societate pe actiuni cu capital integral elvetian, s-a infiintat la sfarsitul anului 1994.

Dupa o investitie initiala de un milion si jumatate de franci elvetieni, urmata de-a lungul anilor de altele, intr-o valoare care acum se ridica la un milion de dolari, fabrica din comuna Pantelimon produce pentru piata romaneasca patru sortimente de articole din ciocolata: tablete, batoane, praline si produse de sezon.



La inceput a fost o crema

In cinci ani de activitate, numarul angajatilor fabricii a crescut de la zece, la doua sute, iar Konrad Hafner si Massimo Palumbo, oficialii companiei, au invatat sa vorbeasca cursiv limba romana.

"Am pornit productia cu un singur sortiment, o crema de ciocolata gen Nutella, iar la ora actuala avem 16 produse standard si 15 sezoniere, pentru sarbatorile de Paste si Craciun", spune Massimo Palumbo, sales & marketing manager la Heidi.

"N-a fost deloc usor inceputul", povesteste Palumbo. "Am inceput sa facem productie si sa vindem in punctele principale ale Bucurestiului, in en-gros-uri si magazine. La scurt timp, in 4-5 luni, ne-am dat seama ca avem nevoie de distribuitori si in tara. Am inceput si cu distributia nationala, dar treptat, pentru ca nu a mers de la inceput chiar cum doream noi".

Acum, dulciurile Heidi se distribuie in Capitala printr-o retea compusa din zece agenti de vanzari si doi supervizori, iar in tara prin intermediul distribuitorilor locali, cate unul in fiecare din cele 40 de judete.

"In fiecare an de cand am inceput activitatea am reusit sa dublam cifra de afaceri", precizeaza managerul.

Anul trecut, Heidi a inregistrat o cifra de afaceri de 5 milioane si jumatate de dolari, iar pe primele sase luni ale lui 2001 o cifra de afaceri de doua milioane de dolari, cu 50% mai mare decat in aceeasi perioada a anului precedent.

Palumbo considera ca firma se afla acum intr-o faza in care "atentia trebuie concentrata asupra vanzarilor si a distributiei, a maririi si consolidarii retelei de distributie".



Secretul untului de cacao

Pe o piata limitata de puterea de cumparare inca mica a consumatorilor si dominata de giganti precum Kraft Foods Romania si Excelent, Heidi Chocolat Suisse pare a-si fi gasit locul.

"Nu ne temem de concurenta, desi este destul de stransa, mai ales in ultimii ani, nu ne temem pentru ca multe dintre produsele de pe piata nu se pot compara cu cele ale noastre, in privinta calitatii. Noi am fost primii care au scos produse de calitate inalta pe piata romaneasca si i-am tras si pe ceilalti dupa noi", sustine Konrad Hafner, general managerul de la Heidi.

Conform unei directive a Uniunii Europene, in vigoare din luna martie a anului trecut, producatorii de ciocolata din statele membre pot folosi intr-o proportie de 5% si alte grasimi vegetale decat untul de cacao, ingredient decisiv in obtinerea unei ciocolate de calitate.

Altfel spus, se pot indeparta de la reteta originala, scopul urmarit fiind reducerea costurilor de productie. Ciocolata produsa la Heidi Chocolat Suisse nu foloseste insa nici o grasime vegetala in afara untului de cacao.

"Romanii apreciaza calitatea, iar noi, inca de la inceput am pus accentul pe acest lucru", spune Massimo Palumbo.



Ciocolata alba - cea mai bine vanduta

Dupa ciocolata alba - cea mai bine vanduta pe piata romaneasca dintre produsele firmei elvetiene - si Dark Chocolate, ultimele produse lansate sunt o selectie de praline, Pralinetti Classic si Pralinetti Cappuccino.

Din productia de praline de lux, destinata initial exportului catre tari cu o putere mai mare de cumparare, precum Elvetia, Statele Unite si Japonia, un procent de 10% vor ramane pe piata autohtona.

"Noi suntem multumiti cu afacerea pe care o avem in Romania si cred ca si clientii pe care ii avem sunt multumiti de calitatea produselor noastre si de gama de produse", comenteaza Hafner. In opinia lui, este loc pentru cresterea in continuare a cotei de piata a companiei, care in prezent este de 5%.

"Ne-am propus ca in primii cinci ani sa nu fim interesati de profit, dar am reusit sa facem si profit, pe care il reinvestim in dezvoltarea fabricii", adauga el.

La sfarsitul acestei luni, capacitatea de productie a fabricii din Bucuresti va fi marita cu 30%, iar in scopul reducerii costurilor de productie, tot atunci va incepe sa produca si o fabrica de lapte praf, langa Timisoara, care urmeaza sa asigure stocul de lapte pentru productia de ciocolata.



Pe piata romaneasca a produselor zaharoase, principalul furnizor intern este la ora actuala Kraft Foods Romania (KFRo), cu o cota de peste 60% din piata ciocolatei.

KFRo a lansat tabletele de ciocolata Poiana si Africana, pralinele Suchardine, batoanele Smash Maxx, napolitanele Siesta, bomboanele Silvana, Sugus, Yam-Yam si Tendermint, produse la fabrica din Brasov.

Anul trecut, KFRo a realizat o cifra de afaceri de 1.051 miliarde de lei si un profit net de 123,7 miliarde de lei. Al doilea producator intern important este Excelent Bucuresti, care comercializeaza tabletele de ciocolata Laura, Excelenta si Rom, batoanele Papi, bomboanele Concert, Diplomat si Stil.

Excelent a obtinut anul trecut o cifra de afaceri de 509,8 miliarde de lei si un profit net de 18,7 miliarde de lei.

Urmeaza producatori fie mai mici, fie mai nou intrati pe aceasta piata, precum Kandia din Timisoara, detinatoarea marcii de ciocolata Ambasador, Romana Prod din Roman (rezultata din divizarea fostei fabrici Danubiana), Modares & Witt sau Primola din Bucuresti.

In afara de producatorii locali, pe piata romaneasca actioneaza si cativa mari importatori - firmele Stollwerck, Mars si Ferrero-Roche, dar si Kraft Foods Romania, prin marcile de ciocolata Milka si Toblerone.



Actionarul principal al Heidi Chocolat Suisse, grupul elvetian Confiseur Laderach, produce din 1962 dulciuri de lux realizate manual si distribuite in intreaga lume - in Statele Unite, Japonia si Coreea, in Marea Britanie in Orientul Mijlociu.

Pornita initial ca o afacere de familie, de maestrul patiser Rudolf Laderach impreuna cu sotia sa intr-o brutarie din localitatea elvetiana Ennenda, Confiseur Laderach are in prezent doua fabrici, cea din Ennenda, cu 100 de angajati si vanzari de peste 32 de milioane de franci elvetieni si o alta in Germania, la Dillenburg, care numara 80 de angajati si inregistreaza vanzari de 18 milioane de marci germane.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO