ZF English

Afacerile cu greutate se pot construi si pe aer

13.06.2001, 00:00 117



Se spune ca Romania se poate mandri cu o "productie" impresionanta de ingineri pe metru patrat, dar 99% dintre acestia se lanseaza in meserii si afaceri complet diferite de directia pentru care au fost pregatiti in timpul facultatii.

Mircea Ciurdar, unul dintre patronii firmei Facto Graph, constituie un bun exemplu in aceasta privinta: de obarsie timisoreana, inginerul electroenergetician a devenit "regele baloanelor" din Romania.

"aansa mea s-a numit Australia", isi aminteste el. "In 1992, am primit o bursa oferita de guvernul australian, pentru a obtine un MBA. Acolo am avut ocazia de a intra in contact cu multi oameni si am invatat un lucru foarte important: daca nu reusesti sa faci ce-ti place in viata, mai bine nu faci nimic".

Cand a revenit in tara, Mircea Ciurdar s-a angajat la grupul de firme Bond, unde a deschis in anii 1993-1994 prima retea de magazine de lux pentru produse electrocasnice, sub denumirea de Bond Center.



O nisa pentru baloane

La scurta vreme dupa aceea, in 1995, impreuna cu Monica Tatoiu, fosta sa colega de banca din liceu, Ciurdar a demarat "marea aventura Oriflame". "A fost o experienta fascinanta, deoarece aveam de-a face cu zeci de mii de distribuitori", isi aminteste el. "Apoi mi-a venit ideea geniala a baloanelor".

In 1996, Oriflame a sponsorizat un turneu al trupei "Pasarea Colibri" pe litoral, iar organizatorii s-au gandit sa faca rost de mai multe baloane, care sa fie lansate peste public la un moment dat.

Ideea parea simpla si usor de pus in practica, dar s-a dovedit ca baloanele erau foarte greu de gasit. "In acel moment mi-am adus aminte de inca un lucru pe care il invatasem in Australia, si anume ca cel mai important este sa gasesti o nisa peste care sa fii stapan si atunci ti-ai asigurat un segment de piata. Ideea cu baloanele mi s-a parut ca are viitor", spune Ciurdar.

Ocazia s-a ivit in 1998, cand fostul inginer a incetat colaborarea cu Oriflame. In acel moment avea de ales intre ofertele de la mai multe companii si ideea "nebuneasca" de a porni o afacere pe cont propriu.

"In acel moment, ca orice tanar in varsta de 42 de ani, am decis sa ascult chemarea aventurii si am devenit intreprinzator particular", afirma Mircea Ciurdar.



Datorii de cinci mii de dolari

La inceput a fost ca in filme, dupa cum marturiseste singur. A imprumutat 5.000 de dolari de la niste prieteni si a purces sa imprime de unul singur baloane in "clasicul beci", unde incepe orice afacere.

Timp de un an, a facut totul singur - s-a ocupat de afacere, de comenzi si de imprimarea baloanelor, pe care le cara prin metrou, autobuze sau trenuri. De-abia dupa un an a reusit sa achizitioneze o masina.

Dupa un an, si-a dat seama ca afacerea incepe sa mearga bine, deoarece s-a mutat la parter, iar acum a avansat la etajul 1 al unei cladiri din "buricul centrului" Capitalei, unde se bucura de spatiu si de toate masinile si echipamentele pe care a reusit sa le achizitioneze.

"Trebuie sa recunosc ca nu as fi reusit nimic fara ajutorul fratelui meu, cu care sunt asociat. El ma sustine moral, se ocupa de grafica care este imprimata ulterior pe baloane si ma mai tempereaza cand devin prea optimist", spune Ciurdar.

El recunoaste ca a fost extrem de greu la inceput, deoarece muncea non-stop. "La un moment dat eram disperat, deoarece aveam datorii de 5.000 de dolari si nici o comanda nu se intrevedea la orizont. ai iesind la o bere cu niste prieteni, printre care si Mircea Baniciu, m-am plans de situatia dificila in care ma aflam.

Baniciu m-a intrebat: . Asa ca m-am mai gandit putin si am adaugat aceasta titulatura, de "rege al baloanelor", pe cartea de vizita. ai vad ca merge", spune Ciurdar.

La ora actuala, firma are zece angajati permanenti, pe langa cativa colaboratori care dau o mana de ajutor la activitatea de imprimare.



Ghirlande pentru ursii bulgari

Patronul de la Facto Graph incearca sa mentina o atmosfera destinsa cu clientii, ceea ce nu este foarte dificil, avand in vedere ca toata lumea se binedispune cand aude de baloane.

Firma si-a expus "operele" intr-o multime de locuri: un om de zapada in curtea unui presedinte de banca, pentru fetita acestuia care nu vazuse niciodata fulgii de nea, aranjamente in diferite forme pe apa, in sedii de uzine, in magazine sau chiar in camere de hotel, cand indragostitii romantici doresc sa faca persoanei iubite o surpriza placuta (si originala).

Facto Graph se lauda cu clienti din toate domeniile: banci, companii de telefonie mobila, firme producatoare de bere si tigari, cluburi, restaurante etc.

O arcada de baloane a fost solicitata si pentru festivitatea de primire a sportivilor olimpici, la intoarcerea acestora in tara de la Sydney. De asemenea, "regele baloanelor" a avut comenzi de la Ambasada Statelor Unite (pentru Ziua Nationala a SUA de anul trecut), din Bulgaria pentru un adapost pentru ursi, de la Aeroportul Otopeni pentru noul terminal de sosire.

Ghirlande de baloane ale firmei au impodobit si petrecerea de Craciun din foaierul Operei si petrecerea de 1 Martie anul acesta din Bucuresti Mall, unde au "construit" un ghiocel gigant si un trifoi, in chip de martisor. Produsele firmei sunt foarte populare la nunti si botezuri, precum si pe litoral.

La serviciile Facto Graph a apelat si revista Playboy, pentru care au fost realizati doi iepurasi (faimosul simbol al revistei), revista Auto Show, cotidianul PRO Sport si postul de radio PRO FM. Aceeasi firma este "responsabila" si pentru decoratiunile cu baloane de la festivitatile Ad'Or si de la celebrarea Zilei Internationale a Copilului, organizata la Sala Palatului.



Dincolo de mentalitatea de slujbas

"Dupa trei ani de activitate, afacerea mea dovedeste clar ca lucrurile incep sa miste in Romania, deoarece fara baloane se poate trai, dar firma prospera. Pot doar sa ma gandesc ca nivelul economic al firmelor creste, astfel incat isi permit si un buget si pentru decoratiuni, ceea ce ma bucura", afirma Mircea Ciurdar.

Compania are si profit de ceva timp, desi la inceput "banii ne ajungeau doar pentru a achita taxele si sa mancam paine cu iaurt si uneori salam in weekend".

In opinia lui Mircea Ciurdar, acest lucru dovedeste ca oricine poate reusi, cu conditia sa nu vrea sa se imbogateasca peste noapte, sa munceasca de o suta de ori mai mult ca inainte si sa se bucure de starea de libertate care survine o data cu renuntarea la "mentalitatea de slujbas".

Desi piata baloanelor nu este dezvoltata in Romania in comparatie cu alte tari, Facto Graph are de luptat cu inca doua firme. Mircea Ciurdar nu se arata ingrijorat, deoarece "fara concurenta ar fi plictisitor, nu ne-am da seama de locul nostru si nu am sti ce trebuie sa schimbam".

La fel ca mai multe firme mici din Romania, Facto Graph nu are un buget pentru publicitate si se bazeaza pe referinte si pe reclama "din gura-n-gura". "Cea mai buna reclama pe care ne-o putem face este sa predam lucrarea la termen si sa nu renuntam niciodata la calitate", afirma Ciurdar.

Mircea Ciurdar mai gaseste timp sa se ocupe si de organizarea Comunitatii Timisorenilor din Bucuresti, din care fac parte Florin Calinescu, Mona Musca, Ion Haiduc si multi tineri. "La toate firmele mari din Bucuresti se afla cel putin un director din Timisoara", spune cu mandrie "regele baloanelor".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO