ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Virgil Andru, un fermier din Arad care a dezvoltat propria fabrică de lactate: Procesez pentru a avea o stabilitate, dacă preţurile la energie, furaje şi îngrăşăminte se modifică de la o lună la alta

28.11.2023, 00:05 Autor: Mădălina Dediu Panaete

Virgil Andru, 36 de ani, din Arad este pasionat de zootehnie încă din liceu, iar văzând exemplul părinţilor săi care la acea vreme cultivau cereale şi aveau 18 vaci de lapte s-a hotărât să meargă pe drumul antreprenoriatului în agrobusiness. Aşa că, sprijinit de părinţi, a început să dezvolte propria fermă de vaci şi chiar dacă făcea facultatea la Timişoara, mergea în fiecare weekend acasă la fermă. Aşa a luat naştere brandul de lactate Wagner şi Ferma Wagner, fermă pe care astăzi Virgil Andru o dezvoltă alături de soţia sa Ioana. Ferma Wagner a ajuns la 150 de capete de bovine de lapte de la 18 capete cât avea Virgil Andru în liceu.

„În sectorul procesării lapelui am intrat de aproximativ 5 ani. Totul a pornit de la o nevoie a fermei, deoarece am început să ne modernizăm, am început să robotizăm ferma şi atunci făcând un lapte de calitate, eu con­sider că nu primeam preţul corect pentru cali­tatea laptelui pe care noi îl produceam. Mai mult decât atât, preţul pe care îl pri­meam de la alţi procesatori nu reuşea să-mi susţină creditele care le aveam la bănci“, a po­vestit Virgil Andru în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania. În dezoltarea fabricii de lactate Wagner familia Andru a investit peste 300.000 -400.000 de euro.

Aşa s-au decis să adauge valoare adăugată laptelui din fermă şi să încerce să închidă lan­ţul de producţie. Ferma Wagner lucrează permanent 33 de hectare de teren de unde îşi asi­gură mare parte din furajul de volum pentru vaci.

„Am vrut să închidem lanţul acesta, de la furcă la furculiţă, de la lucerna de pe câmp până la iaurtul din frigider, să par­curgem tot lanţul acesta ca să fim rentabili, eficienţi şi evident să ne permitem să plătim  creditele, să mai facem investiţii în fermă pentru că agricutura şi zootehnia nu pot merge înainte fără investiţii constante“, a mai spus Virgil Andru.

El adaugă că vrea să facă investiţii în continuare pentru a ajuns la nivelul dorit. Ferma Wagner produce circa 1.500-1.600 de litri pe zi, iar până la începutul anului viitor vrea să ajungă la 1.800-2.000 de litri produşi. „În acest moment procesăm 800 de litri şi vrem să ajungem la cel puţin 1.500 de litri procesaţi în fabrică. Ideea e să procesăm doar laptele nostru ca să controlăm mai bine calitatea produselor“. În prezent, sub brandul Wagner sunt produse brânzeturi, iaurturi, lapte, iar produsele se găsesc în mici magazine din zona Aradului. În plus, Ferma Wagner are câteva dozatoare în Arad în mai multe puncte importante din zonă.

„Avem în plan să accesăm fonduri europene pentru că mi-aş dori să automatizăm şi mai mult. Am dori să putem procesa undeva la patru-cinci-6.000/zi şi chiar pe viitor probabil să şi producem mai mult lapte şi atunci fabrica va trebui să fie pregătită să fie pregătită din punct de vedere al eficienţei, al calităţii procesării, al automatizării. Când vorbesc de automatizare vorbesc de tot ,de ambalare, de pasteurizare etc“.  În ultimii ani, antreprenorii au investit în automatizare în fermă (roboţi de muls ) şi inclusiv în panouri fotovoltaice pentru eficienţă energetică.  Virgil Andru spune că principala problemă cu care se confruntă este dată de instabilitate fiscală şi economică.

„Dacă mergi la bancă şi vrei un credit ca să-ţi iei de exemplu un robot de mult şi zici că vei produce atâţia litri, vei vinde cu atât, iar în atât timp vei putea rambursa creditul şi dobânda te trezeşti că dacă anul trecut primeai 2,5 lei pe litrul de lapte, anul asta primeşti 1,7 lei. Din această cauză eu am vrut să procesez ca să am stabilitate măcar în zona asta, dacă nu am stabilitate legată de preţurile la energie, furaje sau îngrăţăminte. Toate se modifică de la o lună la alta şi sunt diferenţe foarte mari“, a mai spus Virgil Andru, care adaugă că nu poţi face un plan de business pentru următorii cinci ani în condiţiile de piaţă actuale şi că prin intermediul investiţiilor în tehnologii a reuşit să contracareze o altă provocare şi anume forţa de muncă. În plus, el crede că aşa s-ar atrage şi mai mulţi tineri în zootehnie şi agricultură pentru că munca ar fi mai uşoară.

„Dacă domeniul ăsta s-ar dezvolta, s-ar automatiza, s-a robotiza tot mai mult şi ar deveni un domeniu tot mai profitabil, aşa am putea atrage mai mulţi tineri.Pentru că oamenii se uită şi la partea asta financiară(...).Şi atunci probabil că ar trebui susţinut puternic tot timpul şi partea asta de industrie alimentar ar trebui susţinută cu fonduri, cu subvenţii“.

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny