ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Un procesator de fructe din Vaslui: Retailerii trebuie să fie mai deschişi şi către micii producători. Ne trebuie susţinere

27.03.2024, 00:06 Autor: Mădălina Dediu Panaete

Bogdan Ghineţ, care deţine împreună cu doi parte­neri o fabrică de procesare a fructelor în judeţul Vaslui, la graniţa cu judeţul Iaşi, acolo unde iniţial el a început acti­vitatea, crede că micii pro­ducători ar trebui susţi­nuţi mai mult de către ma­rile lanţuri de magazine prin programe de listare a produselor mai întâi în câteva magazine regionale pentru ca produsul să fie validat de către consumatori, să fie văzut şi cumpărat, iar mai apoi producătorul să aibă puterea să deservească mai multe magazine, ba chiar să ajungă la nivel naţional.

„Suntem mulţi pro­ducă­tori în zona aceasta care am crescut împreună şi ne dorim să ne extin­dem. E nevoie doar şi de un sprijin din punct de vedere al des­chi­de­rii, al retailerilor, pentru că poţi să faci proiecte pilot pe regiuni şi apoi te extinzi. Evi­dent că nu poţi să intri de prima dată pe o reţea de 500-1.000 de locaţii, , dar poţi să intri în 10 ma­ga­zine din re­giunea în care eşti şi apoi dacă vezi că se vinde produ­sul, vede că eşti serios şi ai con­tinui­tate de extins şi ast­fel în câţiva ani de zile ai ajuns să acoperi o piaţă naţio­nală“, a spus Bogdan Ghineţ, fon­da­tor şi aso­ciat în cadrul Scri­jele de Fructe, producă­to­rul bran­dului Scrijele de fructe ca la bunica. De ase­menea, unitatea de procesare mai realizează şi sucurile Blue Renaissance, deţinut de Dealul cu Afine. Bogdan Ghineţ mai spune că există proiecte de a lista producători locali, însă acestea merg greu.

„Orice zi pierdută pentru noi înseamnă o zi în care nu eşti mai aproape de un client care să-ţi cumpere. Plus că pe lângă acest lucru mai este şi partea de termen de plată, la noi se lucrează cu plata la termen. Atunci, pe lângă întârzierile generate de listarea târzie, mai ai şi întârzieri legate de plată. Atunci se face aşa un un bulgăr destul de apăsător pe umerii producătorului“.

Antreprenorul spune că pe partea de sucuri numărul de procesatori este mai mare, decât de fructe deshidratate, dar sunt puţine branduri de sucuri naturale pasteurizate care ajung la raft. Bogdan Ghineţ a intrat pe piaţa de fructe deshidratate în 2017-2018, când după mai mulţi ani de activitate în domeniul consultanţei cu fonduri europene, a decis să aibă un business propriu împreună cu un partener. Fructele le cumpără de la producători din zonă, dar antreprenorul are şi livada proprie.

„Am avut şi colaborări cu producători mai mici, cu producători mai mari, dar preponderent  sunt producătorii mici care au între un hectar, două hectare, depinde de tipul de cultură.

De asemenea, de aproximativ 2 ani de zile fabrica din judeţul Vaslui produce şi sucuri în parteneriat cu o altă companie şi face sucuri ecologice din din afine, din zmeură, din căpşună, pe care le comercializează în magazine din România şi cu care tatonează şi exportul.

Per total, toate investiţiile făcute în fabrică ajung undeva la 150.000, conform informaţiilor furnizate de antreprenor. În plan este un proiect de extindere a capacităţii de procesare, dar şi de digitalizare şi automatizare a întregului flux de producţie. Aceste investiţii vor ajuta compania să intre şi la export.

„Dacă intern listarea în anumite magazine mai mai mari durează, vă daţi seama că extern durează şi mai şi mai mult. Dar lucrurile se întâmplă. Vom merge chiar în afara Europei“.

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny