ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Suprafaţa agricolă asigurată va stagna sau va avea un mic avans în 2022 faţă de 2021, în schimb sumele asigurate per hectar vor creşte. „Cererile ca sumele asigurate să crească comparativ cu cele de anul trecut au apărut din cauza conflictului de la graniţa de nord a României şi a variaţiei cursului leu – euro.“

29.03.2022, 00:06 Autor: Florentina Niţu

Piaţa asigurărilor agricole va stagna sau va avea un mic avans în 2022 faţă de 2021, arată primele premise ale jucătorilor şi brokerilor de profil prezenţi la emisiunea ZF Agropower din 28 martie.

Acest eveniment ar avea loc pentru prima dată în ultimii cinci ani după ce piaţa a crescut an de an până asigurările au ajuns să acopere aproape 2,5 milioane de hectare, jumătate din suprafaţa cultivată cu cereale.

„Nu se prevede o creştere a suprafeţei asigurate, ci tendinţa este de creştere a sumelor asigurate în ultima perioadă. Cererile ca sumele asigurate să crească comparativ cu cele de anul trecut au apărut din cauza conflictului de la graniţa de nord a României şi a variaţiei cursului leu – euro. Suntem deschişi la discuţi, dar trebuie să vedem ce riscuri ne asumăm, pentru că în acest moment preţul cerealelor este mare“, a spus Horia Lupu, director general al Agra Asigurări în România, singura firmă dedicată exclusiv asigurărilor agricole.

El a adăugat că luna aprilie este decisivă pentru piaţa asigurărilor agricole, astfel că în ca­drul companiei Agra Asigurări mai aş­teaptă o perioadă să vadă în ce direcţie se duc lucrurile.

„Este foarte important că aceste sume asigurate rămână la acelaşi nivel şi în anii următori, ca să acceptăm anumite majorări ale plafonului sumelor asigurate.“

Pe de altă parte, Alinda Bănică, cu o experienţă de 20 de ani în domeniul asigurărilor şi financiar, fondator al Alinda Bănică Business Consultancy, companie care se ocupă cu asistenţa în brokerajul de asigurări şi consultanţă financiară, consideră că piaţa asigurărilor agricole va stagna.

Alinda Bănică, fondator, Alinda Bănică Business Consultancy: Fermierii îşi doresc o transparenţă mai mare a asigurătorilor faţă de ei în ceea ce priveşte metoda de calcul al daunelor. În condiţiile în care există o comunicare bună între fermieri, intermediari şi asigurători şi deschidere de a îmbunătăţi produsele sau de introducere de produse noi, lucrurile pot evolua.


Ea susţine că este puţin probabil ca piaţa asigurărilor agricole să fie pe un trend ascendent, luând în calcul nivelul ridicat al daunelor din ultimii ani, dispariţia unuia dintre jucători, City Insurance, politica prudentă a asigu­rătorilor şi faptul că plata subvenţiilor pentru asigurarea culturilor se face cu întârziere.

„Nu văd motive pentru care anul acesta ar fi crescător pentru poliţele de asigurare sau, cel puţin, nu semnificativ. Rămâne de văzut dacă asigurătorii îşi mai asumă riscul pentru anumite culturi de toamnă (din cauza lipsei de precipitaţii, în primul rând – n.red.). (...) Nu cred că vor fi mari schimbări în acest an, dar sumele asigurate vor fi mai mari. Lunile martie şi aprilie sunt decisive pentru antreprenori“, a afirmat Alinda Bănică.

Piaţa a fost pe creştere în ultimii ani, pentru că mai mulţi fermieri au dobândit încredere în sistemul de asigurări private, iar pe de altă parte ca urmare a condiţiilor meteorologice nefavorabile, în special secetă, dar şi grindină, ploi torenţiale sau furtuni. „Cele mai importante daune sunt produse de secetă, grindină şi ploaie torenţială. Anul trecut, în Dolj, un client, în 45 de minute a pierdut producţia pe aproape 1.000 de hectare din cauza ploii, iar despăgubirile au fost consistente“, a precizat Lupu.

El a adăugat că în cadrul Agra Asigurări sunt pe un trend crescător din iarnă, de anul trecut. „La noi în companie în 2022 va fi o creştere semnificativă faţă de anul trecut. Rămâne de văzut dacă suprafeţele asigurate la nivel de ţară vor creşte.“

Claudiu Daviţoiu, acţionar, Agroindaf Afumaţi: În general îmi asigur culturile, dar să ştiţi că există o neîncredere în firmele de asigurare. Consider că cei care nu au daune ar trebui să aibă anumite beneficii în următorii ani.

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny