ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Cum reuşeşte producătorul siropurilor Delicium să îşi valorifice toată producţia de fructe de pădure. Paul Căpuşan, cofondatorul companiei Melfructus: Din lipsă de forţă de muncă, am invitat clienţii să adune singuri fructele, iar noi culegem strict pentru procesare

25.08.2022, 00:06 Autor: Mădălina Dediu Panaete

Paul Căpuşan, cofondatorul companiei Melfructus, care controlează brandul Delicium - Jams and Syrups, spune că anul acesta aş­teap­tă 20-30 de mii de vizita­tori la ferma din Borşa (judeţul Cluj), faţă de 15.000 anul trecut şi 10.500 în urmă cu doi ani. „Noi am decis să schimbăm traiectoria businessului nostru şi să nu mai fie nevoie să culegem noi fructele, ci să vină clienţii să şi le culeagă singuri, iar din 2019 avem acest sistem în plantaţie prin care aducem clienţii, îi lăsăm să mănânce câte fruc­te vor contra unei taxe de intrare şi ce culeg pentru a­casă se achită la plecare, le oferim ca­serole şi le duc acasă culese de ei, neatinse de altci­neva“, a povestit Paul Căpuşan în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania. El spune că s-a lo­vit de o problemă comună şi anume lipsa forţei de mun­că. Nu avea cu cine să culeagă fructele de pădure şi a apelat la familie.

Delicium are aproape şapte hectare cu mur, afin, zmeură, aronia, căpşuni pe aproape un hectar şi legume în câmp şi în solar. Zmeura este principala cultură.

„Reuşim să valorificăm întreaga producţie prin a­ceastă variantă şi noi ce culegem este strict pentru proce­sare. Nu este necesar să culegem şi să livrăm. Noi ne ocu­păm de întreţinerea culturii şi de procesare, iar clienţii se ocupă de culesul fructelor. Am construit toată afacerea în jurul acestei idei. Fără această idee, am închide în maxim doi ani. A fost singura noastră variantă pentru a construi afacerea“, a menţionat antreprenorul.

El spune că forţa de muncă merge în fabricile din zonă, preferând să activeze în companii care produc în serie, nefiind comod să lucrezi în agricultură. De altfel, de aici a venit şi ideea familiei să înceapă să proceseze fructele.

„Fiind fructe perisabile, dacă nu le valorificam le pierdeam imediat. Şi atunci a trebuit să găsim o soluţie şi împreună cu familia am început să procesăm. Am făcut o serie de încercări, mai multe reţete şi am ajuns la o reţetă care la siropul de zmeură ne-a ajutat să obţinem şi o certificare recunoscut la nivel mondial“, a menţionat el.

Taxa de intrare este de 20 de lei pentru persoanele de peste 10 ani, iar pentru copiii cu vârste cuprinse între 3 şi 10 ani este de 15 lei. În aceşti bani sunt incluse consumul nelimitat de fructe şi accesul la zona de distracţie şi relaxare pe care am creat-o special. Foarte mulţi au venit mai mult pentru această zonă, decât pentru fructe de pădure, dar aduc şi alţi prieteni şi se compensează.

Ca proiecte de dezvoltare, Paul Căpuşan spune că vrea să optimizeze culturile şi să investească într-un nou spaţiu de producţie, care ar putea ajuta compania să ajungă şi la export. De asemenea, compania trebuie să construiască şi un depozit pentru că actualul a fost afectat de un incendiu în urmă cu două luni.

Brandul Delicium este prezent în zona Clujului în magazine locale, băcănii, dar şi pe site-ul propriu şi în câteva puncte din ţară. El nu-şi propune să intre în retail, ci a început să se dezvolte în HoReC , unde înregistrează 60% din vânzări.

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny