ZF Agrobusiness

ZF AGROPOWER. Producătorii de alimente tradiţionale: trebuie să certificăm la nivel european cât mai multe produse româneşti, începând cu dulceţuri, mezeluri, sucuri, ca oamenii să înceapă să le recunoască şi să cumpere mai mult româneşte

09.04.2024, 00:07 Autor: Mădălina Dediu Panaete

România are astăzi 13 produse alimentare certificate la nivel european, comparativ cu câteva sute în Franţa, Italia, Spania ♦ Printre cele mai recente produse certificate sunt Pita de Pecica, produsă astăzi de trei producători din zona Aradului.

Producătorii de alimente trebuie să se asocieze, să înţeleagă că acest tip de cooperare nu le coordonează businessul, ci le aduce plusvaloare, iar mai departe cu ajutorul asociaţiilor trebuie să-şi promoveze produsele şi să-şi certifice pro­dusele tradiţionale la nivel european. Astfel, consumatorii vor vedea din ce în ce mai multe produse la raft cu eticheta DOP - Denumire de Origine Protejată, IGP - Indicaţie Geografică Protejată - sau STG - Specialitate Tradiţională Garantată - şi vor înţelege necesitatea achiziţiei de astfel de produse. Aceasta este una dintre concluziile emisiunii de săptămâna aceasta a emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania şi Penny.

„Oamenii trebuie să înţeleagă că asocierea nu le coordonează afacerea, nu intervine în modul lor de gândire, în business, ci aduce plus valoare. Din fericire, certificarea este un business comun, care aduce doar avantaje. Deci diferenţa dintre ceea ce se întâmplă la noi şi ceea ce se întâmplă în vest este o chestie de mentalitate şi de ce să nu spunem de legislaţie. Atâta timp cât nu ne vom pune la aceeaşi masă, la o discuţie serioasă şi să creionăm un plan clar de promovare şi de conştientizare a consumului produselor certificate, nu vom reuşi“, a spus Marinela Petran, preşedinte al Asociaţiei Producătorilor de Produse Tradiţionale Arădeanca, organizaţie care reuneşte mai mulţi producători, inclusiv cei trei care produc Pita de Pecica, produs tradiţional atestat Indicaţie Geografică Protejată.

În prezent, România are 13 produse alimentare protejate şi certificate la nivel european, faţă de peste 200 cât sunt în Franţa şi Spania şi peste 300 în Italia, conform ultimelor date. Marinela Petran spune că încet-încet românii trebuie să fie conştienţi de avantajul consumului de produse tradiţionale certificate şi crede că ar trebui să se înceapă o campanie în educarea copiilor cu privire la produsele tradiţionale româneşti. O mai bună infrastructură ar ajuta producătorii să listeze Pita de Pecica şi în alte oraşe, nu doar în cele trei judeţe în care este acum prezent brandul.

Marinela Petran, preşedinte al Asociaţiei Producătorilor de Produse Tradiţionale Arădeanca (Pita de Pecica): Atâta timp cât nu ne vom pune la aceeaşi masă,  la o discuţie serioasă şi să creionăm un plan clar de promovare şi de conştientizare a consumului produselor certificate, nu vom reuşi.

 

„În condiţiile în care infrastructura la noi nu este foarte bine pusă la punct, e puţin un dificil (să livrăm în mai multe zone n.-red.). Am putea să facem şi o brutărie la Bucureşti, dar ar trebui să vină oamenii din Pecica, să facă acolo cuptorul şi pâinea. şi momentan nu s-a văzut această oportunitate. Adică e un pic mai greu de realizat, dar nu imposibil. Să ştiţi că Pita de Pecica mai repede ar ajunge la Viena decât la Bucureşti“, a punctat ea.

La rândul lui, Nicu Aurel Bumb, directorul fabricii Mirdatod, care produce Telemeaua de Ibăneşti, un produs DOP - Denumire de Origine Protejată, spune că această certificare a ajutat compania de-a lungul timpului.

„Participând la târguri, ne-am făcut cunoscuţi. Lucram cu hipermarketurile din România, dar atunci fiind interesate de produsul nostru ne-au cerut să mărim cantitatea de procesare a tuturor produselor noastre. Aveam şi produse tradiţionale, produsele montane, iar capacitatea de producţie a crescut“, a spus managerul în cadrul ZF Agropower. De asemenea, el punctează faptul că educarea consumatorilor în ceea ce priveşte produsele tradiţionale ar trebui să se facă încă din şcoală, ca românii să înveţe diferenţa dintre produse. De asemenea, el consideră că ar trebui să se pună toate instituţiile la o masă şi să creeze un logo care să fie pus pe produsele locale româneşti, care certifică produsele realizate doar din ingredientele româneşti.

„Chiar îmi doresc ca România să certifice începând de la dulceţuri, la sucuri, la mezeluri, avem atâtea reţete care se pot certifica. Cu siguranţă sunt mulţi producători care au un produs care se califică pentru una dintre schemele europene. Şi îmi doresc să fie cât mai multe, că atunci putem ieşi în faţă şi să demonstrăm prin logo-ul respectiv calitatea superioară a acelor produse de top“, a punctat Nicu Aurel Bumb, care adăugă că din moment ce vor fi mai multe produse cu astfel de logo-uri, consumatorii le vor cunoaşte mai bine şi le vor consuma.

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny