ZF Agrobusiness

ZF Agropower. O fermă din judeţul Covasna a investit 4 mil. euro într-o fabrică de brânzeturi maturate sub brandul Arkäse şi a făcut primii paşi la export

27.09.2023, 00:06 Autor: Mădălina Dediu Panaete

Societatea Agricolă Spicom, o fermă din judeţul Covasna care livra laptele către un procesator mare din zonă, a investit 4 milioane de euro într-o fabrică de brânzeturi maturate deschisă anul trecut şi a intrat în marile reţele din România, iar recent a ieşit şi la export.

„Laptele fiind foarte ieftin, am ajuns la con­cluzia că poate ar trebui să-i dăm un plus de valoare şi să îl procesăm noi. Aşa am pornit un proiect prin care am realizat făbricuţa noastră care este do­tată cu o tehnologie elveţiană, în mare parte au­tomatizată. Şi am ales să facem un produs de nişă,  de care încă nu este plină piaţa. Aşa am ajuns la brânză maturată, produs care ajunge în România în mare parte din import“, a spus Bea Retyi, director de vânzări, Arkäse, în cadrul emi­siu­nii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania.

Fabrica din Arcuş (jud. Covasna) procesează laptele din ferma proprie cu circa 200 de vaci şi produce mai multe tipuri de brânzeturi. Produsele fabricate de Arkäse au obţinut menţiunea de calitate facultativă „Produs Montan“. „Momentan noi procesăm undeva la 5.000- 6.000 de litri în fiecare a 2-a zi. Capacitatea fabricii este undeva la 20.000l/zi ne-ar plăcea să putem lucra la capacitatea maximă, dar deocamdată producem suficient raportat la vânzările noastre“, a mai spus ea. Produsele sub brandul Arkäse se găsesc în lanţurile Carrefour, Auchan, Mega Image, pe platforma online Freshful, dar şi în alte magazine şi în restaurante.

„Produsele noastre, având meţiunea de Produs Montan şi TVA de 5% am putut intra mai uşor în hipermarketuri, pentru că ei caută astfel de produse. Mulţi încă nu fac diferenţa între caşcaval şi brânză maturată. şi aici intervenim noi să educăm foarte mult şi încercăm să explicăm hipermarket-urilor că e o nişă, e un produs de nişă care e în creştere şi în căutare şi să îşi dezvolte un pic rafturile şi cu astfel de produse, nu doar cu caşcavalul şi cu produsele cu care ne-am obişnuit“.

Recent, compania, deţinută de familia Retyi, a intrat în lanţul de magazine Aldi în Ungaria. Bea Retyi spune că au încercat să fie vizibili cu Arkäse în online, dar şi să participe şi la târguri şi evenimente specifice domeniului.

„Noi credem că în ţările sudice ar fi mai mult potenţial pentru aceste produse, pentru că ele se consumă în acele ţări, dar se importă. România, geografic, fiind poziţionat favorabil faţă de aceste ţări, ar putea să fie o variantă logistic mult mai ieftină faţă de Elveţia, Franţa şi ţările cu care produc brânză multă. Noi suntem în discuţii cu Turcia pentru a intra în nişte lanţuri de magazine. Am obţinut şi certificatul halal, certificatul care ai nevoie ca să vinzi în ţările islamice şi aşteptăm răspunsuri. Ei sunt deschişi ca şi preţ putem oferi un preţ mult mai bun decât Elveţia“.

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny