ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Nicu Aurel Bumb, directorul fabricii care produce Telemea de Ibăneşti: E greu să vinzi în Europa pentru că laptele românesc este foarte scump. Vrem să ne certificăm la nivel mondial

15.04.2024, 00:05 Autor: Mădălina Dediu Panaete

Nicu Aurel Bumb, directorul fabricii Mirdatod, companie antreprenorială care produce inclusiv brandul Telemea de Ibăneşti, recunoscut şi protejat în Europa, spune că fabrica exportă circa 5% din producţie, dar următorul pas în dezvoltarea afacerii este certificarea la nivel mondial care i-ar permite companiei să exporte în ţări din afara UE.

„Este greu să intri să vinzi pe plan extern, fiindcă pro­dusul nostru este produs din lapte românesc. În România se aduce lapte din străinătate care intră cu 1,2-1,3 lei per litru şi laptele nostru este aproape dublu la preţ. Aşa că este greu să penetrezi piaţa intracomu­nitată“, a spus Nicu Aurel Bumb în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania şi Penny. Telemea de Ibăneşti este din 2016 certificat la nivelul Uniunii Europene ca fiind Produs de Origine Protejată, după mai mulţi ani în care compania s-a luptat să obţină această certificare. Practic, Telemea de Ibăneşti a fost primul produs lactat românesc certificat la nivelul Uniunii Europene şi astăzi este unul dintre cele 13 produse tradi­ţionale româneşti recu­nos­cute şi protejate în Uniune. Nicu Aurel Bum spune că această certificare a ajutat foarte mult compania, care a dublat practic capacitatea de producţie. Mirdatod mai produce şi alte produse din categoria de telemea, caşcaval, smântână, brânză de burduf, urdă, unt, mozzarela, iaurt, marea ma­joritatea a produ­selor fiind la raft cu brandul „de Ibăneşti“.

Practic, familia Todoran a început activitatea în 1994 cu 50 de litri de lapte procesaţi, făcând pentru prima dată telemea după o reţetă cunoscută în zonă. În 2016, compania procesa circa 70.000 de litri de lapte pe zi, după cum povesteşte Nicu Aurel Bumb, şi atunci a venit decizia de a se extinde. Astfel, compania a cumpărat fosta fabrică de lapte din Reghin şi a investit circa 9 milioane de euro. Aici coimpania procesează circa 130.000-140.000 de litri de lapte pe zi.

Nicu Aurel Bumb spune că Mirdatod, companie cu o cifră de afaceri de 112 mil. lei în 2022,  lucrează cu peste 2.000 de fermieri din zonă, iar pentru mulţi dintre aceştia laptele vândut către compania controlată de familia Todoran este singura sursă de venit. Managerul spune că este important ca românii să fie mai naţionalişti şi să cumpere produse locale, pentru acest lucru ţine în viaţă afacerile dezvoltate de către români.

De asemenea, el punctează faptul că educarea consumatorilor în ceea ce priveşte produsele tradiţionale ar trebui să se facă încă din şcoală, ca românii să înveţe diferenţa dintre produse. De asemenea, el consideră că ar trebui să se pună toate instituţiile la o masă şi să creeze un logo care să fie pus pe produsele locale româneşti, care certifică produsele realizate doar din ingredientele româneşti.

„Chiar îmi doresc ca România să certifice începând de la dulceţuri, la sucuri, la mezeluri, avem atâtea reţete care se pot certifica. Cu siguranţă sunt mulţi producători care au un produs care se califică pentru una dintre schemele europene. Şi îmi doreşti să fie cât mai multe, că atunci putem ieşi în faţă şi să demonstrăm prin logo-ul respectiv calitatea superioară a acelor produse de top“, a punctat Nicu Aurel Bumb, care adăugă că din moment ce vor fi mai multe produse cu astfel de logo-uri, consumatorii le vor cunoaşte mai bine şi le vor consuma.

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny