ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Magazinele online: Fermierii mici trebuie să se asocieze, să aibă mici fabrici astfel încât să poată valorifica toată producţia şi să fie cu ochii pe online. De transport şi depozitare ne ocupăm noi

30.08.2022, 00:07 Autor: Mădălina Dediu Panaete

România are nevoie de mai multe fabrici mici, locale, de procesare unde fermierii să valorifice supraproducţia din timpul sezonului, iar micii producători trebuie să se axeze pe producţie şi să lase comercializarea pe seama companiilor din domeniu, online-ul fiind o nişă unde se poate valorifica producţia.

Magazinele online sunt o opţiune din acest punct de vedere facilitând transportul şi depozitarea astfel încât fructele şi legumele să ajungă la clientul final, deşi multe ferme mici au acces la spaţii de depozitare sau la maşini frigorifice.

„Este nevoie de o implicare constantă din partea autorităţilor, a consultanţilor, şi mult mai aplecată spre zona asta de a-i încuraja pe fermieri să se asocieze pentru a-şi valorifica mai bine produsele. Micii producători nu au soluţii la îndemână pentru depozitare pe termen mediu, nu au soluţii eficiente de transport după cules şi aici venim noi platformele online, care le facilităm distribuţia până la consumator. Şi aici este nevoie într-adevăr de completare pe partea de procesare şi creare de valoare adăugată de mici fabrici de conserve“, a spus în cadrul emisiunii ZF Agropower, Costin Simion, cofondator, fermierbun.ro, o platformă online care pune în legătură producătorii de legume şi fructe cu clienţii din Capitală şi localităţile din jur.

Platforma fermierbun.ro este un proiect care a crescut în timpul pandemiei şi care lucrează acum cu circa 200 de producători, inclusiv cu fermieri mici. Mare parte din legume şi fructe sunt culese cu maxim 24 de ore înainte de fi livrate, iar în extrasezon, atunci când fructele şi legumele româneşti nu sunt disponibile, fermierbun.ro se concentrează pe produse de băcănie. Iar planul reţelei este să se extindă la nivel naţional.

La rândul lui, Balogh Marton, administrator nodverde.ro, platformă care livrează produse locale de la gospodari din Cluj şi din împrejurimi, spune că platforma încearcă să ajute fermierii, le pune la dispoziţie depozitul propriu atunci când au nevoie şi îi ajută cu informaţii despre programele care pot fi accesate pentru investiţii.

„Eu văd foarte mulţi fermieri care îşi deschid profile pe diferite reţele de socializare şi e îmbucurător acest fapt pentru că încearcă să îşi valorifice produsele acolo. Ceea ce vedem noi la nivelul fermierilor este că exemplele de bună practică autentice sunt foarte atractive. Funcţionează dorinţa asta de a te dezvolta unde au reuşit şi alţii“, a mai spus Balogh Marton. Nodverde.ro a luat naştere în 2017 şi colaborează cu circa 50 de fermieri din zona Cluj, Sălaj, Alba şi Bistriţa. El adaugă faptul că există o oarecare ciclicitate în producţia agricolă şi care ţine oarecum şi de educarea pieţei. Adică dacă vrem produse proaspete realizate în România sunt anumite game de produse care nu pot fi livrate tot anul din cauza condiţiilor climatice. El dă însă exemplul unor fermieri care s-au dezvoltat în ultimii ani şi livrează produsele singuri, însă spune că sunt şi care poate vor să se specializeze pe zona de producţie şi să lase zona de valorificare în seama altora.

„Pe lângă această componentă de valorificare a produselor pentru noi este foarte importantă şi componenta educativă. Pe de o parte educăm şi am încercat să educăm şi piaţa despre importanţa consumului de produse proaspete.“

La rândul ei, Andreea Koronios, marketing manager în cadrul ROA Cluj, grup care reuneşte 27 de producători din zonă, spune că în zona Clujului nu vede neapărat o lipsă de investiţii în partea de procesare, ci mai degrabă provocarea constă în a-i convinge pe producători de puterea online-ului.

„Avem producători care nu cred în ceea ce poate să facă online. Nu cred faptul că vânzările cresc în momentul în care mămicile împart ele între ele informaţii despre produsele pe care le-au cumpărat pe platformele de socializare. Sunt o grămadă de grupuri de mămici sau care se urmăresc una pe alta şi care au încredere una în alta", a spus Andreea Koronios, care este şi fondator Zaliari, producător de măsline care are propriul magazine online. Ea adăugă faptul că sunt anumiţi producători care, prin prisma faptului că sunt foarte focusaţi pe producţie, nu mai au timpul necesar ca să se implice şi în online. Ca model de business, ROA a stabilit câteva puncte de întâlnire în care clienţii vin să-şi ridice produsele de la producătorii locali. Cererile de livrări au fost foarte mari în timpul pandemiei, după cum spune antreprenoarea, iar aceste punct de întâlnire au fost o soluţie pentru a eficientiza livrările. Însă, planul ROA Cluj este de a-şi construi propria platformă de livrări.

"Avem în momentul de faţă în lucru un site pentru ROA Cluj care va permite tuturor doritorilor să plaseze comenzi online pe care noi să le livrăm. Încă nu avem o logistică proprie, deci vom livra prin curier în funcţie de tipul de produse în zona Clujului şi la nivel naţional".

Ioana Pantelimon, fondator froopt.ro, spune că platforma a început anul trecut cu 3 producători şi acum lucrează cu mai mult de 50 de producători locali. Aceştia se află pe o rază de 200 km din jurul Bucureştiului, dar froopt.ro colaborează cu o cooperativă ecologică din Grecia, care poate livra chiar pe perioada sezonului rece la noi.

"Noi cumpărăm produsele de la fermieri şi le listăm pe platformă. La început, ne-a fost greu să găsim producători pentru că suntem nişaţi pe agricultura ecologică. La început aveam şase produse, dar acum avem peste 1.000, dar asta am făcut pe parcursul unui an. Acum ne caută fermierii", a spus ea. Investiţia iniţială în froopt.ro a fost de peste 100.000 de euro. Froopt.ro are un depozit închiriat în Chitila (lângă Bucureşti).

Costin Simion, cofondator, fermierbun.ro: Micii producători nu au soluţii la îndemână pentru depozitare pe termen mediu, nu au soluţii eficiente de transport după cules şi aici venim noi platformele online, care le facilităm distribuţia până la consumator.

 

Balogh Marton, administrator nodverde.ro: Eu văd foarte mulţi fermieri care îşi deschid profile pe diferite reţele de socializare şi e îmbucurător acest fapt pentru că încearcă să îşi valorifice produsele acolo.

 

Andreea Koronios, marketing manager, ROA Cluj: Avem în momentul de faţă în lucru un site pentru ROA Cluj care va permite tuturor doritorilor să plaseze comenzi online pe care noi să le livrăm.

 

Ioana Pantelimon, fondator, froopt.ro: La început, ne-a fost greu să găsim producători pentru că suntem nişaţi pe agricultura ecologică. Acum ne caută fermierii.

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny