ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Irinel Crăciun, Cooperativa Agricolă Bioprod Colibaşi, care reuneşte 400 de fermieri: Livrăm în patru mari reţele de magazine, iar următorul pas este exportul de legume. „Trebuie să înţelegem că trebuie să cultivăm într-un mod organizat.“

08.11.2023, 00:06 Autor: Mădălina Dediu Panaete

Cooperativa Agricolă Bioprod Colibaşi, care reu­neşte 400 de fermieri din Giurgiu şi din bazinele legu­micole din judeţele învecinate, lucrează 700 de hectare de teren unde cultivă legume pe care le trimite mai departe că­tre patru mari reţele de maga­zine. Doar coopera­tiva lucrea­ză în ferma proprie 400 de hectare, iar anul viitor se va extinde cu încă 200 de hectare.

„Datorită faptului că ne-am asociat şi reunit tot mai mulţi fermieri, am oferit şi o siguranţă şi am dat dovadă de seriozitate pentru retaileri că putem livra legume la mo­mentul cerut de consumatpor“, a spus Irinel Crăciun, manager tehnic în cadrul Cooperativei Agricole Bioprod Colibaşi în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania. Membrii cooperativei cultivă ceapă, cartofi, rădăcinoase, castraveţi, tomate, vinete, dovlecei, verdeţuri doar pe sol, în câmp şi în spaţii protejate. Cooperativa a luat naştere în 2017, iar în 2018 a semnat primul contract cu un retailer mare.

Cooperativa deţine în prezent un depozit frigorific unde sortează, ambalează şi depozitează legumele pe termen scurt până când pleacă spre retaileri. Suprafaţa depo­zitului este de 2.500 mp.

„Anul acesta am mai finalizat o construcţie dedicată în special pentru depozitarea cepei. Astfel, putem să o depozităm pe termen mai lung astfel încât în perioada de iarnă să nu mai ducem lipsă de acest articol. Depozitul are o suprafaţă de 6.500mp. Irinel Crăciun spune că această cooperativă a investit în sisteme de irigaţii, dar şi în noi tehnologii inclusiv în semănători profesionale ghidate prin GPS.

Cât despre perioadele în care există supraproducţie, Irinel Crăciun spune că în principiu se dicută cu retailerii cu care colaborează pentru a face promoţii astfel încă legumele să fie mai atractive pentru consumatori.

„Avem nevoie de susţinerea statului pe partea de procesare pentru că noi producătorii de legume nu avem cum să valorificăm categoria a doua ca şi calitate. Asta ne lipseşte în România. Şi i-aş sfătui pe ceilalţi producători să se asocieze pentru că acesta este viitorul. Nu mai putem să producem când vrem, ce vrem“, a spus managerul, care adaugă că businessul Casa de Comerţ Unirea ar trebui să aibă dublu rol, atât de comerţ, cât şi de procesare. Irinel Crăciun adaugă că în prezent fermierii nu au alte soluţii pentru a valorica legumele de calitatea a doua pentru că în general consumatorii aleg după forma şi aspectul legumelor atunci când merg la cumpărături în marile magazine.

„Din păcate nu suntem atât de dezvoltaţi ca şi agricultură cum sunt ţările ca Germania, Spania, Italia. Da, mai avem, mai avem destul de mult de parcurs până ajungem acolo“.

Cooperativa Agricolă Bioprod Colibaşi livrează legumele în toată ţara şi se pregăteşte să iasă şi la export.

„Sunt pieţe destul de mari de desfacere. Nu cred că turcii şi polonezii ne-au acaparat cu totul. Încă mai avem de lucru la mentalitate a producătorilor, aceea de a înţelege că fiecare trebuie să cultive într-un mod organizat, astfel încât în orice perioada anului eu nici să nu duc lipsă de un anumit articol. Degeaba ne îngrămădim să producem în luna iunie şi în luna iulie mai produc doar 5% din necesar. Aici e problema“.

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny