ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Horia Cardoş, Agroland: Vrem să ne extindem puternic pe piaţa de mâncare pentru animale de companie. După carnea de porc, aceasta este a doua cea mai importată categorie din industria alimentară

02.11.2023, 00:07 Autor: Mădălina Dediu Panaete

Horia Cardoş, CEO al Agroland, grup antrepre­norial românesc de retail, agricultură şi alimentaţie, spune că următoarele investiţii planificate sunt în construcţia fabricii de ouă lichide în judeţul Giurgiu, aflată lângă fermele de păsări ale grupului, în creşterea capacităţii la fabrica de furaje de lângă Craiova, modernizarea fabricii de la Caransebeş şi să pornească o linie de producţie de hrană pentru animale.

„După carnea de porc, importul de hrană de animale de companie este pe locul doi ca valoare. România importă hrană pentru animale de companie de peste 300 de milioane de euro în fiecare an, ceea ce este foarte mult şi noi ne uităm la acest fel de oportunităţi. Avem o mică fabrică în judeţul Covasna unde producem deja şi vrem să extindem puternic această gamă“, a spus antreprenorul în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania.

Investiţia făcută de Agroland vine în contextul în care datele companiei de cercetare Euromonitor arată că piaţa de hrană pentru animale şi alte produse adiacente a sărit în 2022 pentru prima dată pragul de 3 mld. lei (peste 600 mil. euro), după un galop de circa 23% în primul an de pandemie. În plus, în perioada 2015-2021 vânzările de profil aproape s-au triplat, conform aceleiaşi surse. Agroland a pornit în urmă cu 25 de ani ca retailer şi astăzi a ajuns la aproape 250 de magazine, unde vinde produse pentru fermieri şi gospodari. În ultimii trei ani însă a investit peste 15 mil. euro atât în reţeaua de retail, cât şi în zona de producţie.

„Reţeaua de retail rămâne principalul nostru business ca pondere a veniturilor, dar marjele le facem în fabricile noastre. Uşor, uşor în ultimii trei ani am investit în fabrici, dar şi în următorii doi ani vrem să investim în zona de producţie în România deoarece, la fel ca în cazul furajelor, unde am importat ani de zile furaje din alte ţări, credem că este momentul să producem în România fiindcă avem cu ce şi avem cu cine“, a subliniat Horia Cardoş.

În urmă cu trei ani, Agroland a achiziţionat platforma agricolă de la Mihăileşti, de lângă Bucureşti, unde existau deja efective de păsări, dar a extins ferma, a modernizat-o şi a început producţia de ouă „Astăzi avem peste 250.000 de găini în producţie. Atingem la finalul anului o producţie de 5,5 milioane de ouă pe lună. Nu este foarte, foarte mult, dar nici puţin. Suntem în top jucători în această zonă“.

Ulterior, Agroland a achiziţionat o fabrică de furaje la Caransebeş şi anul acesta în iulie a inaugurat o fabrică nouă de furaje lângă Craiova. În 2023-2024, Agroland finalizează un ciclu de investiţii care depăşeşte 15 milioane de euro. În urmă cu şase ani, Agroland a pornit o divizie de inputuri pentru agricultură şi deserveşte astăzi peste 600 de fermieri, mai ales din zona de sud-vest. „Am încercat să integrăm şi să ajungem de la sămânţă până la oul de pe raft. În acest fel, sigur am urmărit ca să fim cât se poate de competitivi deoarece piaţa României este accesată de jucători de peste tot, din Europa şi chiar din afara Europei. (...)Din păcate, de câţiva ani România nu reuşeşte să-şi asigure consu­mul de alimente din producţia internă. Aş putea spune că situaţia este destul de critică, fiindcă numai jumătate din alimentele cumpărate în supermarketurile din România sunt produse în România“, adaugă Horia Cardoş. El consideră că acest lucru, din punctul de vedere al siguranţei alimentare, este în regulă, pentru că noi exportăm materii prime şi importăm carne sau alte produse alimentare din Uniunea Europeană în principal.

„Vedem că în fiecare an se întâmplă ceva neplăcut în jurul nostru şi nu suntem pregătiţi. Nu suntem pregătiţi ca la un moment dat camioanele care intră în Ungaria dinspre graniţa de vest să nu mai poată să treacă pe acolo. Şi dacă supermarketurile din România nu se vor aproviziona două-trei zile vom avea o problemă. Şi sunt convins că guvernul nu este conştient de acest lucru. Sigur,  nu se va întâmpla mâine, nu vom muri de foame, dar nu suntem într-o poziţie de ţară dezvoltată care să poată să funcţioneze pe resursele pe care le produce şi nu cred că este în regulă.“

Grupul Agroland este format din Agroland Business System, Agroland Agribusiness, Agroland Professional Farm, Agroland Megastore, Magazinul Micului Fermier, Devest Farmatech, Astradriving, Sports Games şi Asociaţia Sportivă Agroland.

Agroland Business System este listată pe piaţa AeRO a Bursei de Valori Bucureşti începând cu data de 1 martie 2021 şi se tranzacţionează sub simbolul AG, având o capitalizare de piaţă de 112 milioane de lei.

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny