ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Gavrilescu, Asociaţia Producătorilor de Salam de Sibiu: Două companii au deja aproape definitivate documentele pentru a exporta Salam de Sibiu în SUA

31.10.2023, 00:05 Autor: Mădălina Dediu Panaete

Carmen Gavrilescu, preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Salam de Sibiu, spune că exporturile salamului de Sibiu, produs de Indicaţie Geografică-Protejată, sunt mici însă două companii din asociaţie şi anume Agricola şi Cris-Tim Family Holding intenţionează să intre pe piaţa americană cu salamul de Sibiu.

„Două dintre companiile din cadrul asociaţiei deja au aproape definitive documentele pentru export în SUA, mai sunt doar câteva lucruri de rezolvat. În SUA nu poţi intra până nu este totul impecabil şi adaptat legislaţiei. Dar după mulţi ani, iată că două companii vor putea aduce salamul de Sibiu acolo unde îl aşteaptă foarte mulţi români“, a spus Carmen Gavrilescu în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania. Însă, din cauza pestei porcine cei doi producători sunt nevoiţi să folosească carne de porc din alte ţări.

„Toată carnea de porc, pentru orice fel de produs care poate fi exportat sau pentru schimburi intracomunitare, vine din Uniunea Europeană. Să ştiţi că România nici nu are capabilitatea de a avea atâta carne de scroafă şi mai ales slănina aceasta tare specială pentru a putea face faţă producţiei de salam de Sibiu“. Ea mai spune şi că pentru tot ce înseamnă consumul din România se poate utiliza carne din România fără niciun fel de problemă, însă nu se poate exporta peste hotare. 

Asociaţia Producătorilor de Salam de Sibiu, care s-a înfiinţat în 2013, include grupurile Agricola, care produce acest brand la fabrica Salbac, Aldis Călăraşi, Salsi Sinaia, The Family Butchers (Reinert), Scandia Food şi Cris-Tim Family Holding.

Carmen Gavrilescu spune că salamul de Sibiu este un produs de nişă şi reprezintă 4% din volumul pieţei de salam şi 2% din valoare. Însă, dacă vorbim strict de categoria de produse crud-uscate, salamul de Sibiu are 15% din volumul acestei categorii şi 20% din valoare.

„Dacă vorbim de la anul 2016, când se vindea în România o cantitate de 1.700t de salam de Sibiu pe an, iată că am ajuns la 3.000t/an.

Potenţialul este, credem noi, mult mai mare, dar şi rolul nostru, al asociaţiei, este acela de de a promova cât mai mult şi cât mai bine şi calităţile, dar şi beneficiile pe care le au consumatori în urma cumpărării şi consumări acestui salam crud-uscat, cu mucegai nobil“. Carmen Gavrilescu explică faptul că, deşi sunt şase producători care realizează Salam de Sibiu, reţeta produsului este aceeaşi, iar carnea aleasă şi condimentele alese sunt de acelaşi tip, dar şi timpul de maturare şi uscare. Iar cei care vor să producă acest tip de salam trebuie să urmeze paşii indicaţi în caietul de sarcini şi să deţină o fabrică de salamuri crud-uscate.

„Matricea de gust este aceeaşi, doar că fiecare are un anumit secret şi întotdeauna poate vei găsi un flavor un pic mai accentuat de fum, pentru că afumarea se poate face în diverse feluri, dar tot la rece, însemnând undeva până la 21 de de grade Celsius. Afumarea se face cu lemn de esenţă tare“.

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny