ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Familia Codrea din Berbeşti, sat aflat la 50 km de Baia Mare, a produs în acest an circa 10 tone de miere cu cele 200 de familii de albine, înmulţite în 15 ani de activitate

21.12.2023, 00:05 Autor: Florentina Niţu

 „Am investit foarte mult în business, pentru că în apicultură costurile sunt enorme. Am reuşit să accesăm un proiect pe fonduri europene de 40.000 de euro, nerambursabili, care ne-a ajutat foarte mult.“

„Soţul meu este apicultor şi am reuşit să dezvoltăm această pasiune într-o afacere de familie“, povesteşte Maria Codrea, fonda­toa­rea companiei Apis Mariana, care pro­duce miere şi produse pe bază de miere de albine în localitatea Berbeşti, aflată în partea de nord a Maramureşului, la 10 kilometri distanţă de Sighetu Marmaţiei şi la 50 kilometri de Baia Mare.

Astfel, după 15 ani de activitate şi in­ves­tiţii fă­cute an de an, începând de la ma­şini de trans­port la utilaje şi centrifugi, la de­pozit şi hală de etichetare, din fonduri pro­prii şi europene, producţia de miere de anul acesta a fost în jur de 8-10 tone, in­cluzând sortimentele.

„Am investit foarte mult în business, pen­tru că în apicultură costurile sunt enor­me. Am reuşit să accesăm şi un proiect pe fonduri europene şi ne-a ajutat să creştem în­cet, încet în decurs de 15 ani. Proiectul a fost cel de instalare a tânărului fermier, prin care am obţinut 40.000 de euro, nerambur­sa­bili şi ne-a ajutat foarte mult“, a explicat Codrea.

Apoi, dincolo de costuri, o provocare con­stantă este concurenţa din sectorul apicol, pentru că România este un mare crescător de albine şi producător de miere. Numai în zo­na sa, spune Maria Codrea, sunt foarte mulţi producători de miere, dar au reuşit să facă faţă concurenţei, pentru că clienţii îi cu­nosc şi îi vizitează să vadă cum produc. „Cred că avantajul nostru este fap­tul că omul vede cum se face ceea ce cum­pără, iar asta e vala­bil pentru clienţii din zonă. Cei de mai de­par­te sau din străinătate vin prin recomandări. Nu lucrăm la scară foarte mare, dar cine a venit şi a văzut produsul, a revenit.“

Acum, soţii Codrea au 200 de familii de albine şi se limitează la atât, pentru că vor să rămână un business doar al lor. „Soţul se o­cu­pă de albine şi eu mă ocup de vânzarea pro­duselor, pentru că nu avem doar miere na­turală din stup, ci de anul acesta am încer­cat să facem şi produse combinate, cum ar fi miere de albină cu unt de arahide şi pudră de roşcove – o altfel de Nutella, care e un dulce mai sănătos pentru copii. Am mai făcut o combinaţie de miere cu mure sau miere cu scorţişoară, miere cu curcuma sau o cremă care are la bază doar ceara de albine, găl­benele şi propolis“, a explicat Maria Codrea.

Acum, mai spune ea, pregătesc pachete ce pot fi oferite drept cadouri pentru sărbători. „Am făcut o săniuţă în care am pus diferite produse, care pot fi un cadou dulce şi sănătos, la îndemâna oricui, pentru că le dăm la un preţ accesibil.“ Spre exemplu, acest pachet conţine un borcan de „Nutella“ altfel, un borcan de miere cu mure, un borcan de miere cu rapiţă şi un borcan de miere de salcâm cu nucă şi costă 70 de lei.

În prezent, familia Codrea vinde în Maramureş, în general, la diferite târguri, dar şi pe internet, reţelele de socializare fiind calea facilă de a ajunge la clienţi din toată ţara. „Clienţii ne recomandă şi cine a venit şi a cumpărat, s-a întors şi a cumpărat mai mult, pentru că i-a plăcut. Cei care cumpără ne ajută să trăim, să rămânem în viaţă şi să reinvestim, să creştem“, a întărit ea.

Aceasta a mai spus că nu vând în supermarketuri, pentru că nu pot onora comenzi mari, dar nici nu-şi doresc ca un raft străin să fie calea lor de comunicare cu clienţii. „Suntem la început şi nu avem foarte foarte multă miere să vindem în supermarketuri dar, în general, încercăm să aducem lumea către noi, producătorii, nu către marile reţele de magazine. Ne-am dori ca fiecare client să vină la noi, să vadă o stupină, să vadă cum lucrăm şi să ştie că produsele noastre nu se găsesc pe la rafturile magazinelor mari, ci le pot cumpăra direct. Sperăm să se facă şi mai multe târguri cu producători, unde să fie clară delimitarea dintre producători şi comercianţi.“

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny