ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Cristian Moroianu, Zuma Business: O combină de recoltat costa 300.000 euro în urmă cu doi ani, iar acum e 450.000-500.000 euro

28.06.2023, 00:06 Autor: Florentina Niţu

Cristian Moroianu are o fermă în judeţul Ialomiţa şi una în judeţul Dâmboviţa şi spune că o combină este necesară în activitatea agricolă, pentru că dacă nu recoltezi la timp poţi pierde 15-20% din producţie.

Una dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă fermierii în această perioadă este evoluţia preţului com­binelor de recoltat, care a crescut considerabil într-un interval scurt de timp. Costul unei combine de recoltat a crescut de la 300.000 euro acum doi ani la valori cuprinse între 450.000 şi 500.000 euro în prezent, avans de peste 50%, potrivit lui Cristian Moroianu, administrator al companiei Zuma Business.

„Dacă o combină de recoltat până acum doi ani se situa la un nivel de preţ de 300.000 de euro, acum este 450.000-500.000 de euro. Vă daţi seama că amortizările şi calculele noastre sunt date peste cap. Nu ştim cum să abordăm bugetele viitoare şi cum să ne facem planurile pe termen mediu şi lung“, a spus Cristian Moroianu, administrator al companiei Zuma Business, în cadrul emisiunii ZF Agro­power, un proiect susţinut de Banca Transilvania şi Penny.

În ultimii ani, sectorul agricol a devenit din ce în ce mai complex şi tehnologizat, iar acum fermierii se confruntă cu provocări semnificative în ceea ce priveşte achiziţionarea şi întreţinerea echipamentelor agricole, pentru că Moroianu a precizat că, pe lângă costul mai mare pentru cumpărarea utilajelor, şi piesele de schimb pentru utilaje sunt scumpe si greu de procurat.

Cristian Moroianu deţine ferme agricole atât în judeţul Ialomiţa, cât şi în judeţul Dâmboviţa, şi, în pofida provocărilor de natură economică, consideră că sunt necesare combinele de recoltat în activitatea agricolă, deoarece întârzierea procesului poate duce la pierderi semnificative de producţie, în jur de 15-20%.

„Poţi pierde un procent de 15-20% din producţie (de grâu – n. red.), dacă nu recoltezi la timp, pentru că poate încolţi în spic în zonele mai ploioase sau poate face mucegai, deci o combină este o investiţie necesară. (...) Noi suntem forţaţi să recoltăm grâul la o umiditate de 14% ca să nu avem probleme majore. Dacă, de exemplu, într-o săptămână nu recoltezi şi sunt temperaturi mai mari de 40°C, poate însemna foarte mult în ecuaţia pierderilor, adică poţi rămâne fără 7-10% din producţie“, a explicat Moroianu.

În acest context, fermierii trebuie să găsească soluţii pentru a-şi menţine producţiile, situate în acest an la un nivel mediu, de circa 5 tone/hectar la grâu, chiar dacă echipamente esenţiale le pot afecta bugetele.

Unul dintre motivele creşterii preţurilor combinelor poate fi atribuit avansului tehnologic în domeniul agricol. Combinelor de recoltat li s-au adăugat funcţionalităţi şi caracteristici noi, cum ar fi sisteme avansate de navigaţie şi monitorizare a culturilor, senzori de ultimă generaţie şi sisteme integrate de management al datelor. 

„Sunt puţin mai performante acestei combine, dar nu cu mult mai performante, astfel încât se justifice această creştere de preţ (de peste 50% - n. red.) şi nu au eliminat din forţa de muncă, ci, dimpotrivă, ne trebuie forţă de muncă mai calificată decât până acum. Apoi, dacă până acum 10-15 ani utilajele agricole, tractoarele sau combinele, aveau o amortizare de 7-10 ani, în prezent, fiabilitatea lor a scăzut foarte mult şi nu ne putem baza pe ele mai mult de 5 ani“, a explicat Cristian Moroianu.

Spre exemplu, o combină care să fie folosită la capacitatea maximă într-o fermă, de 300.000 de euro, poate fi folosită pentru a recolta maximum 600-700 de hectare în condiţii, astfel că amortizarea ei pe an este între 300 şi 350 euro/hectar. „Într-un an agricol este un cost imens. E greu de crezut că cineva poate spune că este o investiţie profitabilă. Este acel rău necesar din fermă, pentru că dacă nu ai combină, nu poţi să recoltezi, iar momentul recoltării este important după ce te chinui un an întreg să întreţii cultura“, a completat el.

Zuma Business a încheiat anul 2022 cu o cifră de afaceri de 6,15 milioane de lei, în creştere cu 51% faţă de anul anterior, şi un profit de 2,5 milioane de lei, în creştere cu 59% faţă de anul precedent, potrivit datelor publice.

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny