ZF Agrobusiness

ZF Agropower CEO Talk. Daniel Gross, CEO, Penny România: Obiectivul nostru strategic e să luăm din România tot ce se poate face aici, cu o condiţie: să fie competitiv. Circa 50% din ce vindem este 100% românesc, dar nu avem continuitate

20.12.2022, 00:06 Autor: Florentina Niţu

Compania şi-a setat obiectivul de a avea produse TripluRO (3RO) în reţeaua de magazine.

Penny, companie ce are în România o reţea de peste 300 de magazine şi e activă pe segmentul de discount al pieţei, îşi doreşte să crească numărul de articole făcute în totalitate în România, pentru că există o cerere ridicată pentru produsele româneşti, aprovizionarea se poate face mai rapid şi disponibilitatea este mai mare, iar în final acest lucru poate conduce la reducerea deficitului comercial cu produse agroalimentare şi păstrarea banilor în economie, potrivit lui Daniel Gross, CEO al Penny, care a fost prezent la emisiunea ZF Agropower.

„Obiectivul nostru strategic este să luăm din România tot ce se poate face aici, cu o condiţie: să fie competitiv. (…) În momentul de faţă avem 85% dintre furni­zori înregistraţi în România, iar 60-65% din produsele de pe raft sunt fabricate în România. Însă, cheia este să avem tot procesul de producţie în România, pentru că noi avem produse agricole primare pe care le exportăm şi apoi importăm produse procesate sau luăm produse procesate intermediar în afară şi facem ambalarea în România“, a spus Daniel Gross.

Compania şi-a setat obiectivul de a avea produse TripluRO (3RO) în reţeaua de magazine. Mai exact, îşi propune ca până la finalul anului 2023, 60% dintre produsele vândute să aibă ingredientul principal provenit din România, iar produsele să fie procesate şi ambalate în România.

În prezent, Penny are o reţea formată din peste 400 de furnizori locali. „Circa 50% din ceea ce vindem este 100% românesc, dar nu avem continuitate. Totodată, încercăm să avem certitudinea că sunt Triplu Ro. În momentul de faţă, lucrăm la această validare.“

Daniel Gross susţine că România este o ţară cu mult potenţial agricol, fiind cel mai mare producător de porumb şi floarea-soarelui din UE şi al patrulea producător de grâu şi, de asemenea, cu potenţial ridicat de a avea produse finite făcute în România. Astfel, el crede că este necesară integrarea pe verticală în economia românească.

„De ce e relevant Triplu Ro? Sunt cel puţin patru motive. Primul motiv este faptul că produsul românesc este pe gustul românilor şi, în cazul Penny, după preţ şi promoţie, al treilea motiv de cumpărare este provenienţa produsului. Al doilea motiv este faptul că prin crearea de valoare rămân mai mulţi bani în ţară şi, implicit, contribuim la reducerea deficitului co­mercial. Un alt motiv este că atunci când avem un lanţ scurt de aprovizionare produsul este mai proaspăt şi în acelaşi timp, pentru că este cumpărat din apropiere, avem mai puţine probleme cu disponi­bilitatea produsului la raft.  Al patrulea motiv este sustenabilitatea, pentru că prin cumpărarea din apropiere se reduce amprenta de carbon“, a explicat CEO-ul Penny.

Valoarea exportului de produse alimen­tare şi animale vii a fost de 6,15 miliarde de euro în 2021, iar valoarea importului de produse alimentare şi animale vii a fost de 8 miliarde de euro, astfel că România a avut un deficit de 2,15 miliarde de euro, conform datelor de la INS.

Prin scanarea sortimentului de produse, Penny a venit cu 100 de idei de business, acolo unde a văzut că există o nevoie. „La carnea de porc avem o problemă foarte mare cu materia primă, la lapte vorbim de disponibilitate pe termen limitat. (...) Avem nevoie de fabrici care se transforme tomatele în pastă de tomate sau în bulion, avem nevoie de depozite pentru fructe şi legume pentru a le prelungi durata. În fiecare categorie avem foarte mult potenţial“, a subliniat Gross.

El spune că există modele de practici foarte bune în România şi dă exemplu sectorul de producţie de carne de pasăre, acolo unde avem producţie integrate pe verticală şi firme puternice româneşti. De asemenea, spune că în fiecare magazin încearcă să aibă pâine achiziţionată de la 50 km distanţa.

„Sunt sigur că se pot face (mese rotunde la care producătorii să discute cu procesatorii şi retailerii - n. red.) prin care să contribuim la reducerea deficitului. De altfel, când am început initiaţiva Triplu Ro am discutat cu fiecare furnizor să vedem dacă putem transforma cel puţin un produs în Triplu Ro. Avem aproximativ 400 de furnizori şi 400 de produse Triplu Ro ar însemna 20% în plus în portofoliu. Lucrurile nu sunt atât de complicate lucrurile, dar, sigur, pentru anumite sectoare, cum este cel al cărnii de porc (România se confruntă cu pestă porcină africană de cinci ani şi efectivele s-au redus dramatic – n. red.) sunt convins că nu este uşor să găsim o soluţie, dar nu ar trebui să ne dorim să rezolvăm toate lucrurile până săptămâna viitoare, ci să avem un plan prin care să reuşim să le rezolvăm pe termen lung. Furnizorii sunt foarte deschişi pentru a găsi soluţii şi mulţi dintre ei sunt foarte competenţi“, a precizat Daneil Gross.

El crede că un dezavantaj al României este lipsa economiei de scară. Mai exact, consideră că anumite produse care ar putea fi făcute în România, dar sunt importate, vin din afară din fabrici foarte bine tehnologizate care produc mult. „Trebuie începem să ne dezvoltăm şi noi, iar apoi lucrurile o să se întâmple, pentru că România este o piaţă mare, cu potenţial de a dezvolta produse aici. Încet, încet se vor crea ecosisteme“, a adăugat Gross.

Executivul activează în comerţ de 21 de ani şi spune că la început „livrarea se făcea la rampă cu Dacia Papuc şi acum toţi producătorii noştrii români de legume şi fructe sunt certificaţi Global GAP (standard pentru bune practici agricole – n. red.). Am făcut mulţi paşi şi o să facem mai departe paşi, dar e important este să ne dorim“. 

Ce planuri de investiţii are Penny? Este producţia proprie pe radarul comerciantului?

„Nu avem competenţă în zona de producţie şi de procesare, iar eu cred că fiecare trebuie să îşi facă treaba acolo unde este specializat. Există multe alte variante de asocieri care se pot face pentru dezvoltare, între producători şi procesatori de exemplu, dar noi, cel puţin la nivelul de astăzi, nu ne-am gândit strategic să mergem pe verticală. Pe viitor, lucrurile poate o să fie diferite. La nivel de grup, în anumite ţări, avem dezvoltată procesarea în zonele de carne şi de panificaţie. În România, avem foarte multe de făcut pe partea de comerţ şi avem foarte mult loc de dezvoltare, dar peste 10 ani cine ştie (dacă vor lua în calcul investiţia în producţie – n. red.). În perspectiva pe termen mediu, adică peste 3-5 ani, nu este cazul“, a spus Daniel Gross.

El a completat că Penny îşi doreşte să crească reţeaua de magazine şi a prevăzut în planul strategic, până în 2029, să ajungă la peste 600 de magazine. Acum are jumătate din acest număr. O altă direcţie de investiţii va fi în dezvoltarea comerţului hibrid, online şi offline, dar şi vânzarea cât mai aproape de consumator. Totodată, investiţiile în logistică nu rămân în afara listei. „Avem programate investiţii de un miliard de euro.“

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny