ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Care sunt cei mai „hot“ pepeni în România? Piaţa este dominată de Sugar Baby, pepenii timpurii cu coajă neagră, şi rimson, pepenii cu dungi, hibrizi dulci, cu pulpa roşu aprins

07.08.2023, 00:05 Autor: Florentina Niţu

Care sunt cei mai „hot“ pepeni în România? Piaţa este dominată de Sugar Baby, pepenii timpurii cu coajă neagră, şi Crimson, pepenii cu dungi, hibrizi dulci, cu pulpa roşu aprins

Printre cei mai căutaţi şi cumpăraţi pepeni din România se numără Sugar Baby, acei pepeni cu coajă neagră care se bucură de o mare popularitate, fiind pe piaţă de la începutul sezo­nului, şi pepenii Crimson cu dungi, semitimpurii.

„Sunt numeroşi hibrizi de pepeni care se cultivă şi se vând în România, în funcţie de zonă sau de preferinţele consumatorilor. Foarte bine se vând pepenii Sugar Baby, acei pepeni timpurii cu coajă neagră. Apoi, se vând bine pepenii Crimson, cei cu dungi şi, de asemenea, se vând bine pepenii cu pulpă roşie şi pulpă galbenă, dar şi cei cu seminţe şi cei fără seminţe. Dar piaţa este dominată de Sugar Baby şi Crimson“, a spus Ştefan Nanu, director adjunct ştiinţific, Sta­ţi­u­nea de Cercetare-Dezvol­tare pentru Cultura Plantelor pe Nisipuri Dăbuleni.

El a adăugat că există un interes în România şi pentru pepenii Charleston – pepe­noai­ce cu coaja albă, cât şi pentru pepenii galbeni, atât cei rotunzi, cât şi Cantalupul, o varietate de pepene galben cu coaja groasă şi dungată şi cu miezul portocaliu şi foarte dulce. „Se consumă bine şi pepenii bulgăreşti, dar au dezavantajul că nu rezistă la transport, pentru că se crapă foarte uşor.“ Consumul de pepeni din România este de 19,4 kg/cap de locuitor, ceea ce înseamnă circa 370.000 de tone la nivel de ţară, iar anul trecut deficitul a fost de 190.000 de tone, conform datelor statistice. Dăbuleni este cel mai mare bazin agricol din ţară în care se produc pe­peni, dar chiar şi acolo suprafaţa cultivată a scăzut în ultimii ani şi implicit producţia. De altfel, s-au schimbat şi hibrizii.

„Hibrizii de pepeni care se cultivă în România se schim­bă mai tot timpul. Este un fel de modă ca după o anumită perioadă unii hibrizi să dispară şi să fie înlocuiţi de alţii. Schimbarea are la bază mai mulţi factori“, susţine Nanu.

„Pe de o parte, preferinţele consumatorilor se schimbă, iar pe de altă parte producătorul se adaptează la politica pe care o face furnizorul de seminţe. Apoi, trebuie să ţinem seama la alegerea hibridului de schimbările climatice şi de toleranţa sa la agenţii patogeni care nu sunt puţini şi care pe fondul acestor schimbări climatice şi au schimbat şi modul de comportare“, a completat el.

La Staţiunea de cercetare de la Dăbuleni, el spune că încercă să găsească soluţii la evoluţia schimbărilor climatice şi la comportamentul agenţilor patogeni şi să adapteze tehnologia, astfel încât producătorii să fie în continuare profitabili, chiar şi cu preţuri mici pentru produsele pe care le fac.

„Preţul la care se dau pepenii de la Dăbuleni este destul de mic. Vânzarea lor a început de la 2 lei/kg şi apoi cea mai mare parte a pepenilor s-a vândut sub 1 leu/kg. Zilele acestea, dat fiind că ne apropiem cu paşi rapizi de final, pepenii se vând la 1,2 lei/kg. Cei mai mulţi pepeni se vând în angroul din Dăbuleni, piaţă de la care vin acei intermediari să cumpere şi să ducă la Bucureşti sau în supermarketuri, care până la urmă rezolvă problema de desfacere a mărfii pentru zona noastră“, a mai spus Nanu.

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny