„O dezvoltare firească, aşa cum s-a întâmplat şi acum 20-30 de ani, a fost trecerea de la culturile în câmp la producţia în solarii şi de la producţia în solarii la producţia în sere hidroponice“.
Grup Prod Corvinia, companie formată din zece producători de legume din judeţul Hunedoara, care cultivă în special în spaţii protejate – sere şi solarii, investeşte 4 milioane de euro în mărirea capacităţii de producţie, construind două hectare de sere hidroponice cu iluminat artificial, potrivit reprezentanţilor.
„Avem un proiect de investiţii de 4 milioane de euro prin care dorim să construim două hectare de sere hidroponice cu iluminat artificial. Costul este foarte mare, dar ne va permite să producem 11 luni din 12. În plus, cantitatea va creşte semnificativ, cu aproximativ 15-20%. Datorită aceluiaşi iluminat artificial vom compensa pierderile din timpul anului din cauza lipsei luminii şi va mai creşte producţia cu 15%“, a spus Lucian Rus în cadrul emisiunii ZF Agropower, susţinută de Banca Transilvania.
El spune că în ultimii ani Grup Prod Corvinia s-a focusat pe extinderea sezonului de producţie, începând să cultive mai devreme şi să folosească hibrizi şi sămânţă mai productivi, astfel încât să crească randamentul. De altfel, el consideră că este importantă specializarea, producând „doar ce ştii“ cu randament maxim.
Compania lucrează câteva zeci de hectare, cultivând roşii, castraveţi, ardei, broccoli sau salată şi anul acesta a plantat culturile în serele hidroponice în 10 ianuarie, faţă de februarie sau martie în alţi ani, iar acum este în plin proces de plantare în celelalte spaţii protejate şi pregătesc răsadurile pentru culturile în câmp. „Suntem optimişti că 2021 va fi un an bun.“
Grupul de producători Corvinia vinde marfa în aproape toate lanţurile de supermarketuri şi hipermarketuri din România, potrivit administratorului companiei. Lucian Rus crede că faptul că nu sunt mai mulţi producători români în retail este din cauza lipsei unei forme asociative, pentru că „singuri nu le putem asigura continuitate şi se mută pe producători din piaţa externă“.
„În plin sezon, observăm în pieţe că cei care produc în câmp sau chiar şi în solarii vând produsele aproape pe nimic, pentru că nu au posibilitatea să desfacă în hipermarketuri şi atunci hipermarketurile importă foarte mult şi apare deficitul comercial. În plus, 10-20% din marfa din pieţe se strică“, explică el.
Astfel, el menţionează că „asocierea are putere în faţa retailerilor, putem să negociem altfel şi putem să ieşim cu marfa noastră şi la export“, mai ales că produsele româneşti sunt gustoase şi au standarde ridicate, „pentru că legislaţia ne obligă să fim mai catolici decât papa“.
„Românul când merge la raft în hypermarket, dacă ar avea ca primă opţiune produse româneşti, eu cred că ar cumpăra şi ar încuraja şi producţia din România şi ar încuraja şi retailerii să aducă mai multă marfă românească. În Germania sau în Olanda, orice cumpărător caută prima dată produsul din ţara lui şi pe acela îl cumpără cu prioritate“, afirmă antreprenorul.
De altfel, lipsa producătorilor români din retail duce şi la variaţia preţurilor produselor, deoarece marfa este produsă în plin sezon şi atunci preţul scade şi afectează toţi producători, menţionează Lucian Rus. Apoi, când este vid în piaţă, apare marfa din export, care are prioritate în faţa produselor româneşti, şi marfa românească se piarde, iar cea din afară păstrează un preţ constant.
„O dezvoltare firească, aşa cum s-a întâmplat şi acum 20-30 de ani, a fost trecerea de la culturile în câmp la producţia în solarii şi de la producţia în solarii la producţia în sere hidroponice. Este un proces pe care ar trebui să îl accelerăm în România. Suntem câţiva care cultivăm astăzi în spaţiu protejat, în sere hidroponice, pentru că oferă timpuritate şi productivitate mai mari, doar că trebuie susţinută de către stat această dezvoltare. Atât timp cât statul se implică, noi putem produce mai mult. Toate subvenţiile de care celelalte ţări beneficiază ne sunt vitale pentru dezvoltare şi rezolvarea deficitului“, a adăugat Lucian Rus.
Antreprenorul crede că necesarul pieţei româneşti presupune o varietate foarte mare de legume, pentru că piaţa din România s-a diversificat foarte mult în ultimii ani. „Dacă acum 4-5 ani când am pus roşii cherry cererea era extrem de mică, acum aproape egalează cererea de roşii normale.“
Grup Prod Corvinia, cu ferme în Valea Mureşului, business pus pe picioare în 2012, a avut în anul 2019 o cifră de afaceri de 804.000 de lei, în uşoară scădere faţă de anul precedent, arată datele publice.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE