ZF Agrobusiness

Un mic producător de cătină se revoltă: E mai uşor să vinzi în Coreea de Sud decât în România

03.04.2024, 00:06 Autor: Florentina Niţu

Cooperativa Agricolă Bio Cătina, pusă pe picioare de cinci fermieri la sfârşitul anului 2016, a accesat fonduri euro­pene pentru a merge la târguri şi a se promova pe pieţele externe, astfel că a ajuns să vândă catină certificată ecologic şi produse ambalate şi procesate sub brandul Energyne în Elveţia, Coreea de Sud şi Singapore.

„Am început cu piaţa externă. Am luat fonduri europene pentru promovarea produselor noastre pe alte pieţe. Avem cantităţi foarte mari de cătină şi trebuie să le vindem la un preţ corect. Acum, ne străduim să intrăm şi în România în marile lanţuri de magazine“, a spus Mădălina Giurescu, preşedinte al Cooperativei Agricole Bio Cătina, în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania şi Penny.

Mădălina Giurescu, cu studii în domeniul marketingului, a fost cooptată în agricultură de fratele său, cu care a făcut prima asociere, iar în 2016 a înfiinţat Coo­perativa Agricolă Bio Cătina, formată acum din fer­mieri din judeţele Vâlcea, Dâmboviţa, Vaslui, Buzău, Olt, Constanţa, Arad şi Călăraşi, care cultivă în total peste 250 de hectare cu cătină.

„Vedem în fiecare zi oportunităţi, pentru că suntem o cooperativă şi formele asociative în acest moment sunt susţinute şi au acces la fonduri europene. Acum suntem în implementarea unui proiect susţinut din fonduri europene pentru promovarea în ţări non-UE, datorită căruia am ajuns în Coreea de Sud, Singapore şi Elveţia“, a spus Mădălina Giurescu.

Ea a explicat că fondurile europene au reprezentat 80% din investiţie, iar contribuţia cooperativei a fost de 20%. „Ne-au ajutat foarte mult fondurile europene. N-am fi ajuns aici fără ele. Proiectul l-am depus la Bruxelles şi este finanţat prin APIA în România. El presupune participarea la târguri în afara UE şi realizarea de acţiuni de maketing şi promovare timp de trei ani. La final de aprilie mergem în Singapore, iar în iunie în Coreea de Sud şi Elveţia“, a adăugat ea.

De asemenea, compania vinde materia primă şi în Ţările Nordice, în special, dar şi în Germania şi Ungaria. În România, Giurescu spune că le-a fost mai greu să vând. În prezent, cătina, sucul, nectarul ori uleiul de cătină se găsesc în Farmacia Tei, Bebe Tei şi în farmaciile Dr. Max.

„În Coreea de Sud este mai uşor să vinzi cătină decât în România. Este un paradox, dar acolo ne primesc oamenii cu braţele deschise, vin buluc la noi la stand când mergem la târguri, pe când în România durează câteva luni să ajungi la discuţii cu un mare lanţ de magazine şi nu să închei contractul. Piaţa din România este atipică“, a precizat Mădălina Giurescu.

Elveţia, Coreea de Sud şi Singapore sunt pieţe care consumă produse ecologice şi îşi permit să plătească preţul acestora, a mai spus ea. Apoi, cătina este un produs la modă, pentru că ajută la creşterea imunităţii. „Nouă ne permite vânzarea pe aceste pieţe să susţinem promovarea în România, unde accesul este mai greu.“

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny