ZF 24

Un designer a pariat 300 de lei pe un atelier de produse handmade din materiale reciclate

O şapcă simplă, fără mesaj solicitat special, poate fi gata şi în mai puţin de două ore

O şapcă simplă, fără mesaj solicitat special, poate fi gata şi în mai puţin de două ore

Autor: Maria Tufan

16.08.2015, 14:12 2185

Bogdan Neagu (33 de ani), absolvent al secţiei de design din cadrul Facultăţii de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu“ şi masterand în arte cu o diplomă în Anglia, şi-a croit drumul în lumea businessului în 2010, punând pe picioare un miniatelier de produse hand­made (manufacturate  - n. red.) realizate din materiale reciclate.

Astfel, cu o primă investiţie de 300 de lei, antreprenorul a creat brandul Turific, adresându-se exclusiv bicicliştilor. „Am început totul în apartamentul meu. Am avut vreo două maşini de cusut împrumutate de la prieteni şi abia a treia maşină pe care am folosit-o a fost prima mea investiţie în acest business. Şi de fapt cam asta a fost tot. Mai erau doar banii pe care îi investeam constant în materia primă. În rest, nu am avut nicio altă finanţare“,  a povestit Bogdan Neagu.

Mutat recent într-un atelier nou în incinta unei vechi fabrici bucureştene, designerul creează astăzi şepci şi genţi speciale pentru mersul pe bicicletă, dar şi portofele personalizate pe care mai apoi le vinde online. În funcţie de cerinţele clientului, o şapcă simplă, fără mesaj solicitat special, poate fi gata şi în mai puţin de două ore. „Am început cu şepcile - ele au fost produsul drapel. Apoi mi-am dat seama că pot să fac mai mult. Îmi tot făceam modele, măsuram, probam, refăceam, până ajungeam la ceea ce îmi doream. Acum fac şi genţi pentru biciclişti şi au început să fie gata cam într-o zi. Diferenţa dintre ele şi o geantă normală este că au două bretele de susţinere reglabile pentru a nu incomoda când atârnă. Totodată spatele este mai puţin acoperit decât la un rucsac clasic care stă pe ambii plămâni şi produce disconfort termic“, a explicat Neagu.

Tânărul foloseşte în producţie inclusiv prelate de camion sau bannere utilizate pentru evenimentele mari prin Bucureşti.

„Încă mai lucrez cu materiale adunate din hainele second-hand, dar a trebuit să îmi fac şi stocuri serioase de materiale textile pe care le folosesc în cantităţi mult mai mari“.

Cu un public ţintă bine definit, Bogdan Neagu spune că 90% dintre clienţii săi sunt proprietarii de biciclete cursiere şi fixe, majoritatea din Bucureşti.

„Am multe colaborări cu firmele de curierat pe bicicletă precum Tribul sau Sinapseria, dar şi multe comenzi din afara oraşului. Cu toate astea, aproximativ 25% din vânzări merg în afara Bucureştiului şi până acum am livrat în Oradea, Arad, Cluj, Focşani, Galaţi şi altele. Se întâmplă chiar ca, prietenii care stau afară din ţară să îşi trimită părinţii să cumpere pentru ei, ca mai apoi să le primească acolo. Dar îmi propun ca pe viitor să ma axez şi pe export, mai ales că de acolo chiar am din ce în ce mai multe comenzi.“

În noul atelier Turific lucrează astăzi doi angajaţi la opt maşini de cusut în valoare de aproximativ 1.000 de euro, unul dintre ei fiind chiar fondatorul brandului. „Eu sunt foarte implicat şi poate că unul dintre minusuri este faptul că nu mă ocup doar de partea de antreprenoriat. Îmi place mult să fac asta, de-asta am preferat să lucrez chiar eu, cu mâinile mele şi tot din acest motiv de multe ori merge şi mai greu. Eu stau să creez designul unui mesaj personalizat ore întregi, timp în care aş putea foarte uşor să fac produse de serie. Un alt lucru pe care am preferat să-l fac a fost să cumpăr maşini de cusut la mâna a doua sau defecte pe care să le repar eu. În felul acesta am dat mai puţin de 200 de euro pe una dintre ele, iar în mod normal sub 3.000 de euro nu aş fi putut să o iau nouă“.

Într-o săptămână bună, Turific vinde circa 30 de şepci, acestea fiind momentan cele mai populare produse. Preţurile încep de la 12,50 lei, cel mai ieftin obiect, şi pot ajunge până la 100 de euro în cazul genţilor. „Până acum am înregistrat în prima jumătate a anului o cifră de afaceri de 22.000 lei, iar dacă lucrurile merg în acelaşi mod aşteptăm circa 50.000 lei până la finele 2015. În viitorul foarte apropiat mi-am propus ca produsele Turific să poată fi găsite în magazinele specializate şi sunt în discuţii pentru proiectul acesta. Nu pot spune însă cât de rapid se va materializa acest plan.“

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO