ZF 24

Test Auto ZF: Maşini de familie, Ep2: Ford B-Max, Spaţiu „condensat” - FOTO

Foto: ProMotor

Foto: ProMotor

Autor: Bogdan Alecu

28.12.2012, 18:30 736

Piaţa auto locală a fost marcată de două premiere în 2012, ambele pe segmentul maşinilor de familie – Dacia Lodgy, primul monovolum al constructorului autohton dar şi primul model produs exclusiv în afara României, şi Ford B-Max, primul autoturism al constructorului american produs în uzina de la Craiova. Cu toate că fac parte din acelaşi segment, al monovolumelor, Lodgy şi B-Max fac parte din nişe diferite - în timp ce modelul Dacia concurează în segmentul monovolumelor de clasă compactă, având inclusiv o versiune cu şapte locuri, în timp ce B-Max face parte din clasa mică, alături de Fiesta.

Ford B-Max nu este doar primul autoturism al constructorului american produs la Craiova, ci şi cel mai sigur automobil produs vreodată în România. În timp ce toate modelele Dacia au primit până acum trei stele la testele de siguranţă EuroNCAP, B-Max a primit cinci dintr-un total de cinci, fiind totodată una dintre cele mai sigure maşini de pe piaţa europeană.

Odată cu lansarea lui B-Max, Ford a lansat şi motorul pe benzină EcoBoost de 1,0 litri, în trei cilindri, supraalimentat în două versiuni de putere, de 100 CP respectiv 125 CP, dar gama sa include şi o serie de motoare diesel care cu toate că presupun un cost de achiziţie mai ridicat, pot oferi şi un consum chiar şi la jumătate. Din acest motiv, după ce am testat modelul B-Max cu motorizarea EcoBoost, am ales acum şi o versiune echipată cu motorul diesel de 1,6 litri TDCi de 95 CP, care cel mai probabil se va afla în topul preferinţelor vest-europenilor. Cu ce vine în plus faţă de EcoBoostul de 1,0 litri şi 100 CP? În primul rând cu 1.500 de euro în plus la preţul de achiziţie - în cazul versiunii de top, Titanium, un EcoBoost 100 CP porneşte de la 16.150 de euro, în timp ce TDCi-ul de 95 CP pleacă de la 17.650 de euro cu TVA inclus. Dar această diferenţă poate fi compensată de consumul mai scăzut. Spre exemplu, cifrele oficiale indică un consum mediu de 5,1 litri/100 km în cazul motorului pe benzină şi 4,0 litri în cazul celui diesel. Desigur, astfel de valori sunt greu de atins, mai ales în traficul din România unde valorile pot evolua de la simplu la dublu. Spre exemplu, pe traseul de 250 km dintre Bucureşti şi Miercurea Ciuc la dus computerul de bord afişa un consum mediu de 6,0 litri/100 km, având în vedere traficul foarte aglomerat de pe Valea Prahovei. Dar pe acelaşi traseu, fără trafic aglomerat, consumul a coborât la 4,4 litri/100 km ceea ce se traduce printr-o autonomie de peste 1.000 km, având în vedere rezervorul de 48 de litri.

B-Max păstrează acelaşi ADN al Ford când vine vorba de comportamentul dinamic al maşinii. Cu toate că are 1,4 tone şi o înălţime mai mare decât Fiesta, B-Max rămâne la fel de plăcut la condus. Pe de altă parte, motorul cu toate că are 95 CP şi 210 Nm, acesta nu reuşeşte să ofere un caracter prea dinamic maşinii, acesta fiind o bună opţiune pentru familişti, nu şi pentru cei ce vor o maşină chiar şi puţin sportivă, acceleraţia de la 0 la 100 km/h realizându-se în aproape 14 secunde.

La drum lung am apreciat sistemul multimedia Sync care prin intermediul portului USB permite conectarea unui MP3-Player. Spre exemplu, sistemul permite inclusiv accesarea playlisturilor de pe un iPhone, în timp ce conexiunea Bluetooth cu telefonul se realizează în doar câteva secunde, fiind printre cele mai bine gândite sisteme.

Cu toate că la prima vedere lipsa montantului B dintre portiere pare a fi un „artificiu”, tocmai pentru că vorbim de un automobil de clasă mică orice modificare în ceea ce priveşte spaţiul contează. Accesul pe bancheta spate este mult facilitat, cu condiţia ca şi portiera din faţă să fie deschisă. Astfel, fie că vorbim de accesul unor oameni mai în vârstă, fie de accesul la un scaun special de copil, totul este mai uşor. În plus, portierele culisabile sunt de mare ajutor mai ales în parcările aglomerate, accesul fiind mult mai uşor decât în cazul celor clasice.

Cu toate că are un preţ mai mare decât Lodgy, B-Max plusează la capitolul siguranţă, fiind echipat nu doar cu şase airbaguri, ci şi cu sistem care telefonează automat la numărul de urgenţă 112 în cazul în care airbagurile au fost declanşate. Pe de altă parte, B-Max are un portbagaj de 318 litri, în timp ce Lodgy are în versiunea cu cinci locuri peste 800 de litri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO