ZF 24

Studiu Deloitte: Şase din zece directori de marketing au folosit inteligenţa artificială în activităţile derulate în ultimul an, mai ales pentru crearea sau personalizarea continutului

Studiu Deloitte: Şase din zece directori de marketing au...

Autor: Roxana Rosu

12.12.2023, 11:47 125

 Inteligenta artificială, deşi un subiect relativ nou, a fost deja folosită de mai mult de jumătate dintre directorii de marketing (60%) în activităţile derulate în ultimul an, în special pentru crearea şi personalizarea conţinutului, potrivit celei mai recente ediţii a studiului Chief Marketing Officer (CMO) Survey, realizat de Duke University cu sprijinul Deloitte.

Raportul arată că adoptarea inteligenţei artificiale are un impact pozitiv asupra organizaţiilor, directorii de marketing menţionând că productivitatea vânzărilor s-a îmbunătăţit cu 6% şi satisfacţia clienţilor cu 7%, în timp ce costurile indirecte au scăzut cu 7%.

„Folosirea inteligenţei artificiale în activităţile de marketing este încă în stadiu incipient, dar efectele sale sunt deja vizibile. Din perspectiva specialiştilor în marketing, inteligenţa artificială ar putea răspunde unor provocări precum gestionarea şi optimizarea conţinutului utilizat pe numeroase canale, pentru a oferi clienţilor o experienţă unitară şi personalizată în diferite ecosisteme şi puncte de contact cu brandul sau chiar pentru a asigura conformarea cu diferite reglementări şi a evita situaţii neplăcute precum vânzarea unui produs nepotrivit unui client sau dezinformarea. Pentru echipele de marketing, inteligenţa artificială va juca rolul unui facilitator şi le va permite să lucreze mai eficient, să-şi înţeleagă mai bine clienţii şi să-şi cultive abilităţile care vor completa beneficiile tehnologiei”, a declarat Ruxandra Băndilă, Director Marketing şi Business Development, Deloitte România.

Personalizarea conţinutului (53%) şi crearea de conţinut (49%) sunt principalele zone în care inteligenţa artificială este utilizată în activităţile de marketing, subliniază studiul, urmate de îmbunătăţirea rentabilităţii investiţiilor în marketing digital prin optimizarea conţinutului şi a calendarului activităţilor (37%) şi de publicitatea programatică şi achiziţionarea de spaţiu publicitar (35%).

În ceea ce priveşte crearea de conţinut, blogurile (65%), conţinutul site-urilor (62%) şi reţelele de socializare (55%) sunt ariile principale în care organizaţiile folosesc instrumente bazate pe inteligenţă artificială. 

În perioada post-pandemică, companiile avansează în procesul de transformare a activităţilor de marketing digital, aproape un sfert dintre specialiştii de marketing (24%) care au participat la sondaj considerând că organizaţiile lor fac investiţii digitale integrate, comparativ cu doar 14% anul trecut, iar 13% dintre respondenţi declarând că organizaţiile folosesc investiţiile în activităţi digitale pentru luarea şi evaluarea deciziilor de marketing, comparativ cu 7% cu un an în urmă.

Analizând tipurile de cheltuieli, creşterile rămân modeste. Raportul evidenţiază o uşoară creştere, de 2% faţă de anul trecut, a cheltuielilor cu acţiunile de marketing pe dispozitive mobile, care au ajuns la 16% din bugetul de marketing şi care vor depăşi maximul atins în perioada pandemiei, de 23%, în cinci ani, ajungând la 27%, conform estimărilor.   

Cheltuielile cu activităţile pe reţelele de socializare reprezintă 16% din bugetul de marketing, iar studiul estimează că acestea vor rămâne constante în următoarele 12 luni, înregistrând o creştere de doar 3%. În schimb, în următorii cinci ani, acestea vor depăşi maximul atins în perioada pandemiei, de 23%, şi vor ajunge la 24%.

În ceea ce priveşte abilităţile viitorilor specialişti în marketing, prioritatea identificată de respondenţii la studiu constă în capacitatea de a-şi reevalua rapid abordarea pe măsură ce apar noi priorităţi, urmată de creativitate şi de capacitatea de a inova şi de a naviga într-un context incert. La polul opus, abilităţile din zona financiară sunt cel mai puţin căutate.

Cu toate acestea, organizaţiile nu se bazează doar pe capacităţile angajaţilor de a implementa activităţi de marketing. Acestea apelează la agenţii, furnizori sau parteneri, specialiştii în marketing externalizând 20% din activităţi în prezent, pondere care urmează să crească cu cinci puncte procentuale în anul următor.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO