ZF 24

Statul promite net rapid în toate şcolile şi clase digitale, cu tablete şi manuale interactive

Modelul clasei digitale presupune aşezarea elevilor în jurul băncilor rotunde, în aşa fel încât să poată interacţiona cu colegii. O astfel de amenajare încurajează lucrul în echipă. Foto Silviu Matei

Modelul clasei digitale presupune aşezarea elevilor în jurul băncilor rotunde, în aşa fel încât să poată interacţiona cu colegii. O astfel de amenajare încurajează lucrul în echipă. Foto Silviu Matei

Autor: Corina Mirea

17.09.2013, 19:55 959

Toate şcolile şi liceele din România vor dispune în următorul an şi jumătate de  servicii de acces la internet de mare viteză, iar începând cu primele luni ale anului 2014 fiecare elev de la clasele I-a şi a II-a va putea învăţa într-o clasă digitalizată, cu ajutorul tabletei şi al manualelor digitale, promite ministrul educaţiei Remus Pricopie.

„Sperăm ca într-un timp relativ scurt să reuşim să introducem în toate şcolile din ţară conţinut digital şi să oferim acestor instituţii conectare la internet pe bandă largă. Cei mai mulţi dintre elevi fac deja asta acasă, se folosesc de tablete, de smartphone-uri pentru a intra pe internet sau pentru a învăţa, dar o fac în mod nestructurat. Trebuie să parcurgem nişte paşi fireşti, adică să reuşim în primă fază să conectăm la internet toate şcolile, apoi să dezvoltăm softuri educaţionale, adică să avem manuale digitale bine puse la punct, după care să pregătim profesorii pentru ceea ce înseamnă aceste manuale“, a spus ministrul.

Momentan statul nu a finanţat înfiinţarea unor „clase digitale“ - proiecte de acest tip fiind derulate de companii private, ce pot vinde asemenea soluţii - de la tablete până la table interactive, cu scopul de a demonstra care ar fi avantejele unor asemenea schimbări. O asemenea clasă „digitalizată“ a fost inaugurată ieri la Şcoala Superioară Comercială „Nicolae Kretzulescu“ din Capitală, acesta fiind contextul în care ministrul Pricopie şi-a anunţat planurile. Clasa digitală a fost realizată de subsidiara locală a companiei sud-coreene Samsung, ca parte a unui proiect în valoare de 100.000 de euro, care prevede amenajarea a încă două asemenea săli de cursuri în şcoli din Timişoara şi Iaşi, care vor fi alese pe bază de concurs.

Pricopie a mai precizat că prima parte a proiectului de digitalizare a şcolilor din România se va finaliza până la sfârşitul anului 2014, cu ajutorul fondurilor structurale. Începând cu primele luni ale lui 2014 însă, odată cu introducerea manualelor digitale în şcoli, pentru clasele I şi a II-a se va scrie un nou proiect pentru achiziţionarea echipamentelor digitale (videoproiectoare, calculatoare, ecrane şi tablete) din fonduri structurale. Remus Pricopie a estimat fondurile necesare la peste 100 de milioane de euro.

Pentru anul acesta, ministerul nu a alocat bani pentru digitalizare, în mod individual, singurele şcoli care au beneficiat până în prezent de dotarea cu echipamente informatice fiind cele sponsorizate de companii private.

În prezent, ministrul Remus Pricopie a precizat că metodologia şi calendarul manualelor digitale se află la o a treia rundă de dezbatere publică şi că acestea presupun lecţii interactive şi nu se rezumă doar la materiale deja cunoscute, disponibile într-un format digital.

Digitalizarea clasei din cadrul Şcolii Superioare Kretzulescu a presupus recondiţionarea unui laborator de informatică, dotarea acestuia cu mobilier nou şi cu 31 de tablete şi un număr similar de tastaturi, 21 de laptopuri, un Smart TV şi un o tablă digitală. De asemenea, elevii de clasa a XI-a şi a XII-a (cei cărora li se adresează proiectul „Smart Classroom“), vor putea învăţa în continuare cu ajutorul unui manual digital cursul opţional „Succesul profesional“, realizat de fundaţia Junior Achievement România, unul dintre partenerii proiectului. Digitalizarea manualului creat de fundaţie a fost realizat de compania ReadForward.

„Peste cinci ani nu vom mai recunoaşte clasa de astăzi. Asistăm după mulţi ani la o schimbare fundamentală de filosofie a clasei“, a mai spus Remus Pricopie, referitor la modul de interacţiune dintre profesori şi elevi (amplasaţi în jurul unei mese rotunde, fiind obligaţi în acest fel să lucreze în echipă).

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 18.09.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO