ZF 24

Marii câştigători ai pandemiei pierd tot ce au încasat: Ce părea o investiţie sigură s-a transformat peste noapte în pierderi dureroase de peste 1.500 mld. dolari

Marii câştigători ai pandemiei pierd tot ce au...

Autor: Andrei Şerbănescu

08.05.2024, 13:20 2843

Cincizeci de corporaţii care au câştigat semnificativ în urma pandemiei de coronavirus au pierdut aproximativ 1.500 mld. dolari din valoarea de piaţă de la sfârşitul anului 2020, în timp ce investitorii întorc spatele multor acţiuni care au explodat în timpul blocajelor timpurii, scrie Financial Times.

Potrivit datelor S&P Global, grupurile tehnologice domină lista celor 50 de companii cu o valoare de piaţă de peste 10 mld. dolari care au înregistrat cele mai mari câştiguri procentuale în 2020.

Dar aceşti „câştigătări ai pandemiei” au pierdut colectiv mai mult de o treime din valoarea lor totală de piaţă, echivalentul a 1.500 mld. dolari, de la sfârşitul anului 2020, potrivit calculelor Financial Times bazate pe datele Bloomberg.

Compania de videoconferinţe Zoom, ale cărei acţiuni au urcat cu până la 765% în 2020, pe măsură ce întreprinderile au trecut la munca la distanţă, a fost unul dintre cei mai mari perdanţi. Acţiunile sale au scăzut cu aproximativ 80%, echivalentul unei scăderi de peste 77 de miliarde de dolari a valorii de piaţă, de la sfârşitul acelui an.

Compania de comunicaţii bazate pe cloud RingCentral a crescut şi ea în boom-ul muncii la distanţă din 2020, dar de atunci a pierdut aproximativ 90% din valoarea sa.

Producătorul de biciclete de exerciţii Peloton s-a numărat, de asemenea, printre cei mai mari perdanţi, cu acţiuni în scădere cu peste 97% de la sfârşitul anului 2020, echivalentul unei pierderi de aproximativ 43 de miliarde de dolari din valoarea de piaţă.

Peloton a anunţat joi că directorul executiv Barry McCarthy va demisiona şi că va reduce cu 15% din forţa de muncă a companiei.

Pierderile au loc în condiţiile în care accelerarea bruscă a unor tendinţe precum videoconferinţele şi cumpărăturile online, determinată de apariţia şocantă a pandemiei, s-a dovedit mai puţin durabilă decât se aştepta, deoarece mai mulţi lucrători se întorc la birouri, iar ratele ridicate ale dobânzilor şi costurile de trai afectează cererea de comerţ electronic.

„Unele companii au crezut, probabil, că şocul va fi permanent", a declarat Steven Blitz, economist-şef pentru SUA la TS Lombard. „Acum au parte de o revenire dureroasă la realitate".

În termeni procentuali, Tesla a fost cel mai mare câştigător din 2020. Valoarea de piaţă a producătorului de maşini electrice a crescut cu 787%, ajungând la 669 de miliarde de dolari la sfârşitul lunii decembrie a anului respectiv, dar de atunci a scăzut înapoi la 589 de miliarde de dolari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO