ZF 24

Revoluţia auto de la Frankfurt: Carlos Ghosn, şeful Renault, anunţă planurile pentru maşinile „fără şofer“

galerie foto

galerie foto

Autor: Bogdan Alecu

12.09.2013, 20:53 1715

Cea de a 65-a ediţie a Salonului Auto de la Frankfurt a adus în prim-plan „următorul nivel“ anunţat pentru industria auto mondială - lansarea auto­mobilelelor autonome, capabile să se piloteze singure. La fel a început şi „electrizarea“ industriei auto şi anunţarea primelor maşini electrice, în 2006, în cadrul Salonului Auto de la Paris.

„Tehnologia pentru proiectarea şi realizarea maşinii autonome există şi o parte dintre sisteme deja sunt implementate pe maşinile de serie. Acum ştim soluţia, dar dorim să facem aceste sisteme să fie nu numai de încredere, dar şi disponibile la un preţ accesibil. Noi estimăm că în 2020 se vor atinge aceste cerinţe“, a spus Carlos Ghosn, şeful Renault şi al Nissan, în cadrul unei întâlniri cu presa internaţională, la care a participat şi ZF.

Interesul constructorilor auto pentru maşinile autonome constă în faptul că 80% din accidentele rutiere care au loc în prezent au la bază eroarea umană. La acest lucru se adaugă faptul că în medie un european petrece zilnic două ore la volan, iar acest timp ar putea fi utilizat cu alt scop.

„Aceste automobile vor permite recuperarea celor două ore pe zi din timpul pierdut în trafic, dar şi revenirea la volan a celor de peste 75 de ani, care din motive medicale nu mau au voie să conducă o maşină“, a spus Ghosn, care a subliniat că atât modelele Renault cât şi cele Nissan vor dispune de aceste sisteme.

La proiectul maşinilor autonome nu lucrează doar cei din alianţa Renault Nissan, ci şi cei de la Continental, care au implementat astfel de sisteme pe noul Mercedes-Benz S-Klasse, primul automobil de serie capabil să ruleze autonom până la o viteză de 60 km/h.

„Sistemele pentru viitoarele maşini autonome sunt proiectate în Germania, dar cei de la Timişoara sunt parte a proiectului“, a spus Elmar Dagenhart, preşedintele consiliului de administraţie al Continental.

La acest proiect lucrează 1.300 de ingineri ai concernului german, fiecare având un buget de 200.000 de euro, compania alocând un buget de 260 mil. euro proiectului. În acest proiect Continental s-a aliat şi cu Cisco şi IBM, fiecare având experienţă pe comunicaţii şi putere de cercetare.

În cadrul ediţiei de anul acesta a Salonului Auto de la Frankfurt în prim-plan s-au aflat încă o dată automobilele sport, dar care de această dată nu vin doar cu motoare puternice, ci şi cu tehnologii ce permit reducerea consumului de combustibil. În această categorie intră atât noul Porsche 918 Spyder, cel mai rapid automobil de serie testat vreodată pe circuitul de la Nür­burgring, care cu toate că dispune de 887 CP şi accelerează de la 0 la 100 km/h în 2,8 se­cunde, are un consum mediu de numai 3,3 li­tri/100 km. Maşina, ce va fi produsă într-o ediţie limitată la 918 unităţi, are un preţ de circa 800.000 de euro.

Pe acelaşi segment a venit şi BMW cu versiunea de serie a lui i8, ce dispune de 462 CP dezvoltaţi dintr-un motor pe benzină de 231 CP şi unul electric de 231 CP. Maşina ce costă aproape 130.000 de euro are o autonomie de 35 km în mod electric şi un consum mediu de 2,5 litri / 100 km.

Constructorii americani Ford şi General Motors au de această dată o prezenţă mai timidă, mizând acum pe o nouă linie premium, Vignale, în cazul Ford, şi pe un concept - Monza - în cel al Opel, care anunţă noua tendinţă în design. De asemenea, Opel a venit la Frankfurt şi cu noua generaţie de Insignia, modelul său de clasă medie.

Printre cele mai aşteptate premiere de la Frankfurt se numără Jaguar C-X17, primul SUV din istoria mărcii care va concura cu BMW X3, dar şi Audi, care a venit cu noul A8 facelift, limuzina care concurează cu noul S-Klasse. Tot cu un SUV compact a venit şi Mercedes-Benz, GLA, care concurează cu BMW X1.

Segmentul de lux a fost dominat de prezentarea versiunii de serie a lui Rolls-Royce Wraith, coupé-ul gran-turismo  ce are la bază limuzina Ghost a constructorului britanic.

Printre premierele importante pentru publicul larg se numără şi noul Opel Insignia cu toate variantele sale, dar şi noul VW Golf electric, ce va concura cu Ford Focus electric.

Până pe 22 septembrie în cadrul salonului sunt aşteptaţi aproape un milion de vizitatori, după ce în primele două zile de presă au fost prezenţi 10.000 de jurnalişti.

În total, spaţiul expoziţional măsoară la această ediţie 230.000 mp, cu 5.000 mp mai puţin decât în 2011, semn că de această dată constructorii sunt mai prudenţi atunci când vine vorba de investiţii, mai ales pe o piaţă europeană care a atins minimul ultimilor 20 de ani.

 

Încă o premieră românească: Dacia Duster facelift

La aproape patru ani de la lansarea SUV-ului Duster, Dacia a lansat la Frankfurt versiunea restilizată a acestuia. Noua generaţie vine cu modificări în ceea ce priveşte designul exterior, un nou motor pe benzină de 1,2 litri TCe supraalimentat de 125 CP, alături de cel de 1,6 litri benzină de 105 CP şi dieselurile de 1,5 litri dCi de 90, respectiv 110 CP.

Faceliftul a adus pentru Duster o nouă planşă de bord care integrează sistemul multimedia, mutarea comenzilor pentru geamuri de pe consola centrală pe portiere şi senzori de parcare.

În România, Duster facelift va fi lansat fie la sfârşitul lunii octombrie, fie la începutul lunii noiembrie. În Germania, noul Duster are un preţ de pornire tot de 10.490 de euro cu TVA, la fel ca în cazul generaţiei anterioare, ceea ce înseamnă că şi în România se vor menţine aceleaşi preţuri, dar pornind de la 11.250 de euro cu TVA.

În ceea ce priveşte gradul de siguranţă, Duster facelift va veni indiferent de versiune cu două airbaguri frontale şi două laterale şi sistem de control al stabilităţii ESP.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 13.09.2013

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO