ZF 24

Opinie EY România: Cum vor fi impactaţi angajatorii din România de noile reglementări recent integrate în legislaţia naţională privind Cartea Albastră UE

Opinie EY România: Cum vor fi impactaţi angajatorii din...
14.03.2024, 10:02 212

Autor: Corina Mîndoiu, Partener, Impozit pe venit şi contribuţii sociale, EY România

Iulian Pasniciuc, Director, Servicii imigrare, Impozit pe venit şi contribuţii sociale, EY România

Legea nr. 28/2024, care a intrat în vigoare din 8 martie a.c., rezolvă câteva aspecte importante în legislaţia românească privind regimul forţei de muncă străine înalt calificate, în acord cu prevederile Directivei UE 2021/1883 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 octombrie 2021 privind condiţiile de intrare şi de şedere a cetăţenţilor ţărilor terţe în vederea ocupării unor locuri de muncă înalt calificate.

Este vorba despre cinci modificări importante aduse legislaţiei actuale, prin care se instituie noi termene şi noi condiţii de avut în vedere de către companiile care au angajaţi din afara ţării, cu înaltă calificare pe domeniilor lor de expertiză. Astfel:

1. Dublarea perioadei de valabilitate a permiselor de şedere. Până acum, permisele de şedere pentru lucrătorii permanenţi puteau fi emise cu o valabilitate de până la un an, perioadă care se dublează prin Legea 28, la doi ani. Pentru lucrătorii înalt calificaţi, valabilitatea a fost extinsă până la un maximum de trei ani, de la doi ani anterior.

2. Reducerea salariului minim lunar de încadrare pentru lucrătorii înalt calificaţi, de la „cel puţin de două ori câştigul salarial mediu brut” la „cel puţin câştigul salarial mediu brut”.

3. Scurtarea timpului de reîntregire a familiei pentru străinii înalt calificaţi care aplică pentru o Carte albastră a UE, în sensul că solicitarea de reîntregire poate fi depusă acum în acelaşi timp cu solicitarea de emitere a Cărţii albastre a UE pentru străini.

4. Introducerea unei noi categorii de lucrător, aceea de lucrător înalt calificat în cadrul unei mobilităţi. Astfel, cetăţeanul străin care deţine o Carte albastră a UE valabilă, eliberată de un stat membru, poate intra şi rămâne în România în vederea desfăşurării unei activităţi economice pentru o perioadă de 90 de zile în orice perioadă de 180 de zile, fără a fi necesară obligaţia deţinerii avizului de angajare eliberat în condiţiile legislaţiei speciale privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României.

Este important de ştiut aici că, după 12 luni de şedere legală în primul stat membru sau după 6 luni de şedere legală în al doilea stat membru, ca posesor de Carte albastră a UE, străinul are dreptul să intre, să îşi stabilească reşedinţa şi să lucreze în România ca lucrător înalt calificat, fără a fi necesară deţinerea avizului de angajare sau a vizei de lungă şedere. În termen de cel mult o lună de la intrarea în România, cetăţeanul respectiv are obligaţia de a solicita eliberarea unei Cărţi albastre a UE. Membrii de familie ai acestui cetăţean, care a venit în România după 12 luni de şedere legală în primul stat membru sau după 6 luni de şedere legală în al doilea stat membru, ca posesor de Carte Albastră a UE, au obligaţia de a-şi solicita prelungirea dreptului de şedere în termen de cel mult o lună de la intrarea în România.

5. Noi condiţii pentru obţinerea avizului de angajare pentru lucrătorii înalt calificaţi. Principala modificare este introducerea condiţiei ca angajatorul să fi depus diligenţele pentru ocuparea locului de muncă vacant de către un cetăţean român, al unui stat membru UE sau de către un străin cu drept de şedere pe termen lung, condiţie ce se aplica înainte doar pentru lucrătorii permanenţi. O altă modificare se referă la competenţele profesionale necesare, acum necesitând cel puţin cinci ani de experienţă profesională pentru obţinerea acestui tip de aviz de angajare. Totuşi, la ocuparea posturilor aparţinând grupei minore 133 „Conducători în servicii de tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor” şi subgrupei majore 25 „Specialişti în tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor” se vor solicita doar trei ani de experienţă profesională relevantă, în termen de şapte ani anteriori depunerii cererii.

Nu mai puţin importante sunt noile termene pe care le prevede legea, în sensul extinderii unora dintre acestea, astfel: a termenului de valabilitate al avizelor de detaşare, de la 60 de zile la 180 de zile, şi a termenelor pentru soluţionarea cererilor de viză de lungă şedere în scop de detaşare, de la 10 zile la 20 de zile. De asemenea, a fost redus termenul pentru notificarea Oficiului de Imigrări despre încetarea sau suspendarea relaţiei legale cu străinul, de la 30 zile la 10 zile.

Noile reglementări, care au intrat în vigoare pe 8 martie 2024, vor schimba semnificativ modul în care angajatorii din România recrutează şi gestionează lucrătorii foarte calificaţi din ţările terţe. Aceste schimbări ar putea face din România o destinaţie mai atractivă pentru lucrătorii străini cu înaltă calificare, dat fiind pragul salarial redus şi valabilitatea crescută a permiselor de şedere.

Introducerea noii categorii de „lucrător înalt calificat în cadrul unei mobilităţi" va oferi angajatorilor o mai mare flexibilitate, permiţându-le să aducă experţi din alte state membre ale UE pentru până la 90 de zile, fără a avea nevoie de un permis de muncă separat, beneficiind de un astfel de potenţial afacerile care depind de misiuni de scurtă durată, cu un nivel ridicat de calificări.

Cu toate acestea, introducerea cerinţelor de experienţă profesională ar putea face procesul de recrutare mai riguros, deoarece adaugă o altă calificare pe care oamenii în căutarea unui loc de muncă trebuie să o îndeplinească. Pe de altă parte, acest lucru ar putea duce şi la o calitate mai înaltă a candidaţilor recrutaţi. În plus, cu perioadele de notificare reduse, atunci când încetează ori se suspendă angajarea unui resortisant al unei ţări terţe, angajatorii vor trebui să-şi ajusteze procesele de resurse umane şi cele legate de imigraţie.

În general, aceste modificări marchează o schimbare semnificativă către o abordare mai cuprinzătoare şi flexibilă în gestionarea lucrătorilor străini cu înaltă calificare în cadrul forţei de muncă din România.

Cele patru acte legislative modificate prin Legea 28/2024 sunt: Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.194/2002 privind regimul străinilor în România, Ordonanţa Guvernului nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 102/2005 privind libera circulaţie pe teritoriul României a cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene, Spaţiului Economic European şi a cetăţenilor Confederaţiei Elveţiene, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 204/2020 privind stabilirea unor măsuri de aplicare a Acordului privind retragerea Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord din Uniunea Europeană şi din Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, în materie de reglementare a dreptului de intrare şi şedere pe teritoriul României.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO