ZF 24

Opinie Daniel Grigore, Senior Manager, Impozitare Directă, Deloitte România: Iniţiativă CE pentru evitarea dublei impuneri în cazul dividendelor şi al dobânzilor. Care sunt implicaţiile?

Opinie Daniel Grigore, Senior Manager, Impozitare...
04.07.2023, 13:14 1002

Comisia Europeană a constatat, în timp, faptul că modul în care se aplică impozitarea dividendelor şi a dobânzilor la obligaţiuni în statele membre ale Uniunii Europene (UE) reprezintă o deficienţă majoră a pieţei de capital la nivel comunitar. Din acest considerent, instituţia a lansat iniţiativa FASTER (reducerea mai rapidă şi mai sigură a excesului în impozitarea cu reţinere la sursă), sub forma unui proiect de directivă, care îşi propune să simplifice mecanismul, astfel încât investitorii să beneficieze de condiţii mai favorabile când obţin venituri din dividende sau dobânzi din astfel de instrumente.

În principal, noua reglementare propune o procedură rapidă pentru eliberarea certificatelor de rezidenţă fiscală, un acces mai uşor la facilităţile oferite de reglementările în vigoare (tratate şi directive) şi formalităţi simplificate pentru recuperarea impozitelor reţinute la sursă, pentru dividende şi dobânzi, acolo unde este cazul.

Simplificarea emiterii certificatelor de rezidenţă fiscală

În acest context, apare conceptul de certificat electronic de rezidenţă fiscală (eCRF), cu un format standardizat şi proceduri simplificate de eliberare, în cel mult o zi lucrătoare. eCRF va avea valabilitate pentru întregul an, indiferent de data emiterii.

Astfel, companiile care efectuează plăţi recurente supuse reţinerii de impozit pot beneficia de o reducere a sarcinii administrative de documentare.

Noi obligaţii de înregistrare şi raportare pentru intermediarii financiari

Totodată, proiectul îşi propune să introducă o serie cuprinzătoare de obligaţii de înregistrare şi raportare pentru intermediarii financiari care doresc să fie certificaţi FASTER, pentru conformarea cu Standardele Comune de Raportare (CRS). Deşi, într-o primă fază, intermediarii financiari vor trece prin aceste proceduri suplimentare, pe termen lung, alinierea cu celelalte standarde de raportare va aduce beneficii tuturor actorilor din piaţă, pentru că va permite tocmai simplificarea procedurilor de recuperare sau de obţinere a scutirii pentru impozitul cu reţinere la sursă.

În plus, propunerea comisiei introduce un aspect nou în ceea ce priveşte obligaţiile de raportare pentru intermediarii financiari. Aceştia vor fi obligaţi să raporteze autorităţilor prompt informaţii referitoare la clienţii lor care primesc dobânzi şi dividende din instrumente tranzacţionate pe pieţele autorizate, dar şi date cu privire la plătitorii implicaţi în aceste tranzacţii, la fel cum fac în prezent băncile.

Beneficii pentru intermediari şi clienţii acestora

Intermediarii financiari certificaţi FASTER vor beneficia de proceduri prioritare pentru reducerea şi/sau recuperarea impozitelor cu reţinere la sursă pentru clienţii lor. Pe de altă parte, aceştia vor deveni responsabili cu verificarea rezidenţei fiscale a clienţilor lor, cu asigurarea eligibilităţii clienţilor pentru reducerile de impozit (conform tratatelor de evitare a dublei impuneri sau legislaţiei naţionale) şi pentru rambursările de impozit. În aceste scopuri, intermediarii trebuie să colecteze documentele care demonstrează calitatea clienţilor de beneficiari efectivi ai fluxurilor de dividende şi/sau de dobânzi din instrumente tranzacţionate şi să urmărească cu atenţie datele de achiziţie în raport cu datele ex-dividend.

Conform proiectului, clienţii acestor intermediari financiari vor beneficia de rambursarea impozitelor reţinute (ca urmare a unei proceduri de regularizare) în 25 de zile lucrătoare de la solicitare, în condiţiile în care în prezent această operaţiune poate dura luni sau chiar ani, în funcţie de jurisdicţiile implicate. Este important de menţionat că introducerea procedurii de rambursare rapidă nu exclude opţiunea ca beneficiarii dobânzilor şi dividendelor din instrumente tranzacţionate public să solicite direct procedura normală de rambursare, adresându-se autorităţilor fiscale relevante.

Cronologia implementării

Propunerea FASTER se află în dezbatere publică şi poate suferi modificări înainte de a deveni directivă şi, ulterior, legislaţie naţională în fiecare stat membru. În varianta actuală, proiectul prevede că statele membre au obligaţia să transpună directiva la nivel naţional până pe 31 decembrie 2026, cu aplicare din 1 ianuarie 2027.

Până la acel moment, intermediarii financiari ar trebui să decidă în ce măsură intenţionează să se certifice conform noii reglementări (mai ales din perspectiva competitivităţii) şi să asigure pregătirea personalului din perspectiva cunoştinţelor necesare efectuării procedurilor de diligenţă (rezidenţă fiscală, condiţii substanţiale şi formale în legătură cu aplicarea tratatelor de evitare a dublei impuneri şi a reducerilor şi scutirilor aplicabile conform legislaţiei interne din fiecare stat membru. În plus, aceştia trebuie să pregătească procedurile de diligenţă (inclusiv analiza GAP / analiză a decalajului faţă de procedurile de combatere a spălării banilor – AML - sau de cunoaştere a clientelei – KYC -, modele de documentaţie, setarea sistemelor IT etc.).

În concluzie, noua propunere legislativă vine în sprijinul investitorilor din toate statele membre ale UE cu proceduri simplificate de înregistrare şi de regularizare a impozitelor reţinute la sursă pentru veniturile obţinute din dividende şi dobânzi, dar şi cu obligaţii suplimentare pentru entităţile implicate în astfel de tranzacţii.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO