Nebuloasa creată în jurul accidentului – unde principala vină a căzut, până la urmă, pe şefii autorităţilor care nu au luat deciziile necesare, la timpul potrivit şi după cum le indica legea – scoate din nou la suprafaţă o problemă veche a administraţiei româneşti: managementul defectuos al instituţiilor de stat.
Cinci instituţii mari (Ministerul de Interne, Ministerul Transporturilor, Ministerul Apărării Naţionale, Ministerul Sănătăţii şi Serviciul de Telecomunicaţii Speciale) au ajuns la concluzia, potrivit notei transmise ieri către premierul Victor Ponta, că ROMATSA, regia autonomă care controlează traficul aerian aflată sub coordonarea Transporturilor, nu a făcut ceea ce ar fi trebuit să facă, potrivit legii, în cazul unui accident aviatic.
Fie că a fost vorba de demiteri sau de demisii făcute de către şeful guvernului, situaţia creată în jurul accidentului arată că pregătirea oamenilor din sistemul de stat este deficitară, iar o comunicare mai bună între instituţii ar fi ajutat la evitarea unor probleme.
„Problema pleacă de la resursele umane, pentru că profesioniştii sunt greu de menţinut în structurile de stat, iar oamenii nu sunt bine pregătiţi. La stat, promovările se fac după motive care nu au nicio legătură cu competenţa, iar managementul nu este bazat pe obiective“, a spus Sorin Roibu, managing partner al firmei de consultanţă şi executive search Arthur Hunt, care a lucrat anterior, timp de zece ani, în cadrul Ministerului Apărării.
De profesie ofiţer specializat în rachete antiaeriene, Roibu a mai precizat că în cadrul instituţiilor de stat o altă mare deficienţă, pe lângă cea de management, este comunicarea în situaţii de criză, pentru că oamenii nu sunt pregătiţi pentru astfel de situaţii.
„Pe hârtie, oamenii au toate trainingurile făcute, ţin minte că îi numeam «turişti» pe cei care petreceau mai mult timp în străinătate, la programe de formare, decât la serviciu. Însă în realitate pregătirea lor este deficitară. Eu am plecat din sistem din cauza oamenilor“, a mai spus Roibu.
Lipsa de pregătire de specialitate a angajaţilor, neasumarea de responsabilităţi, trainingul pentru gestiunea situaţiilor de criză deficitar şi numirile politice la conducerea structurilor importante de stat sunt principalele deficienţe care conduc la astfel de situaţii.
Cum a justificat ROMATSA:
În cazul în care o persoană din avionul aterizat forţat sună la 112 (lucru care s-a şi întâmplat), nu se mai planifică o căutare de către ROMATSA, iar Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă stabileşte paşii pentru salvarea supravieţuitorilor.
Ce spune Guvernul că nu a funcţionat corect în cazul accidentului:
ROMATSA nu a avut un rol activ în acest caz, cum îi cerea legea;
ROMATSA nu a luat măsurile pentru stabilirea zonei de căutare a aeronavei dispărute.
ROMATSA nu a declanşat operaţiunile de căutare.
ROMATSA nu a solicitat sprijinul Centrului de Operaţii Aeriene din cadrul Ministerului Apărării.
Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 23.01.2014
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels