Business Internaţional

EasyJet si Ryanair vad numai oportunitati intr-o perioada in care alte companii se tem pentru viitorul lor

16.10.2008, 15:09 37

Pe masura ce criza de pe piata creditelor se agraveaza sporind tot mai mult temerile cu privire la o eventuala recesiune la nivel global, pasagerii obisnuiti ai zborurilor cu avionul se vor reorienta catre discounturile oferite de operatorii aerieni low-cost pentru a face economii, scrie Bloomberg.

"In mod clar in acest moment ne revine tot mai mult din piata pe care o ocupa competitorii nostri", a afirmat Andy Harrison, CEO-ul EasyJet, adaugand ca "intr-o lume in care tot ceea ce poti vedea sunt ziarele care anunta in fiecare zi noi evenimente legate de criza creditelor si de reducerile de personal, se poate observa foarte usor ca EasyJet o duce incredibil de bine".
CEO-ul Ryanair, Howard Millar, estimeaza ca in urmatorii zece ani compania sa aeriana, impreuna cu EasyJet, cel de-al doilea operator aerian european low cost, vor ramane singurele care sa mai ofere discounturi in Europa. "Vor exista mai putini jucatori pe aceasta piata si asta e realitatea a ceea ce se intampla in prezent", a declarat Millar in cadrul Congresului companiilor aeriene low-cost desfasurat luna trecuta la Londra. "Aceasta industrie se schimba si vor exista extrem de multe oportunitati pentru cei care reusesc sa se mentina pe piata", a mai adaugat el.
Intr-o perioada in care perspectivele economice devin din ce in ce mai sumbre, operatorii low-cost pariaza pe faptul ca pasagerii vor deveni doritori sa zboare fara a beneficia de locuri rezervate sau de bauturi din partea casei cu scopul de a face economii.
"Cu cat e mai presanta problema banilor, cu atat mai mult oamenii vor cauta sa aiba parte de chilipiruri, iar noi suntem chiar acel chilipir", a afirmat Herb Kelleher, cofondator al Southwest Airlines, cel mai mare operator aerian low-cost din Statele Unite.
Kelleher, in varsta de 77 de ani si care a renuntat la functia de presedinte al companiei in mai, a afirmat ca Southwest s-a extins "enorm" intre anii 1990 si 1994, cand industria aeriana americana a pierdut aproximativ 1 miliard de dolari. Companiile aeriene low-cost care au suficient capital pentru a traversa cu bine perioada de declin se vor redresa in cele din urma, ocupand o parte mai mare din piata de profil.
Analistii de la Royal Bank of Scotland estimeaza ca operatorii low-cost vor beneficia mai mult decat competitorii lor care ofera servicii complete daca pretul petrolului va continua sa scada, deoarece combustibilul reprezinta o parte importanta din cheltuielile acestor companii. Pretul petrolului a inregistrat o scadere cu 47% de la nivelul record de 147,27 dolari din 11 iulie si e cu 19% mai redus, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.
Companiile aeriene care ofera discount-uri vor avea parte de mai putina presiune venita din partea consumatorilor, deoarece practica taxe mai scazute pentru bagaje, in timp ce operatorii aerieni care ofera servicii complete vor fi nevoiti sa mai scada sau sa renunte integral la suprataxele pentru combustibili, potrivit analistilor.
"Intr-un scenariu in care pretul petrolului scade, ne asteptam ca majoritatea companiilor aeriene de linie sa aiba de-a face cu presiuni extrem de mari pentru a mai reduce din suprataxarea pentru combustibili", au scris analistii Royal Bank of Scotland, printre care si Andrew Lobbenberg, intr-o nota catre clientii lor. Analistii au ridicat cotatia companiei aeriene Ryanair, cu sediul in Dublin, si pe cea a companiei EasyJet, cu sediul in Luton, Marea Britanie, la "buy" ("cumpara") de la "hold" in 22 septembrie, in timp ce operatorul Air France-KLM, cea mai mare companie aeriana din Europa a ajuns de la "hold" la "sell" ("vinde"). EasyJet a inregistrat o scadere cu 51% in acest an la bursa londoneza pana in 10 octombrie, in timp ce Ryanair a scazut cu 57% la bursa din Dublin. Actiunile British Airlines au pierdut 65% din valoare, iar Air France a scazut cu 48% la bursa din Paris. Peer Morris, economist-sef la Ascend, o companie de consultanta specializata in domeniul aviatiei, cu sediul in Londra, a avut de ales intre EasyJet si British Airways atunci cand a trebuit sa faca o calatorie la Hamburg luna trecuta. Biletul pentru British Airways costa 720 de lire sterline (1.227 de dolari), fata de cel de la EasyJet, care costa 230 de lire sterline, a spus el.
"Atunci cand compari 700 de lire cu 230 de lire, cred ca stiu cine va avea de castigat pe termen lung", a spus Morris.
Biletele British Airways au pe multe rute preturi suficient de competitive cu cele pe care le ofera operatorii aerieni low-cost, a afirmat purtatorul de cuvant din Londra al companiei, Richard Goodfellow, care a mai adaugat ca pretul biletelor include si verificarea bagajelor si alte servicii auxiliare.
Pasagerii EasyJet platesc 6 lire sterline pentru verificarea fiecarui bagaj si 33 de lire sterline pentru depozitarea croselor de golf sau a schiurilor. In loc sa li se taxeze rezervarea locurilor, pasagerii operatorului aerian platesc 7,5 lire pentru a ajunge mai repede la destinatie.
"Ne incurajam clientii sa descopere ce primesc in schimb", a declarat Goodfellow. "Daca va duceti la cumparaturi, de foarte multe ori veti gasi compania noastra mult mai ieftina." Oficialii Ryanair au declarat pe 3 octombrie ca numarul pasagerilor care utilizeaza serviciile companiei a crescut cu 20% luna trecuta. British Airways a raportat, in schimb, ca in aceeasi perioada a transportat cu 5,6% mai putini calatori in septembrie.
Majoritatea companiilor aeriene obisnuiesc sa cumpere combustibil cu cateva luni in avans, astfel ca vor ajunge sa plateasca si anul viitor peste pretul pietei, nereusind sa beneficieze imediat de pe urma scaderii pretului petrolului. Cei de la EasyJet au declarat pe 17 septembrie ca si-au asigurat deja 48% din necesarul de combustibil pentru luna septembrie la pretul de 1.225 de dolari pe tona, cu 50% mai mult fata de pretul stabillit de piata pentru combustibil.
Aproximativ 30 de companii aeriene, printre care se numara si unele low-cost, vor ajunge la faliment pana la sfarsitul anului, pe masura ce raman fara capital odata cu cererea scazuta in randul pasagerilor pe timpul iernii, a afirmat Willie Walsh, CEO-ul British Airways in varsta de 46 de ani.
Anumiti directori de companii aeriene se asteapta ca traficul aerian sa se mentina in linii generale pe masura ce cresterea economica scade, deoarece oamenii privesc acum calatoriile cu avionul ca pe o necesitate. "Oamenii prevad o scadere a cererii, insa eu nu sunt de acord cu acest lucru", a afirmat Tony Fernandes, CEO-ul companiei AirAsia. "Calatoriile au devenit parte din viata oamenilor acum, nu un bonus optional", a mai spus el.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO