ZF 24

Daniel Stamatovici, Aeroportul Traian Vuia Timişoara: Vrem să facem un centru intermodal de marfă pe terenul de 64 ha aflat la sud de aeroport, un proiect de 300 mil. euro. Cele mai avansate discuţii sunt cu AD Ports şi DP World din Emiratele Arabe Unite, dar discutăm şi cu CTPark şi VGP

Conferinţa ZF/CEC Bank Investiţi în România – Timişoara

Daniel Stamatovici, Aeroportul Traian Vuia Timişoara:...

Autor: Alex Ciutacu

20.03.2024, 20:32 2433

Conducerea Aeroportului Traian Vuia Timişoara are discuţii cu diferiţi posibili parteneri care ar putea să investească într-un proiect de 300 mil. euro pentru un centru intermodal de marfă care ar urma să fie dezvoltat pe un teren de 64 de hectare aflat la sud de aeroport, iar cele mai avansate discuţii sunt cu jucători din Emiratele Arabe Unite, a explicat Daniel Stamatovici, director general Aerotim – Aeroportul Traian Vuia Timişoara, prezent la conferinţa ZF Investiţi în România, organizată miercuri la Timişoara alături de CEC Bank.

„Avem planuri ambiţioase în ceea ce priveşte terenul de 64 ha aflat la sud de aeroport, am avut deja discuţii, acolo vom avea nevoie de un partener pe partea de finanţare. Am avut discuţii atât cu CTPark şi cu VGP, dar cred că cele mai avansate discuţii sunt cu cei din Emiratele Arabe Unite, AD Ports şi DP World, care gestionează aeroportul Al Maktoum, care ar putea fi conectat cu aeroportul din Timişoara pentru a crea un centru intermodal de marfă cargo”.

Nu este stabilit încă partenerul pentru acest proiect, dar Aerotim a realizat deja un studiu de concept la care a apelat inclusiv la consultanţi japonezi.

„Considerăm că zona cargo trebuie dezvoltată şi cei din Emiratele Arabe Unite au venit, au văzut despre ce este vorba, am discutat planurile. Este un proiect de investiţii de aproximativ 300 mil. euro şi vrem să facem o conexiune între aerian, rutier, dat fiind faptul că autostrada trece la 1,5 km la nord de aeroport şi este prevăzută deja o descărcare care să vină exact în dreptul aeroportului, având deja conexiunea la centura oraşului făcut, în momentul de faţă se află în licitaţie calea ferată care va lega Aeroportul Timişoara de reţeaua de căi ferate petnru pasageri”.

În ceea ce priveşte legătura de cale ferată pentru proiectul intermodal gândit pentur terenul de 64 de hectare, proiectul nu este încă la fel de înaintat precum celelalte conexiuni.

„Pentru această zonă de cargo avem o altă legătură cu cale ferată, care deocamdată se află doar la nivel de planificare şi exproprieri şi sperăm ca această investiţie în care vom participa şi noi, dar şi cei din Emiratele Arabe Unite sau cei de la CTPark sau VGP să aducă un plus de valoare nu doar aeroportului, ci întregii regiuni”.

Stamatovici a insistat pe legătura care se poate crea dacă partenerul cu care se merge înainte este reprezentat de companiile din Emiratele Arabe Unite.

„Dacă aduci din Al Maktoum marfă cu aeronave de tip Airbus 330 şi 340, care pot ateriza la Timişoara, şi apoi le redistribui pe feroviar, pe rutier sau marfa poate să vină pe rutier şi să redistribui pe feroviar, să facem un nod pe acea zonă care este acolo, o avem deja”.

Terenul de peste 60 de hectare aparţine Ministerului Transporturilor, dar este dată în concesiune către Aeroportul din Timişoara.

Ce a mai declarat în cadrul conferinţei:

  • În ultimii doi ani am beneficiat de nişte investiţii care n-au mai fost făcute în istoria aeroportului, în valoare de 88 de milioane de euro. Toate sunt finalizate, terminalul de plecări curse externe este în curs de finalizare, va fi inaugurat pe 29 martie, îi vom da drumul în 31 martie, dar nu îi vom mai da drumul ca terminal plecări curse externe, ci ca terminal Schengen.
  • Mai avem două investiţii mai mici, un parc fotovoltaic de 7 MW, 8 mil. euro, şi parcarea din faţa aerogării, pe care nu am putut să o facem pe acest proiect că nu era eligibil, dar intenţionăm să o facem în continuare.
  • Aeroportul Timişoar s-a dezvoltat mult în ultimii doi ani, dar fără cofinanţare şi fără fonduri europene nu puteam face acest lucru oricât de mult ne-am fi dorit.
  • Noi ştim ce avem de făcut, dar uneori ai nevoie de sprijin din toate punctele de vedere, politic, cât şi din punct de vedere juridic, cât şi din punct de vedere economic-financiar, ca să poţi să faci ceea ce îţi doreşti. Trebuie să fie legal, trebuie să ai aprobarea Comisiei Europene, trebuie să ai susţinerea politică, care să fie practic catalizatorul tuturor factorilor şi, bineînţeles, finanţarea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO